• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Saknar ström till kyl och belysning vid ingång

Snowman

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
42571
Medlemskap
2025
Hej alla kunniga på detta forum!

Mitt kylskåp är helt dött och saknar 12v matning. Likväl fungerar varken utebelysningen eller den vid ingången till bodelen.

Utebelysningen och ingångsbelysningen är kopplat så att de ska fungera även om bodelens 12v är frånslaget på panelen. Tänker att detta hänger ihop med att kylen saknar ström. Någon som vet om detta matas via EBL eller matas det från annat ställe?

Jag har kollat samtliga säkringar på EBL och 20A säkringen vid startbatteriet.

Jag har en Burstner 2011 med Dometic kylskåp och EBL99.

Tacksam för hjälp!
/Jörgen

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Hej, jag bifogar schemat för EBL99, den krets som är grönmarkerad är grundkretsen alltså den du saknar. Det kan bero på att reläet för denna kretsen inte slår till orsaken kan vara att den lilla 2A säkringen vid bodelsbatteriet är trasig. Dess uppgift är att tala om för EBL att det finns ett batteti monterat. Om den är orsaken så fungerar ingen av de relästyrda kretsarna. Om det endast är grundkretsen som saknas gissar jag på att reläet är felaktigt eller har "klistrat" många gånger kan man få liv i dessa reläer genom att motionera dem med hjälp av en skruvmejsel genom luftgallret, se bifogad bild. Du ska peta på de gröna knopparna.
Hälsningar
Peter

Bilagor

• Screenshot_20250510-091726_OneDrive.jpg
    Screenshot_20250510-091726_OneDrive.jpg
    901,1 KB · Visningar: 77
  • 511A9F2A-9832-458F-9FDE-B1B298149572.jpeg.jpg
    511A9F2A-9832-458F-9FDE-B1B298149572.jpeg.jpg
    129,9 KB · Visningar: 72

Snowman

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
42571
Medlemskap
2025
Hej Peter,

STORT tack för ditt svar! Mycket pedagogisk och utförligt beskrivit. Det är precis detta som inträffat.

Jag har lite svårt att exakt säga vad felet var, som nu är löst. Men att felsöka i den sekvens som du beskriver från batteriet och framåt över kretsen gav resultat. Vad är Module BW99 på elschemat?

Tack för tips och tricks!
/Jörgen

Toppen