• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sålde husbil genom Svea husbilar i Kinna

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
En av delägarna, John L, var ju tidigare medlem i klubben, om han är det fortfarande vet jag inte. Men om han är det tycker jag att han borde förklara sina tvivelaktiga affärer som det skrivs om här på forumet.
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Det har skrivits så mycket här på forumet om Svea husbilar att jag blir förvånad att det fotfarande är folk som anlitar dom,men allt går tydligen att sälja med mördande reklam
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Det finns väl ingen som helst anledning för ett företag att gå in på ett forum och diskutera sina affärer?
Varför i hela friden skulle man göra det??

Det skulle bara resultera i en "shit storm" levererad av en uppsjö tangentkrigare som inte ens har något med saken att göra. Men som ändå anser sig minsann ha rätt att får reda på både det ena och det andra.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det finns väl ingen som helst anledning för ett företag att gå in på ett forum och diskutera sina affärer?
Varför i hela friden skulle man göra det??

Det skulle bara resultera i en "shit storm" levererad av en uppsjö tangentkrigare som inte ens har något med saken att göra. Men som ändå anser sig minsann ha rätt att får reda på både det ena och det andra.
Tja, när de har fått svidande kritik kanske de kanske har en annan uppfattning i sakfrågan och tycker att de kan komplettera med några fakta som ännu inte framkommit. Sedan är det naturligtvis upp till läsaren att värdera det de framför, i förhållande till vad de missnöjda kunderna redan anfört.

Jag menar inte att vi skall ha en debatt med dem, men de kan inbjudas att ge en (1) kommentar till den kritik de fått. Om de ser anledning att bemöta kritiken eller inte kan de väl få avgöra själva.
 

caradot348

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
39192
Medlemskap
2024
Vi lämnade in våran husbil för försäljning allt skulle vara så enkelt och bra. Vi försökte sedan få tag i säljaren flertalet ggr. de kommande veckorna men utan resultat. Plötsligt får vi en bekräftelse att husbilen är såld för det begärda priset minus överenskomna utgifter. Därefter gick gortfarande inte att få tag I någon som hade hand om vårat ärende. Plötsligt kommer den verkstadsoffert på över 100 tusen med mail. I slutet av offerten är det en grön knapp där det står klicka här. Sambon gjorde detta och förstod inte vad hon klickat i. Därefter får vi efter mycket om och men tag i säljaren och får då klart att husbilen är såld enligt utgångspriset dom väntade bara på att få betalt. Efter veckor av väntan och utan kontakt med Sveahusbilar får vi pengar för husbilen och det är då hälften av vad vi begärde. Nu står man och känner sig som en idiot borde husbilsfirman inte ta en personlig kontakt innan man gör saker för över 100tusen? Och det var påstådda fuktskador och vi har haft bilen sen maj 2023 till september 2023 och den var fukttestad och genomgången innan vi köpte den .Vi står nu och känner oss grundlurade
Hej
Har upplevt samma sak som ni.
Lämnade min husbil till försäljning den 21 oktober. Utgångspris 449000. 6 veckor senare var priset 409000. Pga av lågt intresse. ( Inte förvånansvärt mitt i vintern)
Den 8 feb får jag en verkstadsoffert , på 125773 , som jag skall godkänna inom 24 timmar . Alltså ingen kontroll av fordonet på 3 månader.
Den 14 feb får jag ett meddelande att bilen är såld för 409000 .
Vad blir det då över till mig.
409000-125773-44995(förmedlingsavgift)-5000(försäkring) = 233232. Ca 50 % av utgångspriset.
Tackar naturligtvis nej. Och får betala 14000 för att avbryta avtalet.
Nu har jag åtgärdat alla felen. Vitala reparationer av fackfolk resten på egen hand. Kostnad 25000. 40 timmars jobb.
100000 " Vinst " 2500 kr/ timme.
SVEAHUSBILARS affärsidé måste vara att lura säljare med ett högt utgångspris som naturligtvis inte kommer att uppnås.
Plus att ta hutlöst betalt för reparationer.
Som jag inte tror ( efter att ha läst recensioner från köpare ) de gör , de bara tar betalt av säljare utan att utföra.

ALLTSÅ RENT BONDFÅNGERI
 

Järnmölle

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Varberg
HBK-Nr
39507
Medlemskap
2024
Vi har köpt av Svea och skall snart hämta ut vår husbil.
Jag la ett bud som accepterades av svea-säljaren. Jag önskade få bilen levererad från Norrtälje till Kinna som är närmre där vi bor. Jag blev väldigt förvånad näs säljaren ringde och berättade att det finns pengar över i affären och om vi önskar något extra. Ett externt gasoluttag svarade jag.
Läste senare i kontraktet att de tar 8744:- för gasoluttaget samt 3261:- för transporten. Pengar som förra ägaren troligen får betala.
Bra för mig som köpare men riktigt dåligt för den som säljer husbilen.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej
Har upplevt samma sak som ni.
Lämnade min husbil till försäljning den 21 oktober. Utgångspris 449000. 6 veckor senare var priset 409000. Pga av lågt intresse. ( Inte förvånansvärt mitt i vintern)
Den 8 feb får jag en verkstadsoffert , på 125773 , som jag skall godkänna inom 24 timmar . Alltså ingen kontroll av fordonet på 3 månader.
Den 14 feb får jag ett meddelande att bilen är såld för 409000 .
Vad blir det då över till mig.
409000-125773-44995(förmedlingsavgift)-5000(försäkring) = 233232. Ca 50 % av utgångspriset.
Tackar naturligtvis nej. Och får betala 14000 för att avbryta avtalet.
Nu har jag åtgärdat alla felen. Vitala reparationer av fackfolk resten på egen hand. Kostnad 25000. 40 timmars jobb.
100000 " Vinst " 2500 kr/ timme.
SVEAHUSBILARS affärsidé måste vara att lura säljare med ett högt utgångspris som naturligtvis inte kommer att uppnås.
Plus att ta hutlöst betalt för reparationer.
Som jag inte tror ( efter att ha läst recensioner från köpare ) de gör , de bara tar betalt av säljare utan att utföra.

ALLTSÅ RENT BONDFÅNGERI
Helt sanslöst att de kan få fortsätta att lura folk på det viset.
Tydligen har Vincents börjat göra likadant.
Jag var ute hos min husbilsverkstad för några veckor sedan.
Han berättade då att där hade kommit in 2st privatpersoner oberoende av varandra.
Och frågat om han kunde göra fukttest och en koll på vissa saker som de hade anmärkt på hos Vincent vid försäljning. Den ena skulle få ett avdrag på 75000kr för fuktskada och diverse fel.
Och det var inget av dessa fel som existerade överhuvudtaget.
Jag vet inte hur det slutade, men jag ska fråga nästa gång jag är där.
Helt sjukt hur dessa förmedlare kan bete sig.
Mvh Per
 

ktm450exc

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
25407
Medlemskap
2024
Hej
Har upplevt samma sak som ni.
Lämnade min husbil till försäljning den 21 oktober. Utgångspris 449000. 6 veckor senare var priset 409000. Pga av lågt intresse. ( Inte förvånansvärt mitt i vintern)
Den 8 feb får jag en verkstadsoffert , på 125773 , som jag skall godkänna inom 24 timmar . Alltså ingen kontroll av fordonet på 3 månader.
Den 14 feb får jag ett meddelande att bilen är såld för 409000 .
Vad blir det då över till mig.
409000-125773-44995(förmedlingsavgift)-5000(försäkring) = 233232. Ca 50 % av utgångspriset.
Tackar naturligtvis nej. Och får betala 14000 för att avbryta avtalet.
Nu har jag åtgärdat alla felen. Vitala reparationer av fackfolk resten på egen hand. Kostnad 25000. 40 timmars jobb.
100000 " Vinst " 2500 kr/ timme.
SVEAHUSBILARS affärsidé måste vara att lura säljare med ett högt utgångspris som naturligtvis inte kommer att uppnås.
Plus att ta hutlöst betalt för reparationer.
Som jag inte tror ( efter att ha läst recensioner från köpare ) de gör , de bara tar betalt av säljare utan att utföra.

ALLTSÅ RENT BONDFÅNGERI
Hej.
Precis samma hände oss, fick en offert på ca 90 000:-för en massa hittepåskador, vi kände oss tvungna att köpa ut oss ur avtalet då vi inte hade råd med detta.
 
Toppen