• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saknaden är så stor

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Har nu i veckan fått avlivat vår sista schäffer Cindy , 14 ,5 år gammal och en suverän vakthund och kompis. I 9 år vaktade hon med vår store hane Rex våra lastbilar lastade med Elgiganten varor samt till bil industrin. Rex gick bort för 3 år sen och nu när Cindy också är borta får man en flachsbak.Tex Släkt och vänner som inte vågat gå av sina bilar förän vi kallat in hundarna eller bekanta som besökt oss och gått ut och sen upptäckt att dom glömt något eller ska säga något till oss då har där stått en hund och vaktat.Vi har inte låst våra dörrar på 14 år och det har resulterat i 4 stelkrampsprutor och 3 par nya byxor till folk som inte har haft giltigt skäl att besöka vår uppställningsplats.Dom som inte varit välkomna vet jag inte men vi har vaknat flera gånger då dörren stått öppen när vi vaknar och hundarna har sett mycket nöjda ut ,även Polisen har andvänt sig av dom vid ett större bråk i Skurup då var det var 2 polisbilar med en polis i varje bil som inte vågade gå av p g a 20 -25 fulla tonåringar då skingrade dom detta gäng på 20 sekunder Vi saknar dom otroligt mycket Claes o Mia
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Saknaden är så stor

Känner med er. Har också avlivat två dalmatiner. Det var ett tag sedan nu. Men det är som att förlora en kär familjemedlem.
Nu har vi en katt som heter Nizze. Han är bara 6 år så vi får säkert ha honnom med oss några år framöver.

//Anitha
 
F

F.d. 1650

Guest
Sv: Saknaden är så stor

Vi känner med er! Vår Yorki Silvia blev drygt 14 år. Nu har vi två (varsin) Yorki som vi hoppas ska följa oss i husbilen i många år!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.930
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Saknaden är så stor

Det är alltid lika jobbigt att förlora eller behöva avliva en trofast kompis. Jag känner med er. Däremot förstår jag inte riktigt beskrivningen av hur ni utnyttjat hundarnas vaktinstinkt. Det känns på beskrivningen som om hundarna vaktat mer på egna villkor än på era? Det är en svår balansgång att hantera kombinationen vakthund/skyddshund och familjehund.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.678
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Saknaden är så stor

Jag har själv fått ta bort några hundar genom åren och det är alltid lika svårt. Man får tänka tillbaka på hur mycket trevligt man har haft tillsammans med sina underbara hundkompisar.

Eva
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Saknaden är så stor

Jag känner med er! Vi har alltid haft hundar och katter.
Vi har alltid ställt upp för dem och var med även när det var dags.
Det är viktigt att vara med när de inte orkar längre och ska lämna oss.
Nu har vi Selma och 3 katter. Selma är vår 3:e pyrenéer och vi älskar henne över allt.

DSC_1581-1.jpg
Selma
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Saknaden är så stor

Finns inga ord som beskriver förlusten av våra vänner!

Jag har själv vuxit upp med 3st schäfer's, som blev mellan 8 till 12½ år gamla.
Njut mens vi är tillsammans, sörj och ta nya tag!

Efter bortgång av våra två första var diskussionen att inte skaffa
någon mer hund. Så blev inte fallet och bra det för varje utav dem
har vart en ny individ med lika mycket feedback men så klart även saknad.

När det passar framöver kommer jag att skaffa mig en ny vän/schäfer. ;)
Bella, som var den senaste vart med oss ute när vi spelade och Ingen utom vi gick nära våra grejer när vi packade in/ut gitarrer m.m.
Inte bara för saknaden av det, men visst är de en tillgång med en bra och vältränad kompis!

Sakna med all rätt, men ta nya tag och ni finner egenskaper i nästa vän som ger er ny glädje.

Big Hugs, Magnus.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Saknaden är så stor

Oftast är vägen svår fram till beslutet att bli utan en trogen vän som har föjld "husse och matte" under många glädjefyllda stunder.
Vi har själva tre gravplatser på tomten som är den sista viloplatsen för f.d. familjemedlemmar.
Men det bästa beslutet man nog kan ta är att relativt snart skaffa sig en ny vän som faktiskt fyller tomrummet relativt snart även om den aldrig kan jämföras med sina föregångare.
Vår nuvarande hund, en Engelsk Cocker Spaniel, har sina styva tio år på nacken och ibland så dyker naturligtvis tankarna upp om livets begränsningar.
Men den dagen när man upptäcker att djuret inte längre har ett fullgott liv och kanske börja plågas av olika krämpor kommer det beslut som tyvärr är oundvikligt inte att skjutas på framtiden helt enkelt för att inte den sista tiden för djuret skall bli till en plåga. (och kanske även för oss)
 
Toppen