Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Då är det väl smartare att byta klossar..Om klossarna var ordentligt slitna så var det väl för att slitagevarnaren inte skulle signalera att ett byte behövdes?![]()
Hej..Och vad har det med Alfa att göra? Men ett inte alldeles ovanligt om
någon inte vill ta kostnaden före en försäljning har jag hört!
Tack Bengt-Åke Linder..På många modeller (även audi) så blir det glapp i den kontakten och då indikerar slitagevarningen och då en del inte kan åtgärda detta så klipper dom och byglar kablarna för att slippa få en blinkande lampa i mätarhuset.
Har man koll på sin bil är detta ingen fara för beläggen håller i många 1000 mil och någon gång kanske man tittar in i fälgen.
Har haft samma fenomen på min gamla IVECO -96. Det har förmodligen funnits två typer av belägg och bara haft de utan kontaktkablar vid första bytet (poståkeriets vekstad) och helt sonika klipp kablarna innanför hjulhusen och endast tvinnat ihop dem och teipat för att inte skulle idikera "utslitna belägg" på instrumentet. Det ställer inte till besvär för mig för vi gör en stor kontroll och besiktning när vi tar ut bilen varje år.
Detta fenomen upptäckte jag första gången vi var på Lofoten 2006 jag fick irriterande pipsignal att beläggen var slut, vi kollade och de var OK men såg då inga kablar till dem och inte de kablar som skulle leda dit. Jag fick under resan trycka på 0-knappen efter varje start för att bli av med ljudet och ha den irriterande blinkande lampan kvar.
När vi kom hem hittade jag orsaken till att det indikerade utan att vara kopplade till beläggen, när jag väl hittade slutet på kablarna så var de bara ihoptvinnade och hade börjat ärga i kopparen så kontaken bröts.
Nu är de lödda och krympslang på ändarna så allt är lungt och man får själv besikta konditionen på beläggen.
Ja det var min variant. /Postis