Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hittade den på Conrads svenska sida också
Det sköter ju relät från Conrad om så det är ingen risk. När det får ström från stolpen skiftar den automatiskt från inverter till stolpen.
Får du ström från stolpen så har du ju laddning så det känns onödigt.
Du menar att du står på stolpe och samtidigt kör invertern som drivs från batterierna?Tänker så här,
Jag har 1 (av3) inverteruttag i garaget, ibland kör jag lite tyngre förbrukare där.
När jag står på stolpe, får jag inte en sämre/längre laddning av batteribanken då, som samtidigt måste driva invertern?
eller tänker jag fel?
Vet någon hur mycket ström (12V) en inverter tar om man inte tar ut något från den ? Tomgångslöge
Då kanske min ide om ett relä är obetydlig
Du menar att du står på stolpe och samtidigt kör invertern som drivs från batterierna?
Om det är så du menar så är det frågan om du ens får någon laddning alls, allt såklart beroende på vad du har för laddare och såklart vad tyngre förbrukare är för dig
Men säg att du laddar med 30A(rätt mycket) dvs 30A * 12V = ungefär 300 watt, invertern gissar jag har en verkningsgrad på i bästa fall 90% dvs du kan plocka ut 300 * 0,9 = 270 watt utan att ladda ur batterierna.
Det borde fungera fin fint, det är av yttersta vikt i dessa sammanhang(220V AC) att den först kopplar bort den ena källan innan kopplar in nästa källa(kallas för break before make) i reläfack termer.Min Dometic SI 1500 drar enligt pappret 1,5W i sparläge.
Ok, då tänkte jag rätt.
Ett sånt här relä skulle isåfall avlasta batterierna, ifall det monteras efter invertern och växlar till 230V från stolpe när det finns, eller?
...........................................
I AC så växlar spänningens polaritet så en kort stund är + den ena och - den andra, sedan blir det tvärt om vilket gör att ska man "smyga ihop" två AC källor tex 220V som i detta fallet måste man se till att + och minus ligger på samma "stift" just när man gör det annars poff
..........................................................