• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sanering pulversläckare

Janbengt

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falun
HBK-Nr
20731
Medlemskap
2021
Hej
Vad ska man tänka på när det ska saneras efter inbrott samt skadegörelse med
Att tömma en pulversläckare i husbilen
Har lämnat bilen till verkstad men den står ute i regnet hur reagerar pulvret
med tanke på elektroniken bälten krockkuddar mm hur ska de verkstaden
sanera, de verkar okunniga samt i händerna på försäkringsbolag
Tacksam för råd
MVH
Jan Bengt
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Sanering pulversläckare

Ditt försäkringsbolag har garanterat ett avtal med ett saneringsbolag, tex Ocab, de har utrustningen och kunskapen att ta hand om det skadade, när det är fixat får verkstaden åtgärda det de ska.

//Tommy
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sanering pulversläckare

Satt och skrev en rätt lång förklaring om kolsyra som släckmedel i en husbil.... men kortar ner den till ett enkelt "lycka till".

Men jag bjuder gärna på en pytte liten länk ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brandsläckare?wprov=sfla1

Beträffande TS bil... ditt försäkringsbolag har ansvar för detta och blir bilen riktigt sanerad & reparerad så har du inga problem , att man låter bilen stå oskyddad ute antyder dock att värdet inte uppgår till reparationskostnaderna.
Dvs inlösen...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Sanering pulversläckare

Pulversläckare i en modern bil med massor av elektronik.

Det bästa är om försäkringsbolaget löser in hela bilen.

Har pulvret kommit in i elektronik och elkretsar så finns ingen garanti för att dessa fungerar som de skall i framtiden.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Sanering pulversläckare

Som grön Hb ägare , är kolsyresläckare att föredra i en hus bil jämfört med andra typer av släckare ??

Hasse
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Sanering pulversläckare

Kolsyre-/koldioxidsläckare är klassad B(E), vilket innebär att de är lämplig i miljöer med brandfarliga ämnen och även plaster, och miljöer med strömförande komponenter.

Pulversläckare kan vara klassade ABC, vilket innebär att de är lämpliga för brand i porösa material, såsom trä, papper och textilier. Vidare är de, förutom att vara lämpliga för brand med brandfarliga ämnen och plaster, lämpliga för gasbrand, exempelvis gasolbrand.

Valet av brandsläckare är fritt för var och en!

Johan K.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Sanering pulversläckare

Jag tolkar det som att pulver är effektivast i en husbil. För mig är effektiviteten viktigare än att vara rädd om bilen. Att rädda liv och eller minska risken för kroppsskador borde vara prioritet 1 vid brand.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Sanering pulversläckare

Tackar för alla intressanta svar . Vet nu vad jag ska välja om det ej finns någon i bilen.

Hasse
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Sanering pulversläckare

Så länge det inte handlar om restaurangkök, datahallar, elcentraler och liknande
Är det enbart pulver som gäller i en husbil, gärna i kombination med en brandfilt. Kolsyra har alldeles för kort verkningstid.

//Tommy
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Sanering pulversläckare

Det är stora skillnader mellan dom olika släckarna och många åsikter.
Slänker man en liten skitbrand med pulver får man avbryta semester och göra nått annat än bo i bilen .Troligen se sig om efter en annan bil.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Sanering pulversläckare

Alla bränder är små skitbränder i början, men det är inte troligt att man kan få välja när man vill släcka. Det kan vara bra att ha olika släckmedel till hands och de flesta har väl en pulversläckare och en brandfilt. Det är ju inte fel att ha flera släckare med sig i husbilen. Det finns även små spraysläckare som komplement. Har man bara en brandsläckare så bör det vara en pulversläckare, allt enligt expertisen.

Johan K.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Sanering pulversläckare

Eftersom alla bryr sig om vad man ska ha och inte ha ska jag försöka svara på din fråga!:wideeyed:
Eftersom man inte släckt en brand utan lekt med brandsläckaren är väl pulvret överallt, pulvret blir frätande i kontakt med vatten(fukt) och bör avlägsnas så snart det är möjligt! Pulvret fräter hårt på koppar och metaller vilket gör att elektronik är extra utsatt, se till å få separat rengöring av elektronik!
Jag har varit med om att skrota hela apparater värda över miljonen pga. Att man tömt pulversläckare på dom!

Jag lider med er!
Lycka till!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Sanering pulversläckare

Kanske dax att kolla att den försäkring man har täcker Skadegörelse.
Räcker det inte att dom gör inbrott? Vilka svin!
Åke
 
Toppen