• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Secumotion

F

F.d. 25267

Guest
Tänkte montera en s.k. secumotion. Någon som har erfarenheter av detta och om man måste tänka på något speciellt vid köp eller montering. Tacksam för tips.

Mvh Per

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: Secumotion

Hej!
Jag har monterat Secumotion med slangbrottsventil ...köpte den som monterades i taket i gas skåp.
Enda speciella är att när gasflaskan har varit stäng och du slå på den igen så kolla att slangbrottsventiler inte har slagit igen..tryck på den gröna knappen.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej
SecuMotion rekommenderas ej av Truma att eftermonteras i bilen beroende på att dess funktion är att den känner av det totala gasflödet av bilens alla förbrukare och överskrides detta kommer den att stänga. Om man väljer en med för liten gräns för flödet så stänger den om alla förbrukare skulle sättas på. Den måste med andra ord vara helt anpassad för bilen totala gasolförbrukning.
Bättre val är MonoControl CS om man har en flaska och DuoControl CS om man har två flaskor. Den skall monteras med speciella slangar med slangbrottsventiler till flaskorna för att vara maximerad. Fungerar så att redan vid en kollision i lägre hastighet så stänger den ögonblickligen av gasolen. Om kollisionen skulle vara så kraftig så att även flaskorna far iväg så löser också slangbrottsventilen ut.
Har talat både med Burstner i Tyskland och tekniker på Truma om detta innan jag bestämde mig så jag tror att jag har alla fakta. Står t.o.m på förpackningen till SecuMotion att den inte skall eftermonteras.
Fördelen med SecuMotion är att skulle ett gasolrör gå helt av i bilen så stänger den vilket inte dom andra gör.
Tänk på att regulatorns inlopp måste monteras så att det kommer över
flaskans utlopp.

Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest

Finns i 3 olika storlekar 0,5 0,75 och 1 vill jag minnas köp inte den minsta det kanbli problem med gastillförseln för lite. Det behövs mer gas till en Combi 6 panna med efterbrännkammare allt enligt Alde. Det sitter oftast mellanstorleken 0,75 på combi 6 men den mindre på Combi 4. Tror inte det skiljer så mycket i pris, varför den större finns vet jag inte men det kanske finns ännu större pannor inom Alde för båtar och beredskapbaracker.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Finns i 3 olika storlekar 0,5 0,75 och 1 vill jag minnas köp inte den minsta det kanbli problem med gastillförseln för lite. Det behövs mer gas till en Combi 6 panna med efterbrännkammare allt enligt Alde. Det sitter oftast mellanstorleken 0,75 på combi 6 men den mindre på Combi 4. Tror inte det skiljer så mycket i pris, varför den större finns vet jag inte men det kanske finns ännu större pannor inom Alde för båtar och beredskapbaracker.

Finns även på 1,5 som är den med störst genomsläpp.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Som jag nämnt tidigare i denna tråd så är det noga att den är rätt dimensionerad Ska det vara riktigt skall den totala gasförbrukningen för bilen beräknas och därefter väljs rätt SecuMotion regulator. Inte bara 'Kanske det är bäst'.
Välj hellre alternativet med MonoControl CS

F

F.d. 25267

Guest

Som jag nämnt tidigare i denna tråd så är det noga att den är rätt dimensionerad Ska det vara riktigt skall den totala gasförbrukningen för bilen beräknas och därefter väljs rätt SecuMotion regulator. Inte bara 'Kanske det är bäst'.
Välj hellre alternativet med MonoControl CS

Hej. Har nu köpt en Truma Duocontrol Cs och nya slangar. Det var med 1,5kg/tim.
Blir spännande att montera och prova när bilen tas ut i april.

Mvh Per

F

F.d. 25267

Guest

Hej. Har nu köpt en Truma Duocontrol Cs och nya slangar. Det var med 1,5kg/tim.
Blir spännande att montera och prova när bilen tas ut i april.

Mvh Per

Kan tala om att jag nu monterat min Duocontrol. Det var enkelt. Jag fick böja ner befintligt gasolrör och skarva med en bit kopparrör som jag bockade i en lagom böj. Har testat en helg och det funkar perfekt. Kan rekommenderas. Kostar ca tvåtusen med slangar och kopplingar.

Mvh Per

Toppen