• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Service på husbil

BiJo

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
31326
Medlemskap
2024
Den 27 juli 2021 gjordes det en 10 årskontroll av vår husbil, en Fiat Ducato 2,3 multijet 130hkr, Det bytes kamrem och andra remmar ihop , bränsle-,luft- och kupéfilter bromsvätska, olja och oljefilter, samt kontroll av bilens funktioner enl. underhållsschema. Bilen hade då körts i 67044 km.
I år tänkte jag att jag att vi skulle göra service innan vi började resa omkring i början av april. Jag frågade efter offerter på auktoriserade verkstäder och fick veta att service skulle omfatta i princip samma delar som i juli 2021 utom kamrem till det facila priset av 8600 kronor. Nu blev jag lite ställd. Vi visste ju att bilen inte hade gått särskilt många mil av olika orsaker och bilen hade inte gått mer än 5700 km tills vi ställde in bilen på vinterförvaring i oktober 2022. Inte kunde det väl behövas göras så omfattande service på en sådan kort körsträcka. På sin höjd oljebyte, oljefilter och möjligen bränslefilter, om ens det, tänkte jag.
Jodå sådan var Fiats service enl. tvåårskontrollen. De pekade på att det kunde suga åt sig vatten i oljan och i bromsvätskan, alger i tanken m.m. med påföljden att det kunde bli med olika risker som var mindre bra för bilen, bl.a. för att bilen stått still under ett antal månader, men det är ju jag som bestämmer vilken servicenivå jag vill ha på min bil.
Vad säger ni, någon som har ni för erfarenheter av ovanstående?
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Jag har också en årsmodell 11,jag byter motor olja +filter varje år bränsle okupe filter vart annat år,jag fyller bränsletank full varje gång jag har kört, har ingen lust att kasta en massa pengar till service firmor för sånt jag kan göra själv,jag brukar starta bilen då o då och kolla efter läckage o dyligt
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Samma här, byter olja och filter på hösten när jag ställer av. Annars är oljebyte vart annat år så jag byter tätare.

Kollar luftfilter innan start på våren så inga möss vart där och gnagt. startar den inte under vintern pga kyla men full tank vid avställning.

Inga problem hittills med husbilen. Hålla bara koll på intervallen på kamrem. Är bilen äldre än 8 eller 10 år har du inte maskinskademoment i försäkringen. då är det inga problem att köra 10000 mil på remmen. Det gör på budbilar. Men alla gör som dom vill med sin bil. Säger bara hur jag gör med min...

Täta rembyten motiveras med kallt klimat men kör du inte på vintern gäller detta inte dig.

Känn efter vad som känns vettigt för dig....
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
394
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Samma här, byter olja och filter på hösten när jag ställer av. Annars är oljebyte vart annat år så jag byter tätare.

Kollar luftfilter innan start på våren så inga möss vart där och gnagt. startar den inte under vintern pga kyla men full tank vid avställning.

Inga problem hittills med husbilen. Hålla bara koll på intervallen på kamrem. Är bilen äldre än 8 eller 10 år har du inte maskinskademoment i försäkringen. då är det inga problem att köra 10000 mil på remmen. Det gör på budbilar. Men alla gör som dom vill med sin bil. Säger bara hur jag gör med min...

Täta rembyten motiveras med kallt klimat men kör du inte på vintern gäller detta inte dig.

Känn efter vad som känns vettigt för dig....
10000mil på remmen går nog bra om man kör lika mycket som en budbil. Men det är det nog i stort sett ingen som gör med husbil. Skulle jag gå på det skulle inte behöva byta på 15-20 år . Så jag håller mig till 4-5 år som rekommenderas.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Fiat-Kaben jag hade förut lämnade jag aldrig in för service hos Fiat Professional. Hos oss gjorde Meca samma "auktoriserade" service ca 3000kr billigare. Fick tipset till detta av en tekniker på Fiat personbilsverkstaden.
 

BiJo

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
31326
Medlemskap
2024
Tack för alla dom inläggen. Då gör jag nog så att jag väntar tills det åtminstone gått två år mellan servicetillfällena.
En annan fråga som jag kom att tänka på var om alla de kontroller som skall utföras enl underhållsplan också omfattas av tvåårsregeln. Många av dom skulle man kanske kunna göra själv. Hur gör ni?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
10000mil på remmen går nog bra om man kör lika mycket som en budbil. Men det är det nog i stort sett ingen som gör med husbil. Skulle jag gå på det skulle inte behöva byta på 15-20 år . Så jag håller mig till 4-5 år som rekommenderas.
Självklart att även ta åren i berälning. Min volvo har 18000 mil eller 10 år. Vad som kommer först. Så 10 år är nog inga problem. Sen så kör jag husbil ca 1000 mil/sommar
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Självklart att ävet ta åren i berälning. Min volvo har 18000 mil eller 10 år. Vad som kommer först. Så 10 år är nog inga problem. Sen så kör jag ca 1000 mil/sommar

Om man har en bil som är tillräckligt ny så att motordelen i försäkringen kan gälla, bör man följa tillverkarens serviceschema om man
vill ha ersättning om det händer något.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Vår första husbil hade en Fiat 130 motor, 10 år gammal, och hade rullat 2000 mil när vi köpte den av en privatperson. En ägare.
Oljebyte hade skett med ojämna intervaller men kamrem var aldrig bytt. Provkörde och tittade i motorn och kröp under bilen och kunde inte hitta något att anmärka på. Bilen gick perfekt och var ”pigg”. Inga missljud.
Köpte bilen och bokade tid direkt för service och kamremsbyte.
Servicekillen var i 60 års åldern och sa när jag hämtade bilen att han aldrig sett en kamrem som den som satt i bilen.
Han tog fram och visade den!
Jag kan närmast beskrivas den som ett tunnband i metall runt en trätunna. Den var hård och stel som om den var av metall.
Så min erfarenhet efter detta är att vi husbilsägare skall byta efter tidsintervallen 4 - 5 år.
 
Senast ändrad:
Toppen