• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seg Wi-Fi

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har fiber indragen och när jag testar hastigheten med min 1½ år gamla Lenovo 580 med Windows 10 så får jag ca 50 Mb/s både upp och ner. Inte bra tycker jag.
Jag passade på att uppgradera min 5 år gamla reservdator, en ganska billig e-machines, till Windows 10 och fick då ca 100 Mb/s både upp och ner.
Lenovon har snabbare processor och mer minne mm mm så den skulle vara snabbare tycker man.
Wi-Fi-kortet i Lenovon är ett Broadcom.802.11n medan e-maskinen har ett Atheros AR5B97.
Jag har ställt in kortet på högsta hastighet men det hjälper inte och det finns inga uppdateringar.

Finns det någon som har något tips som kan speeda upp Lenovon? (Jag fick inte högre hastighet med Windows 8 heller)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Seg Wi-Fi

Like over 50 Mbit er maks for WiFi-G om enhetene ikke klarer å bli enoge om å bruke n standard. Se om det finnes timing justeringer som du kan teste i oppsettet på Lenovo.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Seg Wi-Fi

40mhz ger dubbla banbredden jämfört med 20mhz förutsatt att enheten har stöd för det, högre kanaler ger generellt bättre teoretisk banbredd
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Seg Wi-Fi

Den är inställd på 20 MHz. Jag skall prova att ändra det, men det är en jäkla massa olika parametrar som man kan välja mellan. Jag skall se vad den gamla datorn är inställd på.
 
Toppen