• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

sammansättning väggar tak uppbyggnad?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej lite nyfiken angående hur väggar och tak sätts ihop många fordon som vår burstner verkar ha aluminiumlist med en gummilist i kläm under min fråga är hur är dessa uppbyggda är det bara gummilisten som är tätning eller finns tät massa även under så gummilisten är till som ett skydd annars känns det osäkert på sikt. En del fordon är ju även täckta med plast kåpor så hur de är tätade sammansatta är ju omöjligt att se.någon som har koll på detta dock är det väl så ju dyrare bil desto bredare överlappningar där tak o väggar möts eller?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: sammansättning väggar tak uppbyggnad?

Plastkåpa dekker normalt over en ekstrudert aluprofil som klemmer rundt både tak og vegg, profilen er ofte omtalt som ringanker. Svakheten med denne løsningen er kuldebroen som krever ekstra isolasjon innvendig eller utvendig. En nyere løsning som utnytter styrken i moderne konstruksjonslim bøyer kanten på taket ned så det går på begge sider av veggen - variant av dette er en sandwich med alu utvendig og innvendig med isolasjon som limes både innvendig og utvendig utenpå både vegg og takplate.

Tredje variant er at det er veggene som bøyer inn og limes utenpå taket. Disse har ofte en aluvinkel skrudd fast innvendig som avstivning og hjelp mens limet herder.

En gammel løsning ble brukt av Hymer på S serien, fiberglass taket ble festet på toppen av veggene, omtrent på samme måte som ettermarked høye tak til van
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: sammansättning väggar tak uppbyggnad?

Men den konstruktionen jag har med gummilist i kläm är det bara den som tätar eller finns det en till tätning under aluminiumlisten?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: sammansättning väggar tak uppbyggnad?

En gummilist midt på en alulist er bare kamuflasje for skruer. Alulisten er oftest både skrudd og limt som en pynting og sikkring av skjøten mellom festeprofilen og vegg eller tak. Selve profilen er limt og kanten klemt ned med denne skrudde alulisten.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: sammansättning väggar tak uppbyggnad?

Om jag uppfattat dig rätt. Under aluminiumlisten finns tätning den list som finns mitt på aluminiumlisten täcker skruvarna och är bara för syns skull. Gummilisten i kläm på båda sidor om aluminiumlisten mot vägg eller tak är inte själva tätningen utan mer som skydd och för utseendet skull. Rätt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: sammansättning väggar tak uppbyggnad?

Gummilisten på begge sider av alulisten er oftest lim som er presset ut. En maskerer før sammenskruingen fjener mesteparten av limet som tyter ut og fjener maskeringen. Konstruksjonslĩmet er av samme klasse som Sikaflex og ser ut som gummi når det er herdet.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: sammansättning väggar tak uppbyggnad?

Då är gummilisten mellan aluminiumlisten och exempelvis väggen till för att täcka limmet som flyter ut när aluminiumlisten skruvas fast.?
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: sammansättning väggar tak uppbyggnad?

Ursäkta men har lite svårt att förstå vad knut menar. Är gummilisten i kläm under alulisten en extra säkring till den verkliga limningen/tätningen som finns under aluminium profilen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: sammansättning väggar tak uppbyggnad?

Det som ser ut som en gummilist under alulisten er som oftest lim.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: sammansättning väggar tak uppbyggnad?

Nja det är en gummilist inte lim mellan aluminiumlisten och väggen här och var dock har det pyst ut lim/tätning.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: sammansättning väggar tak uppbyggnad?

Det är säkert först tätmassa typ limofog eller liknande sedan ligger gummilist och därpå en alu eller plastlist.
Anders.
 
Toppen