• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SCR-campingar

F

F.d. 2621

Guest
I många trådar har jag läst för mig överraskande negativa omdömen om denna organisation. Som tämligen ny inom husbilismen och camping ö h t står vi själva mest på campingar och har ännu inte riktigt "vuxit oss in i" fricampingens fördelar och möjligheter. Kanske är vi för bekväma av oss, för osäkra? Våra egna erfarenheter av campingar i Norden är hittills mest goda, men visst tycker man ofta att det kostar litet för mycket, och visst verkar många litet väl mycket inriktade på långliggare och småbarnsfamiljer.

Jag tycker att bl a följande frågor borde ventileras inom HBK för att få en slags struktur på vår inställning och hur vi bör förhålla oss:

Finns det någon officiell HBK-attityd gentemot SCR?

Kan man med fog hävda att SCR motarbetar våra strävanden efter att det skapas bra alternativ till deras campingar - s k ställplatser?

Förhåller sig F-Camping-organisationen sig annorlunda till oss med husbilar?

Hur förhåller sig andra organisationer sig till oss med husbilar - M - CC - andra ???

Visst är det väsentliga frågor?

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: SCR-campingar

Hej.

Jag anser att F camping som inte är en organisation utan en skapelse av tidningen Husvagn &Camping arbetar mer för oss husbilister.
Man har ex. i F campingkatalogen en förteckning över ställplatser i Sverige.

Har aldrig sett något om ställälatser i SCR s katalog, där finns ett idiotpåfund somm kallas qivckstop. ex kom efter 20,00 åk före 09,00 för 100 kr.
Man lobbar nog hårt i komunerna att alla skall använda deras campingar.Övernattningsförbud mm.

Men det värkar som en omsvängning är på gång i Sverige, fler och fler Ställplatser kommer.

Skrev Jägarn :D

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025

Vi har 35 års erfarenhet av att campa i Europa och vi väljer uteslutande att bo på campingplatser. De senaste cirka 25 åren har vi alltid haft med oss Motormännens internationella campingkort ICC som legitimation och bevis om ansvarsförsäkring.

ICC-kortet har accepteras på ALLA de campingplaster över Europa som vi besökt UTOM de svenska SCR-anslutna campingplatserna som TOTALT VÄGRAR acceptera ett kort som (förutom på SCR-campingar) är giltigt i hela Europa. En fullständigt obegriplig politik. Man kan ju inte annat än misstänka att det är ett sätt att öka intäkterna då naturligtvis även utländska turister tvingas köpa ett SCR-kort - om dom vill bo på SCR-camping. Något liknande har jag aldrig stött på ute i Europa.

Eftersom man ibland "tvingas" besöka dessa SCR-campingar p g a avsaknad av alternativ har även jag blivit tvingad att hålla mej med ett SCR-kort - tyvärr. Enligt SCR hemsida gäller kortet i 20-talet europeiska länder. Vid kommande utlandsresa ska jag testa vilket kort som accepteras i de länder vi besöker; ICC eller SCR - det ska bli intressant.

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

Det mest idiotiska med SCR-campingplatserna, tycker jag är att man måste köpa ett campingkort. Detta även om man bara campar en enda natt under hela säsongen på en SCR-camping. Det handlar inte om att jag förlorar en eller två hundralappar för detta, utan om principen! Inför i stället ett frivilligt kort som ger rabatt på campingavgiften, så är det upp till var och en om man vill betala "full avgift" eller köpa ett campingkort och få rabatt. Man skyller på försäkringar, förmånsrabatter, snabbare incheckning mm, men detta är struntprat. Det handlar bara om att få in pengar till SCR! Vi betalar gärna för oss, men bara för det som vi utnyttjar.

Vi vägrar SCR-camping! :mad:

Tack "Allt om Husvagn och Camping" för att ni lyter fram alternativen, och tack alla som kämpar för fler ställplatser! :)

Janne

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja, testet i Frankrike om SCR kortet ble akseptert, det gikk bedre med medlemskortet i Norsk Caravan Club! Smilet ble bredt og nikkingen intens når CCI kortet ble gravd frem fra en lomme. I spania har jeg aldri brukt noen av kortene og det samme i Tyskland.

SCR har forsøkt å presse sitt kort inn i Norge også, men med svært liten gjennomtrenging. I NCC ble det kjørt en aksjon mot SCR kravet for et par år siden uten at det hjalp i Sverige.

Ett av de viktigste argumentene for SCR kortet er forenklet innsjekk, men nesten ingen plasser benytter kortleser sammen med pc - årsavgiften for en slik løsning er for høy.

F

F.d. 15719

Guest

Nu ska jag sticka ut hakan igen!!!

Det är skillnad på olika - både campingplatser och campinggäster.

Vi har besökt många platser med skiftande kvalitet under de senaste åren, men vi betalar gärna den ynka summan för medlemskortet, vi anser att det är värt det.

Men vi är ju gäster som t ex utnyttjar den sanitära anläggningen eftersom vi saknar sådana faciliteter själva - och då blir plötsligt campingkortet billigt! Men har du allt under eget tak kommer saken i ett helt annat läge och du ställer andra krav på dina övernattningsplatser.

Utvecklingen med husbilar har gått fort och (camping)samhället har inte riktigt hunnit med ännu, därför är ju sammanslutningar som denna otroligt effektiva för att påverka och förändra. Använd alla synpunkter konstruktivt i diskussioner med "motparten". Vi är ju här för att stanna (fast mest åker vi!)

Den första tråden jag följde här på hemsidan var den om "Sverige campar" och hur många kände igen sig i den bilden av campinglivet? Typ ingen!!!!

Alla kan ju inte var nöjda hela tiden - hur skulle samhället se ut då? :wink:

/elisabeth

F

F.d. 15719

Guest

Från en artikel om camping i dagens DN - Sthlms delen:

- De flesta medlemmar från Stockholmsregionen verkar nöjda och har haft sin bästa säsong någonsin, säger Leif Lindberg, konsulent för Campingvärdarnas riksförbund i Mälardalen.

Han tror att många aktiviteter och bra kommunikationer ligger bakom Stockholms dragningskraft på de utländska campingturisterna.

- Man har lyckats bra i marknadsföringen av Stockholm som "The capital of Scandinavia".
Bland de svenska campinggästerna i Stockholm märks en ny grupp: 40-talister med bekväma husbilar.

- En typisk köpare av husbil är 50 plus, eller pensionärer som sålt sitt hus och flyttat till lägenhet och nu vill ut och uppleva saker. De är mindre priskänsliga och mer mobila än husvagnsägarna som stannar längre på samma plats på grund av dyr bensin och diesel, säger Bo Griwell på Husvagnsbranschens riksförbund.

I Sverige har 2.678 nya husbilar hittills sålts under 2008, en ökning med 14 procent jämfört med 2007. I Stockholm är trycket från husbilscamparna stort, samtidigt som antalet uppställningsplatser är begränsat.

- Bristen på uppställningsplatser är störst i Stockholm. Vi har försökt att bearbeta båtklubbarna för att låna deras vinterplatser där det finns el och vatten, men det har gått lite trögt, säger Leif Lindberg.

---------------------------------

Första delen av artikeln handlar mest om "andra" campare, kändes inte relevant här. Men frågan om ställplatser är uppenbarligen på dagordningen och innovativa lösningar sökes.

Ojdå nu lät jag som en politiker :wink:

/elisabeth

F

F.d. 55312

Guest

Hej på er.
Vad skall man svara? Rent allmänt så ligger SCR´s campningar i ett högre prisläge än andra. Sedan har SCR en väldigt duktig lobbyorganisation för att motarbeta komunernas försök till att ordna ställplatser. Det är lite märkligt att när man läser protokoll från exempelvis Sotenäs komun så använder komunen SCR som "konsulter" i frågan om ställplatser. Personligen så försöker jag att undvika SCR campingplatser (en principfråga för mig) sedan jag förstått att dom motarbetar ställplats skapandet.

Hälsar
Tommy

F

F.d. 13050

Guest

Vi försöker också att låta bli scr-campingarna och använder gärna F-campingar och letar dessutom efter andra anonyma campingar som inte kommit med i F-tidningen ännu. Kan ibland gå att hitta genom kommunens sida.
Oftast kostar F-campinger som en ställplats i Tyskland.

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Hej de jag tycker är problem med camping platser är att om du inte vill ha ström blir du förpassad till de sämsta platserna ojämt och håligt ibland tält mm. Är det fler som har samma uppfattning som vi.

MVH Berra

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Jag ser inget konstigt i SCR. Det är en organisation, som precis som många andra tillvaratar sina medlemmars intressen och marknadsför campingarna. Vi ska nog vara tacksamma för att det finns en organisation. Det ger oss möjligheten att ha någon att diskutera våra behov med.

Kostnaden för SCR- campingkort är försumbart, om det så bara är för en natt om året och mina erfarenheter av campingplatser är positiva. Jag hoppas man kommer att se med hjälp av statistik att vi är mobila och att campingarna tar till sig detta. Quick-stop ser jag som ett svar på Husbilarnas snabba tillväxt. Låt oss arbeta för att dessa blir bättre. Jag är övertygad att många husbilsägare utnyttjar campingarna.

Detta utesluter inte att vi agerar på många olika fronter. Ställplatser i städernas centrum och vid intressanta turistmål upplever de flesta av oss som positivt och något vi tillsammans med andra husbilsklubbar bör arbeta med.

Ett av problemen med SCR campingar är att ägaren ibland är kommunen och därför drivs dessa campingar med anbud med allt vad det innebär…

F-campingarna upplever jag ibland som lite enklare med ett lite annat koncept. Jag efterlyser en överskådlig campingkarta med alla Sveriges campingar inritade men det nog inte helt lätt. Samma gäller ställplatser. Tänk om vi tillsammans kunde göra en ”Svensk Bordatlas”.

Låt oss sansat verka för bra övernattningsmöjligheter både på campingar och skapandet av funktionella ställplatser. Det ena behöver inte utesluta det andra…

Samtidigt bör man noga fundera över ”Allemansrätten” och hitta bra förhållningssätt till denna rätt…

Utomlands finns ej denna rätt och ställplatser har blivit ett naturligare inslag. Det gäller nog att hitta en bra avvägning…

För att tillvarata våra intressen behöver vi ”vår organisation”. Hur den ska se ut får väl framtiden utvisa…

Kanske inte svar på Allis frågeställningar men några tankar från mig…

Mvh
Knausen

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023

Under våra första 3 år med husbil låg vi nästan alltid på Campingplatser, tryggt, bekvämt osv. Med tiden funderade vi om det var värt pengarna. Under sommartid runt 300 kr per natt Vi har sett att vi står säkert och fint i dom flesta kommuner helt gratis och stannar vid Vägverkets rastplatser för att tömma toa, fylla på färskvatten och ofta också kunna tömma gråvattnet. Ju mindre man problematiserar husbilslivet ju bättre blir det, och billigare. Vi har ju allt med oss. Det dröjer nog inte så länge innan Svenska kommuner ser oss husbilsfolk som en attraktiv grupp och fixar billiga ställplatser. Om Kerstin och jag skall sova en natt har vi inget behov av vattenrutschbanor otroliga golfbanor osv osv. Vi åker runt i vår husbil på dagarna och upplever saker hela tiden. På natten behöver vi sova. Den sevicen är inte värd 300 spänn. Campingarna är byggda för långliggare ochbarnfamiljer och betyder mycket för dom men har inte så mycket för oss i husbil.

Det här är inte något fisförnämt inlägg från en dryg husbilsägare utan mer en fundering om inte alla fritidsmänniskor skulle tjäna på att äpplen är äpplen och päron är päron. Vi har olika behov som vi skall tillgodose och inte förgöra varandra.

Campingar behövs för långliggare och långliggande semesterfirare.

Ställplatser hehövs för upplevelsetörstande husbilsmänniskor. ( som dessutom blir fler och fler varje år)

Vi fortsätter att leva livet i våran Hymer B 674 oftast utanför campingplatser som inte är anpassade efter våra behov.

Kära husbilshälsningar

Kerstin, Sven-Åke & Bonzo

F

F.d. 3581

Guest

Varför skall vi vara tacksamma mot SCR ?
Majoriteten av Svenska campingplatser tillhör INTE den ställplatsfientliga, självgoda, kostnadskrävande, auktoritära och onödiga organisationen.

DS
ps
Av vilken anledning bör HBK föra diskussion med SCR om våra behov ?
I ett antal trådar har vi kunna läsa om kommunernas emellanåt rätt negativa inställning till ställplatsutvecklingen.
Jag förstår inte varför SCR skulle vara en part i den frågan..

DS

Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Knausen, lite kompletterande information till ditt inlägg...
Informationen inlagd i din löpande text.

Hej.

Jag ser inget konstigt i SCR. Det är en organisation, som precis som många andra tillvaratar sina medlemmars intressen och marknadsför campingarna. Vi ska nog vara tacksamma för att det finns en organisation. Det ger oss möjligheten att ha någon att diskutera våra behov med.
Tyvärr så är det utomordentligt svårt att diskutera med SCR, min personliga erfarenhet av SCR är att de ytterst ogärna svarar på mail, inte ens när mailen adresseras till namngivna personer i SCR:s ledning.
Direkta felaktigheter som SCR publicerar och som påtalas möts av en kompakt tystnad. Sådana organisationer är svåra att diskutera med.

Kostnaden för SCR- campingkort är försumbart, om det så bara är för en natt om året och mina erfarenheter av campingplatser är positiva. Jag hoppas man kommer att se med hjälp av statistik att vi är mobila och att campingarna tar till sig detta. Quick-stop ser jag som ett svar på Husbilarnas snabba tillväxt. Låt oss arbeta för att dessa blir bättre. Jag är övertygad att många husbilsägare utnyttjar campingarna.
Nu är det så att det inte är kostnaden för SCR-kortet som diskuteras, det är principen att pungslå folk på ytterligare en hundralapp för ett ”campingkort” som det inte finns någon anledning att ha överhuvudtaget.
Det är bara ett bekvämt sätt att få in mera pengar till SCR utan att göra en motprestation.
Och när Quick-Stop-platserna börjar betinga samma priser som en dygnsplats på en camping är även denna idé förstörd av penningsugna marknadsförare.

Detta utesluter inte att vi agerar på många olika fronter. Ställplatser i städernas centrum och vid intressanta turistmål upplever de flesta av oss som positivt och något vi tillsammans med andra husbilsklubbar bör arbeta med.
Detta är ju vad HBK har jobbat med ända från klubbens tillblivelse. Stadgarna för HBK stipulerar under §1bl.a. att:”HBK:s övergripande mål är att hos myndigheter och andra skapa större förståelse för värdet av den ökande husbilsturismen i landet.”
Vilket innefattar t.ex. informationsarbetet om ställplatser till kommuner och andra.
Se även nedan vad som sägs om NMC.

Ett av problemen med SCR campingar är att ägaren ibland är kommunen och därför drivs dessa campingar med anbud med allt vad det innebär…
Jodå, nog märks det att det är lägsta budet som gäller i vissa fall, hur kan man tro att det till dyra pengar går att locka in husbilar till en vissen camping som i många fall inte har mera att erbjuda än vad som finns i den egna husbilen?
Det skulle då vara tömningen av tankar och påfyllning av vatten – vilket kan erbjudas till humanare priser (eller gratis) på andra platser.

F-campingarna upplever jag ibland som lite enklare med ett lite annat koncept. Jag efterlyser en överskådlig campingkarta med alla Sveriges campingar inritade men det nog inte helt lätt. Samma gäller ställplatser. Tänk om vi tillsammans kunde göra en ”Svensk Bordatlas”.
Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så blir det nog svårt att få in F-campingarna med sitt utmärkta koncept på samma underlag som SCR-campingarna, varför hjälpa konkurrenterna?
Förteckningar och kartor över både F-campingar och SCR-campingar finns för övrigt redan fritt tillgängliga på nätet:
http://www.husvagnochcamping.se/ovrigt/article155036.ece
http://www.campingsverige.se/sverige/
http://www.campingwebben.se/index.php?id=21
http://www.camping.se/templates/start____4.aspx (SCR anger nu äntligen efter påpekanden decimalminuter på ett korrekt sätt! Lååång startsträcka...)
Det finns säkert också fler webbsidor med svenska ställplatser...

Låt oss sansat verka för bra övernattningsmöjligheter både på campingar och skapandet av funktionella ställplatser. Det ena behöver inte utesluta det andra…
Sansat var ordet, sa Bull...

Samtidigt bör man noga fundera över ”Allemansrätten” och hitta bra förhållningssätt till denna rätt…
Allemansrätten gäller inte för husbilar (motorfordon) i Sverige.

Utomlands finns ej denna rätt och ställplatser har blivit ett naturligare inslag. Det gäller nog att hitta en bra avvägning…
Nja, någon avvägning är det inte frågan om, antingen finns det ställplatser eller så finns det inga, framsynta näringsidkare på kontinenten har för länge sedan insett att vill de ha besök av turister i husbilar så får de faktiskt fixa plats för dem också.
Så långt tänker inte de planstyrda svenska kommunerna, de slår vakt om de kommunala campingplatserna och lånar sitt öra till SCR när centralt placerade ställplatser i tätorterna kommer på tal.

För att tillvarata våra intressen behöver vi ”vår organisation”. Hur den ska se ut får väl framtiden utvisa…
HBK är ansluten till NMC där våra intressen likväl som de övriga anslutna klubbarnas intressen kan diskuteras ur ett Nordiskt perspektiv och i NMC stadgar under §1 kan man bl.a. läsa:
NMC skall verka för bättre parkeringsmöjligheter för husbilar och husbussar i de
centrala delarna av städer och större samhällen.”
HBK ingår således redan i en Nordisk paraplyorganisation med den slagkraft som en sådan organisation innebär och HBK har en mycket kompetent representation i NMC.

Kanske inte svar på Allis frågeställningar men några tankar från mig…

Mvh
Knausen

F

F.d. 12736

Guest

Väldigt märkligt, Kjell att du skriver ditt inlägg inlagd i ett annat inlägg. Visst som HBK web du kan göra så.

Du kunde ha skrivit eget inlägg. Hade varit snyggare.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Väldigt märkligt, Kjell att du skriver ditt inlägg inlagd i ett annat inlägg. Visst som HBK web du kan göra så.

Du kunde ha skrivit eget inlägg. Hade varit snyggare.

Inte märkligt alls, det förekommer ofta när det inte ska bli något misstag om vad som svaras på.
Det är inte heller något som är tillåtet enbart för HBK web.
För övrigt finns Knausens ograverade inlägg tidigare i tråden...

F

F.d. 418

Guest

Några reflektioner kring Kjells långa inlägg här ovan.

Erfarenheterna från kontakter med SCR varierar nog en hel del. Vid de tillfällen jag haft anledning att kontakta dem, har jag mötts av en tämligen normal attityd. Det jag haft synpunkter på har förklarats och i förekommande fall korrigerats. Precis som Knausen skrev är SCR en bransch- och intresseorganisation med allt vad det innebär. Allt är inte svart eller vitt. Det finns en massa andra nyanser.

Det är givetvis så att det är avgiften för campingkortet som irriterar många. Vore det gratis, skulle ingen reagera. Avgift och principtänkande går hand i hand. Innan jag blev medlem i Caravan Club, löste jag campingkort för att ha flexibilitet vid valet av övernattningsställe. Kostnaden blev därför en liten post i ett större sammanhang. Nu får jag det som en del av CC-medlemsskapet.

Det är jättebra att HBK arbetar för en större förståelse för våra speciella behov hos myndigheter och andra. Det vore också jättebra om återkopplingen från detta arbete blev lite mera synlig och frekvent.

SCR-campingarna har hittills haft monopol på förekomst i Sveriges Vägkartor, resultatet av framgångsrik lobbyverksamhet. Från och med 2009 års upplaga kommer såväl SCR- som FC-campingar med och utan det bedrägliga uttrycket "auktoriserad camping" i teckenförklaringen.

Naturvårdsverket som "äger" frågan om Allemansrätten har numera inkluderat husbilar på sin hemsida under rubriken Allemansrätten - vad gäller? Enligt den jurist på Naturvårdsverket som jag talade med tidigare i sommar, är skälet att man vill anpassa regelverket till den verklighet vi lever i och eftersom husbilslivet ökar så markant har man valt att inkludera husbilen (och även husvagnen) i sammanhanget.

Jag tycker det verkar som att antalet kommuner som får upp ögonen för behovet av ställplatser ökar. Vi har haft flera tydliga exempel på det sedan i våras, några med rätt stor publicitet, både här och i media. Jag hoppas ingen tror att det åligger en kommun att åstadkomma en ställplats. Jag tror det är mera som Kanusen skrev just fråga om en avvägning av olika intressen och - kanske det allra viktigaste - en pedagogisk process. Endast genom metodiskt och seriöst arbete kan vi komma fram och nå framgång i frågan.

Med risk för att bli tjatig återkommer jag till frågan om riksstyrelse (eller vad den nu ska kallas) för Sveriges Husbilsklubbar. Jag underskattar kanske betydelsen av NMC när jag tror på en annan och mera lokal svensk lösning men tills jag övertygas om motsatsen, behåller jag min uppfattning. Min erfarenhet från flera år i såväl Branschorganisation som Riksförbund är entydig i sammanhanget.

Hälsn/AndersW

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.........................Med risk för att bli tjatig återkommer jag till frågan om riksstyrelse (eller vad den nu ska kallas) för Sveriges Husbilsklubbar. Jag underskattar kanske betydelsen av NMC när jag tror på en annan och mera lokal svensk lösning men tills jag övertygas om motsatsen, behåller jag min uppfattning. Min erfarenhet från flera år i såväl Branschorganisation som Riksförbund är entydig i sammanhanget.

Hälsn/AndersW

Du tror uppenbart på din idé, och kanske har du rätt.

Med den övertygelsen och som ordförande i en annan husbilsklubb är det väl inget som hindrar dig från att dra igång denna "Rikstyrelse".

För det kan väl inte vara din mening att denne "Någon" skall göra det.

F

F.d. 418

Guest

Du har så rätt, Gunnar, och vi har redan i den styrelsen diskuterat samarbete med andra. Vi får väl se hur långt det räcker. Om du tror att jag tänker vänta på "någon" beror det nog på att du inte känner mig särskilt väl. Jag brukar inte skjuta upp till i morgon det jag kan skjuta ner idag. Och jag gör det gärna själv, vilket jag hoppas har framgått av många av de inlägg jag gjort här och som inte sällan föregåtts av ett mycket omfattande arbete gentemot myndigheter och organisationer. Hälsn/AndersW

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Nyss hemkommen efter en trevlig husbilssemester har jag tagit del av Kjells kompletterande information i mitt inlägg. Jag uppfattar det mer som synpunkter och har ibland svårt att se argumentationen i relation till mina tankar.

Jag går inte i svaromål då jag inser att detta nog är ett för konfliktfyllt ämne för mig.

Med spänning kommer jag att följa denna tråd...

Mvh
Knausen

Toppen