• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service vart annat år / 4800mil Fiat

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Service vart annat år / 4800mil Fiat

Någon som vet när det är dags för kamremsbyte för Fiat 2010 årsmodell 2, 3 multijet?
Mvh
Pilot
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Service vart annat år / 4800mil Fiat

Jag boka service med kamrems byte. Min är en 2009a läst att den ska bytas vid 180000km eller 5år. Men när jag prata med verkstaden sa dom att det var 4år som gällde nu.

Grillmaister
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Service vart annat år / 4800mil Fiat

Hej
Eftersom tråden har halkat in på kamremsbyte, så kan man undra varför man ska behöva byta kamrem på så nya bilar.
Har remmarna blivit sämre på senare år eller vill Fiat ha in bilarna på märkesverkstäderna lite oftare?
Sätter man så korta bytesintervaller för att skrämma ägarna?
I tidningen Promobil Mars 2014 finns en lista på de olika bilarnas bytesintervall.
Listan "toppas" av Iveco med 3 år eller 90 000 km
Fiat hamnar i mitten medan gamla Peugeot har 16 år eller 160 000 km.
Sen finns det en del med kedja.
Eller är det så att det var bättre förr?
Mvh. Klas
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Service vart annat år / 4800mil Fiat

Besökte en Citroenverkstad i Spanien i mars och frågade då vad en helservice skulle kosta, hade gjort en tre månader tidigare i Sverige då betalade jag ca: 5000kr. I Spanien skulle samma service kostat 2000kr.
Bytte vänster backspegel kostnad i Sverige 4950kr totalt, jag betalade 2300kr på Citroenverkstaden i Spanien.
Jag vet nu var jag fixar husbilen.
Bosse
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Service vart annat år / 4800mil Fiat

Men visst är det förvånansvärt att två auktoriserade verkstäder kan ha så stora prisskillnader.

Hamnar väl kanske lite utanför tråden, men detta gäller även personbilar.
Fick ett pris för service vid 6 000 mil av Audi, Malmö, 12 300:- (Audi A8 2008).
Ringde då Audi/VW Trelleborg som begärde 6 300:- för samma service. Inte billigt det heller sett till de punkter som är listade i servicehäftet.
Konstigt att priserna för service kan skilja sig så mycket, inte fel att höra sig för på fler ställen.
 
Toppen