• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Service coupon expired

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
Min första fråga på detta forum och hoppas på bra svar.

Jag har en Fiat Ducato 2,3 l multijet 130 hk årsmodell 2017. Jag gör all service själv. Med anledning av detta så har jag köpt programvaran Multiecuscan och ett ELM 337 WiFi interface. Tyvärr har jag inte fått det att fungera ännu.
Nu har meddelandet "Service coupon expired" kommit upp i displayen. Det är noll dagar och noll km kvar till service enligt färddatorn. Jag vet att oljebyteslampan kommer att tända sig med två på varandra följande begränsningar. Först max 3000 rpm och sedan 1500 rpm.
Min fråga är när dessa begränsningar inträffar, vid vilket kilometerantal över servicetidpunkten enligt färddatorn? Om körsättet påverkas så bedömer jag min egna körstil till ganska lugn.

Finns det någon i Göteborgsområdet som skulle vilja hjälpa mig att återställa oljebytet innan jag fått ordning på mina egna grejor? Jag ska ut och åka men har ingen lust att bli stående utmed vägarna.

Tackar på förhand
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du kanske kan försöka med något av tjuvknepen för att återställa som brukar funka. Jag vet inte hur internationellt allt är men här har du en del.
Scrolla ner en bit för passande årsmodell om det nu skiljer, för det kommer med lite olika inslag för varje sökning, och lite olika hur hantera bromspedalen med både pumpa eller hålla ner, Pumpa sju gånger och vänta viss tid två gånger har jag sett funka.


M.v.h. JANKRO.
 

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
Hej Jankro och tack för ditt svar.
Jag har försökt med detta ett antal gånger men det verkar inte släcka meddelandet "Service coupon expired". Det jag har läst på olika forum så ska denna manöver återställa lampan för oljebyte. Denna har ännu inte tänds sig för mig.
Eftersom jag är en lite osäker general så vill jag inte vänta tills lampan tänder sig. Jag är också lite osäker på att detta fungerar på nyare modeller med tanke på avgasreningens krav som ställs på dessa. Det kanske finns någon som vet med säkerhet hur det ligger till.

// Pielstick
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja upp till 2018 verkar det i alla fall som det skall funka.... Men som sagt så är det ibland lite diffust om det funkar helt ut, eller är samma på alla system/ bilar/länder, och varför det ens finns även om det kan vara användbart privat och kanske även hos mindre verkstäder..... Men det är kanske därför det inte funkar på alla.
Det kanske även kan tas bort av de större verkstäderna när de är inne och fibblar med originalprogram första gången, för det handlar ju även en del om inkomster i framtiden.
(Den som ev. med säkerhet vet säger nog inget.) Och det känns ju lite kymigt att vänta för att testa i "elfte timmen" när lampan säger till.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag tror bilen jag vet det funkade på var typ 2016/17 men tror också att den var privatimporterad inte helt ny.
 
Senast ändrad:

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Tror det finns en skillnad mellan "oljebyte" och "service". Varselmeddelande gällande oljebyte går att släcka med ovanför metoden, men hittills hittade jag ingen metod för att nollställa service-intervallet. Har drygt 2500 mil kvar och undrar om jag måste boka en tid hos en Citroen verkstad framöver.
 

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
Tittar man i programvaran "Multiecuscan" så sker oljebyte och service i två olika kontrollmoduler. Att återställa oljebyte, som sker i motorns kontrollmodul, gäller det tydligen bara i fordon med partikelfilter (only versions with PDF). Min är en Euro 6.

Jag har beställt ett annat OBD-interface, ELM 327 USB och adapterkabel. Jag hoppas att jag kommer i kontakt med kontrollmodulerna med dessa prylar. I annat fall så är jag några nya prylar rikare. Bara hoppas att det inte sitter en SGW, security gateway mellan OBD-uttaget och kontrollmodulerna.

Med första varningen 3000 rpm kan jag överleva och ta mig fram. Vid andra varningen 1500 rpm blir det svårare.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hej Jankro och tack för ditt svar.
Jag har försökt med detta ett antal gånger men det verkar inte släcka meddelandet "Service coupon expired". Det jag har läst på olika forum så ska denna manöver återställa lampan för oljebyte. Denna har ännu inte tänds sig för mig.
Eftersom jag är en lite osäker general så vill jag inte vänta tills lampan tänder sig. Jag är också lite osäker på att detta fungerar på nyare modeller med tanke på avgasreningens krav som ställs på dessa. Det kanske finns någon som vet med säkerhet hur det ligger till.

// Pielstick
Tror bara det släcker lampan
Skiffnyckeln försvinner efter ett antal mil (200 ?)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
KawaMal

En enkel fråga för att jag själv ska lära mig. Hur konstaterade du att det inte finns någon SGW på din årsmodell 2018?
Efter att utan problem ha testat att ansluta Multiecuscan till alla tillgängliga moduler har jag dragit den slutsatsen. För en del moduler behövs den gula adaptern, men det beror ju bara på hur stiften nyttjats i OBD-kontakten och inte på någon SGW.

 

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
KwaMal

Tack för ditt svar. Jag har själv köpt Multiecuscan men inte fått det att fungera. Nu har jag beställt den gula adapterkabeln samt ett nytt OBD-interface med USB anslutning.
 
Toppen