• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Saknar 220 ström uttagen, aldepanna och kylskåp fungerar

Anki&Björn

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17863
Medlemskap
2024
Saknar 220 ström uttagen, aldepanna och kylskåp fungerar, säkringar hela, när jag sätter på invertern finns ström i uttagen, någon som har något tips. kan invertern vara trasig. Husbilen är en Morelo Home 83 årsmodell 15
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Saknar 220 ström uttagen, aldepanna och kylskåp fungerar, säkringar hela, när jag sätter på invertern finns ström i uttagen, någon som har något tips
Vi hade en Hymer B690 StarLine -12. Den hade även automatsäkringar till 230 V under golvet vid invertern. Kanske någon kan svara om vi får veta vad du har för husbil.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Saknar 220 ström uttagen, aldepanna och kylskåp fungerar, säkringar hela, när jag sätter på invertern finns ström i uttagen, någon som har något tips. kan invertern vara trasig. Husbilen är en Morelo Home 83 årsmodell 15
Det kan vara att 230V kontakten har lossnat från invertern. Det förutsätter att det är en inverter med inbyggt prioriteringsrelä. Då är det bara att sätta dit kontakten igen.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Har precis bytt invertern på våran Le voyageur då strömmen i 230 uttagen försvann. Det var efter kontroll prioriteringen som gett upp.
Bara att byta, gick på försäkringen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
God Jul, tack för tipset, det är ingen fara att det drar ur batterierna, eller laddas de när 220 är inkopplad
Hejsan, lite sent svar på din fråga, men om kyl, värme m.m. funkar på 230V så funkar troligen laddningen av batterierna också som vanligt med laddaren, och det är bara invertern separat som bangat ur med omslag till stolpström.
Kolla spänningen på bobatterierna när 230V är inkopplat, (på panelen går väl), Lite olika status, men ligger batterispänningen på över typ 13,4 V eller mycket mer ibland när laddaren laddar på så laddar 230V laddaren batterierna.
Om allt verkar funka så går det ju att använda lite lagom inverter 230V från uttagen som man normalt kan göra om man står ute i naturen utan att vara inkopplad på 230V stolpe, för den strömmen från batterierna ersätter ju nu laddaren vartefter, om du nu inte har någon 230V kontakt åtkomlig för direkt stolpström om du skulle behöva.

En sådan här blå 230V är bra att ha in i bilens ingång ibland. Det sitter ett "vanligt" 230V stickontaktuttag åtkomligt under det vänstra locket när den är inpluggad i bilens ingång.
230V handske med extra.JPG
(Man brukar ev. få ta bort locket på högersidan för att få in kontakten i bilens ingång under det täcklocket.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen