• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Service - av vad och när?

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Jag har en 2011:a års Fiat Ducato, 157 hkr, manuell, på 5 tons alcochassie.

2012 lämnade jag in den för originalservice på auktoriserad Fiatverkstad. Det blev rätt dyrt. 2013, för ca ett år sen, bytte jag olja hos Mekonomen. Nu har den precis slagit om till 4000 mil och jag tänkte byta olja även i år. Finns det något ytterligare jag bör tänka på att serva nu?

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Service - av vad och när?

Jag skulle rekommendera en titt i beskrivningsboken där de olika underhållspunkterna framgår och med vilka intervall.

F

F.d. 2621

Guest

Det här är en riktigt intressant fråga., som mig veterligt aldrig fått några bra svar.
Vi vet ju alla, att service-rekommendationerna är avsedda för kommersiella transportbilar med årliga körsträckor i 3-5000 mil-klassen. När det gäller en husbil som kör mindre än 1000 mil resp endast under sommarhalvåret, så gäller naturligtvis andra behov av service. Var går gränsen?

Vissa byter olja och filter och annat smått och gott varje år "för säkerhets skull" och / eller "oljan står kanske där och småruttnar", samt för att det ser ju bra ut med många stämplar i serviceboken när man ska sälja bilen en dag.

Andra skäl för att lämna in bilen på service är ju, att det kan vara någon "kampanj" meddelad av Fiat el annan fabrik, som ska åtgärdas av serviceverkstad och som inte meddelas till oss ägare direkt. Koll av bromsarna och byte av bromsvätska tillhör ju det viktiga området liksom av däck och batterisystemet.

Kontroll och påfyllning av spolarvätska behöver däremot absolut inte ingå i något serviceprogram!

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Här är det nog så att vad som behöver göras är litet av en bedömningsfråga. Vill man vara på den säkra sidan gör man kanske litet för mycket.
Själv byter jag olja och filter varje höst. Jag byter också bränslefilter och får axslarna smorda fart annat år. Fuktkontroll görs varje år. Luftfilter och bromsvätska kommer jag att byta efter 4 år. Resterande saker blir nog utbytta när de tar slut. Däck blir bytta vid behov dvs efter ca 5 år.. Jag tror det kommer att vara nog men säker är man ju aldrig.

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

En tumregel som jag tillämpat under alla år och som gett oss problemfria resor över hela Europa är:

-Byte av motorolja & oljefilter senast efter 1500 mil el. minst en gång om året
vartannat år byter jag
-Bromsvätska
-Bränslefilter
-Kupéfilter
-Luftfilter

Hjullager & bromsbelägg etc. kollas vid ordinarie serviceintervaller enl. Fiat serviceboken.

/Stefan

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

"och får axslarna smorda fart annat år. "

Hej

Bakaxlarna på AL-KO chassie ska smörjas varje år o bör stämplas i den servicebok som följer med bilen.

Gäller inte luftfjädrat chassie, som har en annan lagring och som inte behöver smörjas alls.

Hejs
Claes 105

Toppen