• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Service intervall

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Kollade med verkstan idag gällande service intervall. Svaret var vart annat år eller 4500 mil, och det senare uppnås sällan inom 2 år. Pris 6 700 kronor inkl. oljebyte motor, bromsolja och ett antal filter. Bilen är Beuerstner 3 ,0 liters motorn.
Räcker det att byta olja en gång per år och låta milen bestämma behovet av service.

Hälsar Marianne och Lars

F

F.d. 25200

Guest
Sv: Service intervall

Hej.
Min ide är nog att byta olja och filter vartannat år. Bromsvätska efter 2 år ev. 3 år och övrig service efter mil. Om jag förståt det hela riktigt så är Fiats garantivilkor att service görs vid 4500 mil, inget annat. Garantin är ju två år så garantitiden har ju oftast gått ut innan mätarställningen är 4500 mil.

MVH
Stig

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Om du har partikelfilter på motorn, så kolla andra trådar där oljebytesintervall diskuteras för just DPF motorer.

Det verkar som man i dessa fall ligger i närheten av tusen mil för oljebyte.

F

F.d. 58601

Guest

Kollade med verkstan idag gällande service intervall. Svaret var vart annat år eller 4500 mil, och det senare uppnås sällan inom 2 år. Pris 6 700 kronor inkl. oljebyte motor, bromsolja och ett antal filter. Bilen är Beuerstner 3 ,0 liters motorn.
Räcker det att byta olja en gång per år och låta milen bestämma behovet av service.

Hälsar Marianne och Lars

Jag byter olja varje år o tror nog det lönar sig i längden sen normal service enligt km. Har nu kört 81000 km utan det minsta fel eller bekymmer.

Leif

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Nyttjar sedan apr/2012 en Fiatdrivlina Åm 2012, med 177Hp motor, robotlåda och partikelfilter! Har mot denna bakgrund disk framtida service med Varla Bil i Kungsbacka (Fiat), enl dem (och instruktionsboken) gäller då för min bil;

1) Oljebyten ska ske enl bildatorns mjukvaruindikering som därvid utgår från motorns driftförhållanden, dock oljebyte minst vartannat år varvid också service bör utföras (annars 4.500 mil om det uppnås före de 2 åren)!
2) Oljebyten är inte kopplade till serviceintervallen utan sker endast baserat på oljans ålder resp bildatorns indikeringar.

Oavsett partikelfilter eller ej så används samma/rekommenderade oljekvalite till alla Fiats dieselmotorer (from 2006), oljebytestider och serviceintervall enligt Fiats instruktionsbok (detta beskrivet i instruktionsbok utgåva 2012, denna utg identifieras enklast på att den nya sk "180" motorn finns medtagen).

Kan inte finna någon anledning till att avvika från Fiats egen information, instruktionsböcker och anvisningar - det finns ju ändå ingen som kan ha bättre förutsättningar/insikt för vad som erfordras än Fiat som utvecklat och tillverkat drivlinan!

F

F.d. 10098

Guest

Det som är optimalt för Fiat (dvs företaget Fiat) behöver inte nödvändigtvis vara det som är bäst för en husbilsägare som tänker behålla bilen många år. "Min" verkstadschef rekommenderade byte av olja och oljefilter varje år eftersom det är en liten kostnad i förhållande till husbilens värde, särskilt om man gör bytet själv. Det kan ses som en försäkringspremie.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Beställde precis olja från oljaonline. Har ingenting mot Biltema men när man kan beställa olja som har Fiats specifikation (Fiat 9.55535-S1) till Biltemapris (689:- levererat) och det står Shell Helix Ultra Extra 5W-30 på flaskan känner jag mig lugnare :oops:
89:- extra jämfört med Biltema tycker jag är en lite kostnad med tanke på vad husbilen kostar.
Beställde också 2st Mann oljefilter från Tyskland (396:- levererat).
(Multijet II 150 2.3l -12)

Peter :)

F

F.d. 9418

Guest

Båtar och husbilar är väldigt jämförbara.Det flesta ställer av husbilen under vinter och den står då flera månader helt stilla.De kolämnen bla som oljan renar som gör att den blir svart speciellt på en diesel . Dessa ämnen är väldigt frätande på bla metallytor som gör att det kan bli sk Pittingskador på lager osv.Byt olja och filter innan ni ställer av den en längre tid då har ni ren olja på alla smörjställen i motorn, kör in den och den är sedan klar att börja köra direkt till våren.
Jag har sett flera sådana skador på båtmotorer som slutat gå i förtid.Dom slits inte ut med dessa få gångtimmar.Många båtägare har jag fått bytt till ny motor i förtid.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Även om man byter olja själv innan det "är dax" och kommer bilens dator vilja byta olja när den räknat ut det.Det finns ingen mätare eller sensor som känner av oljans kvalitet.Den räknar ut det beroende på körsätt antal regenereringar och framför allt avbrutna regenereringar osv.

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei.

Jeg fikk frem en fastnøyel på displayet, kikket i serviceboken til Mercedes, det var
tid for oljeskift og første service etter to år og 36000 km.

Verkstedet fortalte at siden bilen stort sett ble langkjørt med lite start og stopp av
motoren fikk jeg lange skiftintervaller.

Biler (Mercedes Sprinter) som gikk i distribusjonskjøring måtte skifte langt oftere.

Det vil også bli tatt en service, men jeg hvet ikke hva som skal gjøres.

Beste hilsen Regent.

PS. Enn så lenge, har bestilt ny La Strada Nova i dag med levering oktober.DS

Toppen