• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Samsung S2 till S4

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Gomorron!
Jag har en ny Samsung S4 som jag bara "kan använda" mitt lokala WiFi med.

På den gamla S2:an kunde man ställa in så att när jag lämnade hemmet så kopplade mobilen automatiskt över till t.ex. Telias nät.

Som det är nu så har jag bara mitt lokala WiFi, och när jag åker iväg så släcks internet ner.

Jag har letat i menyerna och hjälpen i tron att det ska se ungefär likadant ut i S4 som gamla S2:an, men icke!

Alltså en "knapp" där mobilen prioriterar mitt lokala WiFi, när detta finns, annars koppla in t.ex. Telia!

Hjälp önskas!

Kåre

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Samsung S2 till S4

Gomorron!
Jag har en ny Samsung S4 som jag bara "kan använda" mitt lokala WiFi med.

På den gamla S2:an kunde man ställa in så att när jag lämnade hemmet så kopplade mobilen automatiskt över till t.ex. Telias nät.

Som det är nu så har jag bara mitt lokala WiFi, och när jag åker iväg så släcks internet ner.

Jag har letat i menyerna och hjälpen i tron att det ska se ungefär likadant ut i S4 som gamla S2:an, men icke!

Alltså en "knapp" där mobilen prioriterar mitt lokala WiFi, när detta finns, annars koppla in t.ex. Telia!

Hjälp önskas!

Kåre

Har du ett giltigt Telia-SIMkort monterat? Och en telefon som är olåst/låst till Telia?

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Ja, jag blir inte klok på detta!
S4 är en ny olåst och med Telias kort.

Även den gamla S2 har ett Telia kort, men låst till Telia.

Jag tycker och tror att jag har ställt in S4 på samma sätt som S2, och här den väg jag valt och som jag tror är den som styr vilken operatör som skall sköta datatrafiken:

"Inställningar - Fler nät - Mobila nätverk - Mobil data (som jag bockar för).

På samma sida längst ner finns Nätverksoperatörer - (söker) - Välj automatiskt (som jag bockar för). Jag har också provat att bocka för Telia, som finns på två rader? men ingen skillnad.

Ändå säger Bredbandskollen:"Kan inte kontakta servern. Kontrollera din anslutning och försök igen"!!!!

Tänker jag fel, eller har jag missat något?

Undrar
Kåre

Eva o Håkan

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
15184
Medlemskap
2025

Hej,

Jag har ingen Andriod själv. Men det låter som inte APN är rätt konfigurerat för Telia.

Tror någon här tidigare beskrivit hur man ställer in detta.

/ Digiloo

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En modern telefon ställer in rätt APN automatiskt när man sätter in/byter simkort.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Helt rätt Digiloo

Jag var tvungen att gå in till Telias hemsida, och deras inställningar. Där fick man hjälp med ett nytt VPN.
Dessutom måste jag skicka ett sms till Telia, och göra en omstart.

Nu fungerar det!

Ha en trevlig helg, och tack för all hjälp!
Kåre

Toppen