• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Satellite antenn

F

F.d. 20787

Guest
Hej,
Har nu kollat in djugeln av tv kort till datorn..
Jag har hittat ett kort som kallas för DVB-S.
Med det tv kortet kan man få in satellite kanalerna i laptopen.

Ett par frågor: Det står att man skall ha en satellite antenn om det sk fungera, menar man en parabol eller?
Finns det någon här som testat detta?

/Micael
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellite antenn

Du trenger en parabol med en universell LNB - og deretter sikte inn en satellite :spinny: - MEN du får med det kortet bare inn frie kanaler.
Der er mengder med tyske frie kanaler på 13 og 19 grader øst, noen få engelske, franske, italienske og spanske. Desverre ingen skandinaviske frie, dvs. på 1 grad vest finnes det noen religiøse kanaler.
 
P

Pelle

Guest
Sv: Satellite antenn

Knut,

Betyder det att den tyska satelit antennen på min bil är mest en luftbroms som borde monteras bort snarast?

Pelle
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Satellite antenn

Knut,

Betyder det att den tyska satelit antennen på min bil är mest en luftbroms som borde monteras bort snarast?

Pelle

Pelle.

Vad menar du egentligen?
Är själv också intresserad av ett tv kort för satelit, så därför undrar jag över ditt svar till Knut.

mvh
Werner
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Satellite antenn

Pelle. Den tyska parabolantennen kan du använda till Sveriges rados utlandsändningar,
Kanal Digital eller Viasat samt alla fria kanaler över Astra.

Du behöver en satelitbox samt abbonemang från vald leverantör.

Den kan inte vad jag vet användas för Marksända digitalkanaler.Där räcker en vanlig förstärkarantenn.

Jägarn :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellite antenn

"Problemet" med et DVB-S kort er at det er en satbox selv, og normalt har det ikke inngang for dekodet signal fra en annen box. Så hvis det er svenske programmer du vil se så er det kortet ikke brukbart.

En eksisterende parabol kan du benytte sammen med en satbox. Hvis du har en tysk parabol, så er det STORT spørsmål er det en mauell eller automatisk parabol. Enkelte automatiske kan lett anvendes sammen med andre bokser, alle manuelle kan brukes. De få automatiske parabolene som ikke fungerer er de som styreboksen bare kjenner de største europeiske - typisk Astra og Hotbird. Hvis det er en automatisk, så fortell meg hvilket merke så vet jeg muligens hvordan du kan benytte den.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Satellite antenn

Om det passar in i denna tråd.

I de stora tyska elektronikaffärerna, exv. Saturn, kan man köpa en liten väska med allt som behövs för de fria kanalerna för 7 - 800:-. Fungerar utnmärkt, men är manuell så parabolen måste siktas in manuellt. Vilket inte är svårt efter lite träning och en kompass som medföljer.

Håkan
 
Toppen