• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Satelliten Thor i Kroatien

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Är just nu i Kroatien och testade om jag kunde hitta satelliten Thor.
När jag söker efter TV8 så hittar mottagaren Thor med bra signalstyrka, men när jag först sökte på Svt1 så hittar den inte Thor eller så är det ingen signalstyrka alls om jag först hittat Thor med TV8.

Kan någon förklara varför det är bra signal enl. översta bilden och ingen signal alls enl. understa bilden?
Är det olika sändningstekniker?

image.jpeg

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Satelliten Thor i Kroatien

Jag fick in TV4 och några till. Inte Svt1/2. 4:an kunde jag inte köra HD utan fick ta kanal utan HD. Vi varvi höjd med Pula.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Varför envisas med satelliter när det funkar utmärkt med SVT Play där man själv kan välja tid för programmen med HD-kvalitet. Dessutom kan man lyssna på sin vanliga SR lokalstation på morgonen till kaffet.

Förutsättningen är att ställplats/camping har ett fungerande WiFi.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Varför envisas med satelliter när det funkar utmärkt med SVT Play där man själv kan välja tid för programmen med HD-kvalitet. Dessutom kan man lyssna på sin vanliga SR lokalstation på morgonen till kaffet.

Förutsättningen är att ställplats/camping har ett fungerande WiFi.

Varför envisas att svara på något annat än vad tråden handlar om.
Men om du nu envisas, SVT play, TV4 play bara buffrar under kvällen på de campingar vi besökt än så länge i Kroatien.
Idag har det varit dåligt väder, ingen har badat, alla har väl surfat på internet vågen istället. Men nu vid 23 tiden funkar det ganska hyggligt, men buffrar fortfarande.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Helŧ avhengig av kanalens avtale med Thor sendes dey på forskjellige transpondere. De nordiske sendes på en transpondergruppe med fokus i Norden og null signal i Sydeuropa, andre sendes på en annen transpondergruppe som dekker hele Europa. Thor har og transpondere med fokus på Balkan for kanaler fra disse områdene.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Skulle tippa att vissa svenska kanaler inte går att se på Thor i Sydeuropa p.g.a. dålig täckning, SVT ligger nog i en riktad sändare som enbart täcker Nordeuropa.

Täckningskarta för Thor.

THOR 5 – T1 | Telenor Satellite

Knut var några minuter före
:)

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Helŧ avhengig av kanalens avtale med Thor sendes dey på forskjellige transpondere. De nordiske sendes på en transpondergruppe med fokus i Norden og null signal i Sydeuropa, andre sendes på en annen transpondergruppe som dekker hele Europa. Thor har og transpondere med fokus på Balkan for kanaler fra disse områdene.

Tack då förstår jag, då kommer jag alltid att söka efter Thor med hjälp av t.ex. kanal TV8 som har större footprint.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

God ide, om dette ikke er nok velg en tysk kanal først og deretter TV8.

Brukte selv dette en del ganger for å komme frem til NRK Reserve, denne kanalen lå på "feil" transducer på Thor3 og var knapt søkbar men tilgjengelig i hele Europa.

Toppen