• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Satellit internet - Australia, en liten rapport.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Under vår reise i Australia valgte jeg å teste en rimelig løsning på satellit internet. Startpakken ble bestillt med levering der vi skulle hente husbilen, pris uten bindingstid noe under 20k sek levert.

Det som ventet på meg var 3 store pakker:

I den første var det en bæreveske med en 1m parabol (yttre diameter 107) med en litt avansert justerings mekanisme.

Pakke 2 inneholdt en ny bæreveske med en tripod, armen for LNB, kabler, plugger og markeringsflagg (til å avgrense et område foran antenna.

I pakke 3 fant jeg en alukoffert med sende/mottakerhodet, satfinder, digitalt vater, kompass, modem og en trådløsruter - de to siste ferdig konfigurert. Det var og en konvolutt med en DVD og en CD pluss noen få dokumenter. CDen inneholdt detaljert dokumentasjon + et hjelpeprogram for å finne rett innstilling av antenna. DVDen var en drøy halvtime film med hvordan sette opp utstyret.

Første forsøk i fredag 4. des - allt fungerte på under halvtimen, andre forsøk lørdag 5. plundret litt, men var i gang på under halvtimen nå også.

Den første delen av instillingen er som for en vanlig sat-tv instilling og ferdig på under 10 min. Det som tar tid er å finstille for uplink til sat, selv om jeg hadde akseptabelt signal før fintuning. Modemet henter ned måledata fra satellitten som brukes i den siste tuning, hver liten bevegelse og 3 sek vent på måledata....

Leverandør er Australian Nomad Technologies - Portable Satellite Internet - For Caravans and Motorhomes - Home Page
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Satellit internet - Australia, en liten rapport.

Hur mycket kostar det att använda? Månadsavgift? Hur snabbt är det?
Calle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellit internet - Australia, en liten rapport.

Jeg har valgt en plan med bare 512 kbit ned og 256 opp denne koster 39 AUD pr. mnd. Kan enkelt gå opp til 1024 ned fortsatt bare 256 opp - dette koster fra 99 AUD pr. mnd en AUD er i dag ca. 6,36 SEK.
Prisen for bruk er omtrent som for en vanlig ADSL linje her nede.

Australian Nomad Technologies - Portable Satellite Internet - Data Plans gir oversikt over alle bruksalternativene.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Satellit internet - Australia, en liten rapport.

Eftersom du har valt detta alternativet antar jag att det finns få möjligheter att koppla upp sig med wlan även i tättbebyggda områden? Inte ens McDonalds?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellit internet - Australia, en liten rapport.

I de større byene er det forholdsvis greit, flere steder med fritt wlan og brukbar dekning på 3G og NextG (3,5?) - litt ut på landsbygda og du er heldig om du klarer å få til GPRS, og nesten alle beskytter sitt WLAN. Det siste er ikke rart når nesten alle ADSL avtaler inneholder pris pr. GB.

I forbindelse med det statlige internet for alle initiativet så er det dukket opp noen carrier og flere ISP med stellit basserte tjenester. Har du ikke dekning der du bor for ADSL eller mobilnett-data så betaler staten for utstyret. Dette gjelder desverre ikke mobilt bruk slik jeg har kjøpt.

Når jeg ikke er her nede så kommer vår datter til å ha utstyret i bruk i sitt hus. Jeg har en bedre avtale enn det som hun kan få på 3G :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Satellit internet - Australia, en liten rapport.

Operatören 3 skryter ju över sitt 3Like Home - Ringa från Utlandet, som hemma
Ring för samma pris som du har i Sverige när du befinner dig i något av våra systernät i Storbritannien, Italien, Irland, Österrike, Australien och Hong Kong.

Vet du om detta också gäller datauppkoppling?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellit internet - Australia, en liten rapport.

Noop, det gjelder så vidt jeg har kunnet finne ut av bare telefon til fastlinje og andre med 3.

En annen sak her er at er du i en av de 5 største byene så funker 3 ellers ikke.
Står nå på en bushcamp 15 km fra nærmeste by, her er det bare Telstra som har mobildekning - data bare GPRS, men vi har normal forbindelse her også.

Satmodem og trådløs ruter kjøres over inverter, håper jeg slipper å fyre opp generatoren.

Sitter ute nå 18:50 i ca. 30 varme i skyggen og hører på Kakaduer og papegøyer som skravler i tretoppene.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Satellit internet - Australia, en liten rapport.

Noop, det gjelder så vidt jeg har kunnet finne ut av bare telefon til fastlinje og andre med 3.

En annen sak her er at er du i en av de 5 største byene så funker 3 ellers ikke.
Står nå på en bushcamp 15 km fra nærmeste by, her er det bare Telstra som har mobildekning - data bare GPRS, men vi har normal forbindelse her også.

Satmodem og trådløs ruter kjøres over inverter, håper jeg slipper å fyre opp generatoren.

Sitter ute nå 18:50 i ca. 30 varme i skyggen og hører på Kakaduer og papegøyer som skravler i tretoppene.

Jag är inte det minsta avundsjuk :rolleyes::D
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Satellit internet - Australia, en liten rapport.

Jag är inte det minsta avundsjuk :rolleyes::D

Det har jeg ikke noe problem med å innrømme at jeg er.

Etter ca 17000km med bobil i alle statene en gang der "down under" er det helt klart at dit skal vi igjen. Spesielt for se mye mer av West-Australia.

Det var så eksotisk og godt tilrettelagt for mobil fritid at det må bare oppleves, Dyrelivet er jo et kapitel for seg selv

God tur og lykke til videre Knut.
 
Toppen