• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Satellitanläggning

G

GunDogs

Guest
När jag köpte husbilen fick jag en helautomatisk satellitanläggning "på köpet" (Kathrein DVB Caravan Reciever UFD 540). Jag får i princip in alla fria kanaler i Europa (och några till) MEN ingen svensk. Hemma har jag CanalDigital och i ett anfall av optimism flyttade jag över kortet till satellitboxen, men se den gubben gick inte. Det tillåter inte CanalDigital.

Min fråga är nu till mina kunniga klubbkamrater:
Finns det något sätt att se svenska kanaler via min anläggning eller måste jag investera i en vanlig antenn och digitalbox för det marksända nätet. Använder f.n. datorn och bordsantenn men vill gärna ha större bild och samtidigt använda den förnämliga utrustning jag annars bara släpar omkring på.

GunDogs
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Satellitanläggning

Hej !
Det är ju lite tråkigt av CanalDigital att göra på det viset. Har du kollat om dom inte kan ändra detta för dig? Jag har Viasat och där är det bara att ändra box.id + ringa till Viasat så fixar det sig på ett par sekunder.
hoppas det löser sig för dig.
mvh Stiffe
 
Senast ändrad:
G

GunDogs

Guest
Sv: Satellitanläggning

Jag har kollat med CanalDigital och det är tydligen så att chipet i kortet uppdateras regelbundet via satellit så den känner av om man flyttar kortet. Detta för att man inte ska kunna kopiera kortet. Det var förklaringen jag fick. Kanske idé att byta till Viasat.
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Satellitanläggning

Ja det kanske det kan vara. Jag testade mitt i helgen efter att jag bytt digitalbox, och det fungerade klockrent. Det kan ju vara idé att byta leverantör men det är ju inte alltid så lätt att bli av med ett abonnemang heller!!
mvh Stiffe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Satellitanläggning

Nu väljer man väl programleverantöt efter vilka kanaler man vill ha, eller...?
Är själv väldigt nöjd sedan åskan slog ner i parabolen och jag gick över till Boxer. Då får jag en mix med kanaler från både Viasat och Canal Digital (men blev dessvärre av med BBC Prime, men det kan jag leva med...).
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Satellitanläggning

Sånt här är klart matnyttigt! Vi har både Boxer och Canal + basutbud, där man inte får någonting alls av Canal Digitals filmkanaler, lustig firma.. Vi har funderat på att sätta in något i bilen men vis som man är av erfarenheten så låter man bli. Känns som att vi klarar oss rätt bra med en cd spelare och kan se dom filmer vi vill, på tv är det ändå bara mord, död och misshandel samt dåligt väder. Om någon kommer på något bra som fungerar plus vilken antenn man ska ha samt vart den ska riktas mm så att en vanlig novis klarar av att se på tv i husbilen, då ska vi nog skaffa oss det vi med!
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Satellitanläggning

Jag har canal digital kort på min parabol flyttar kortet mellan bostad o husbilen har en oyster parabol prata med JR larm tel 031 7950304 dom hjälper dig GO
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Satellitanläggning

Tack för ditt tips illåsen, JR-larmcenter var de första jag kontaktade men dom kunde tyvärr inte hjälpa mig. Problemet är tydligen att boxen inte är sanktionerad av CanalDigital.
 
F

F.d. 4856

Guest
Sv: Satellitanläggning

Du måste ha en box med conax crypterings system. Alternativt en CA modul med conax.
Jag tror att Canal Digital kort faktiskt är smidigare att flytta runt än viasat.
Viasat knyter kortet till just den box du uppger det gör inte Canal Digital (än så länge).
Vilket innebär att med "rätt" boxar så funkar Canal digital klockrent.
Viasat däremot måste du ringa och berätta nytt box-id både när du har det i bilen och när du kommer hem igen.

Jag kan upplysningsvis berätta att du måste ha en "bamse" tallrik i södra europa för att få in de kanalerna.


//Peter
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Satellitanläggning

Vad har du för CI modul i UFD 540?
Är den för Conax?

Det borde inte spela någon roll vilken mottagare du har bara CI modulen är rätt.
Jag har själv kört med en DEC3000 i bilen och Nokia för Viasat hemma som definitivt inte är godkända av Canal Digital men med rätt CI så fungerar det.
Vad man däremot får göra är att leta upp div. inställningar och knappa in så att parabolen hittar Sirius o Thor.

Numera har jag sagt upp Canal Digital så jag har inte kollat det senaste året.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Hörde om dina problem med satelite mottagning.

En ide`...
Skulle du inte kunna prova med din reciver från din villa och koppla in den till husbilens parabol? Lite pöligt kanske men värt ett försök.
Eller är det så att din orgonalmotagare i husbilen behövs för att att kontrollera din parabol eller sköter du den via en egen box.
Antennkopplingen borde ju funka till din hemmareciver.

testing.. testing!:)

Mvh

Hasse & Gisela
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellitanläggning

Canal Digital har 2 typer kort, den ene krever en CD levert media highway box.
Den andre typen kan benyttes med en normal Conax CAM i en CI åpning på de fleste tunere. Det finnes endel tunere som ikke fungerer fullt ut med Conax.

Oyster Digital CI er testet av Canal Digital i Norge og fungerer 99% - det er et par sære kanaler med forskjellige språk på høyre og venstre stereo kanal som ikke kan velges i menysystemet til Oyster.

På de tunere som har problemer med Conax så kan en se dette i menysystemet under cryptering - de ser ikke CAM enheten - slotten er tilsynelatende tom.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Satellitanläggning

Jag har provat med Conax CI-modul, men det gick inte. Det där med att använda hemmaboxen har jag också tänkt på, men vitsen med min anläggning är ju att den själv söker önskad satellit och den funktionen tappar man med en annan box.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellitanläggning

Om tuneren har en utgang for viderekobling så kan en annen tuner henges på der og den orginale benyttes bare for posisjonering, dette benytes av enkelte for å løse Viasat sit nye hvor det ikke finnes CAM tilgjengelig (Norsk ViaSat).
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Satellitanläggning

Tack för ditt förslag knugrone. Jag ska testa det kommande week-end. Jag ska även testa mitt andra kort som sitter i en annan typ av reciever. Det finns ju en liten chans att det fungerar. Värt ett försök i alla fall.Rapport kommer.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Satellitanläggning

Jag har ett äldre CanalDigitalkort som kan flyttas hur som helst mellan olika mottagare, även till husbilen.
I december skaffade jag ett Multikort för att kunna se TV i olka rum via parabolen. Det nya kortet är knutet till den nya mottagaren och kan inte flyttas mellan olika mottagare. På sikt kommer alla Canal Digital kort att bytas ut, och knytas mot en specifik mottagare.
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Satellitanläggning

för kunna se tv i spanien bördu ha en parabol 85 cm den klarar även norra Marocko go
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Satellitanläggning

Det är faktiskt så att det bara är när jag är hemmavid (Sverige, Norge, Danmark) som jag tittar på tv (nyheter och väder mm). Ju längre bort från Scandinavien desto mindre intresse för detta, tycker jag. Och underhållning får man ju i umgänget med människor. Så det är när man sitter i regnet här hemma man har behov av tv.
 
Toppen