• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Samsung Galaxy Camera med Jelly Bean

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Samsung tog hälften Android och hälften digitalkamera för att göra Galaxy Camera. Nu finns kameran att köpa i butik.

Är du beredd att skiljas från drygt 4000 kronor för att kunna fotografera med en Androidkamera och få en smart telefon enligt senaste snitt på köpet?
Så mycket kostar Samsungs Galaxy Camera som nu finns att köpa i butik.

Precis som Samsungs senaste flaggskepp bland mobiler, Galaxy S3, drivs Galaxy Camera av en fyrkärnig processor och Android 4.1, Jelly Bean.
Skärmen är en 4,8 tum stor oledskärm som används för att navigera kamerans menyer precis som en smart mobil.
Kameramässigt så är Galaxy Camera en aning större än de flesta kompaktkameror på marknaden idag, och större än Nikons Androidkamera S800c.

Det häftigaste som hänt inom Androidvärlden hittills. Så här kommer de flesta kompaktkameror att se ut inom en nära framtid.

Man kan bara hoppas att Apple följer efter!

image.jpg

Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Samsung Galaxy Camera med Jelly Bean

Spännande utveckling av små kameror/mobiler.
Det man idag kan göra i surfplattor bakas ner i en hyfsad kamera med mobil.
Medföljer gör ju 50GB i molntjänsten Dropbox. Lätt att dela och hantera bilder via Instagram och liknande tjänster. Vi kommunicerar ju mer och mer med bilder.
Hoppas batteritiden täcker 1 dags användning foto o mobil... där brukar man snubbla på mållinjen.

Kul manick.. det kommer snart fler med samma koncept.

Bosse

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Sökaren är 4.8 tum, vad mer kan man begära!

Det är bättre än min gamla Hasselblad med ljusschakt.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Är det någon som vet om den kommit ut i handeln i Sverige?

Min dotter väntar på den, sedan ett par månader tillbaka, man aviserade tidigare att i oktober skulle den finnas på den svenska marknaden.

Kollade nu på Pricerunner och Prisjakt, men ingen svensk återförsäljare dyker upp.

Min personliga uppfattning är att det här är ett smakprov på vad vi kan förvänta oss i framtiden... men självklart ännu mera utvecklat. Spännande!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du menar optisk sökare som i stort sett är borttaget på moderna kompaktkameror.

Jag har vant mig och tycker att skärmen har sina fördelar när man komponerar bilden, nästan som min gamla 9x12 kamera. De moderna skärmarna har blivit mycket skarpare och ljusstarkare än tidigare.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det någon som vet om den kommit ut i handeln i Sverige?

Min dotter väntar på den, sedan ett par månader tillbaka, man aviserade tidigare att i oktober skulle den finnas på den svenska marknaden.

Kollade nu på Pricerunner och Prisjakt, men ingen svensk återförsäljare dyker upp.

Min personliga uppfattning är att det här är ett smakprov på vad vi kan förvänta oss i framtiden... men självklart ännu mera utvecklat. Spännande!

Jag har beställt från Pixmania, kolla prisjakt.nu på GC 100. De första tog slut direkt.

image.jpg

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Pixmania är ju billiga, men (ofta) ett riktigt skitföretag vid reklamationer.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Ja, nu beställde dottern en kamera direkt när hon såg Knarreviks inlägg att det fanns på Pixmania.

Nu är det Samsung och deras garantier litar vi på. Sedan om man kollar omdömmen på Prisjakt så har de faktiskt 4 av 5 stjärnor. Du kanske har hadt otur.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det tycks mig att den här kombinationen egentligen innebär att du inte får det bästa av två världar. Det är en kompromiss. Varken fågel eller fisk! Bättre med två separata enheter kanske, en kamera och en androidlur. Jag antar att det går att ringa på den.

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror inte det Jappe!
Kameran lär vara i klass med de bästa kompaktkamerorna vad gäller bildskärpa och har systemkamerans inställningsmöjligheter vad gäller bländare och tid. Detta innebär att man kan ställa in skärpedjupet som på den gamla goda tiden.
Det tillkommer också en mängd olika program för olika ljusförhållande, panorama m.m. Man kan också styra kameran med rösten.

Vad gäller telefondelen är den i det närmaste identisk med Samsung S3 som lär vara den bästa i Androidvärlden. Den kan alltså användas som en vanlig smart telefon vad gäller surfning, navigering och internetsamtal. Vanliga röstsamtal stöds inte.

Att bildöverföring sker direkt i kameran/telefonen gör inte saken sämre. 50 GB i molnet lär ingå. Detta innebär att man kan dela sina bilder i realtid på tex sociala media.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Om några år så ska nog varje medborgare tvingas bära sådana här multifunktionsapparater så att Storebror hela tiden ska veta var du befinner dig och vad du sysslar med. Polisen använder sig ju redan idag av mobiltelefoner för att få tillgång till vissa fakta som hjälper dom i arbetet. Om detta är positivt eller negativt vet jag inte, det kanske beror på vilken "sida" man tillhör! Kanske mest fördelar egentligen för hederligt folk!

Det inopererade medborgarchipet som ska sköta om allt detta får vi nog vänta några år till på!

Jappe

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

De bilder jag tar visas på datorn, plattan, Tv eller via nätet.
Tar idag fler bilder med mobiltelefonen och plattan än med min kompaktkamera, men där finns ju tekniska begränsningar, teknikspecen på Samsungen räcker långt för en normal fotointresserad.
Att man sen kan ringa på den är ju ingen nackdel. Många filmsnuttar på Youtube som är tagna med mobiler skulle se mycket bättre ut med en kameratelefon som Samsungen.
Kameran vänder sig inte mot proffsfotografer utan de som använder sociala medier som exempel det här forumet. Tiderna förändras snabbt.
Spännande så länge man får vara med.

Tänk ex. när en journalist hade en rullbandspelare på axelremmen. Två kameror på magen och ett anteckningsblock i högsta hugg...
Tycker att man kan säga att kameran är det bästa av två världar idag...

Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om några år så ska nog varje medborgare tvingas bära sådana här multifunktionsapparater så att Storebror hela tiden ska veta var du befinner dig och vad du sysslar med. Jappe

Inte storebror men HBK:s läsare skulle kunna följa dig på din kommande resa genom Europa. Med en sådan kamera/telefon skulle du kunna lägga ut text och bilder direkt på detta forum. Pulitzerpriset nästa?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det inopererade medborgarchipet som ska sköta om allt detta får vi nog vänta några år till på! Jappe

Säg inte det!
Det funkar bra på hundar och katter och kan kanske ersätta passet i gränskontrollerna. Bäva månde bovarna!

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det är klart de är vänliga när de ska sälja :)
Har du provat att reklamera något?

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Hm, ursäkta..... men bara en liten utvikning till trådens egentliga ämne :)

Jo,träffade dottern igår och fick se hennes nya kamera, Samsung Galaxy Camera.

Större än jag trodde, tyngre, men vilka funktioner och vilka bilder! En sån skall jag köpa.

Att hon redan tappat den i golvet en gång utan att det hände något, gör inte intresset mindre.

Känns lite framtidsaktigt.....troligen är den förberedd för medborgarchipet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Större än jag trodde, tyngre, men vilka funktioner och vilka bilder! En sån skall jag köpa.

Jag håller på att testa den för fullt!
Något klumpig är den och lite svårt att använda den att surfa med. Om det beror på ovanan med Android eller storleken är svårt att säga ännu.

Kamerans zoomomfång (21ggr) och framför allt vidvinkeln 23 mm uppskattas samt de många förinställda programmen. Tyvärr har autofokus lite svårt att ställa in skärpan vid dåligt ljus, har hittills bara använt centruminställningen.

En annan nackdel är att den startar i kameraläge med den påföljden att objektivet går ut i full längd så fort man startar. Batterikapaciteten är OK trots det lilla batteriet men ett extra är bra att ha som reserv.

Den funkar bra att ringa med, har hittills bara använt Viber men även Rebtel och Skype ser ut att fungera.

PS! Om jag får tag på en stadig hållare skall jag prova med appen Dashcam, med en zoom på 23-486 kan man få närbild på både banditer och naturscenerier.

image.jpg

Senast ändrad:
Toppen