• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så var man lurad igen av Folksam denna gången

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Bärgning hem är nog inte alltid det optimala. Vi drabbades av motorhaveri i höstas, på motorväg utanför Nancy och man kan tycka att rep. eller motorbyte på plats (eller hos närmaste tyska märkesverkstad) skulle ha varit det bästa både för Länsförsäkringar och för oss som var på väg söderut, men försäkringsbolaget ville ha hem bilen. Vi har absolut inget att klaga på, vi blev hemflugna i businessclass och man fraktade bilen hela vägen upp till mercedesverkstaden i Östersund, nog så dyrt och besvärligt med tanke på att bilen är 3,5 m hög.
Nu är bilen på rull igen med en fabriksny motor. Första och enda gången vi fått användning av maskinskadeförsäkringen.
Det blir ett nytt försök att skåda fågel i Pyreneerna nästa höst.

aake
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången


Stig ditt svar var ett tvärsäkert JA, men när jag kollar det finstilta i försäkringsvillkoren för M Försäkring Husbil, gällande från 2015-04-01, står det så här vad gäller "Räddningsförsäkring".

Persontransporter
Om din husbil stulits, skadats eller fått driftstopp ersätter vi kostnader för resa till hemort för förare och passagerare.

Fordonstransporter
Om din husbil råkat ut för skada enlig ovan ersätter vi kostnader för bärgning till närmaste lämpliga verkstad eller reparation på platsen om detta inte blir dyrare.

Om din husbil måste lämnas kvar på grund av att förare drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller har avlidit och ingen annan som deltar i resan kan köra hem husbilen ersätter vi kostnader för transport av bilen till hemort i Sverige.

Om skadan hänt utomlands kan vi också betala hemtransport av husbilen i oreparerat skick. Hemtransport av husbilen ska först godkännas av oss. Kostnad för hemtransport ersätts med högst ett belopp som svarar mot husbilens värde när transporten görs.

Slut citat.

Det här är alltså saxat ur den "riktiga" M-försäkringen för husbilar, alltså inte från den enklare M-Väghjälp, som jag håller med om är en ganska meningslös försäkring.

Som jag tolkar villkoren i M´s försäkring så skulle det i Cigno`s fall med motorstopp i Sverige, 100 mil från hemorten blivit samma sak som det blev med Folksam, nämligen bärgning till närmaste verkstad.

En för mig rimlig lösning, som medlem i kollektivet är jag tacksam för att försäkringsbolagen har en sådan bestämmelse. Skulle försäkringsbolagen börja köra gamla husbilar på bärgningsbilar runt om i landet, när de fått motorstopp, så blir det dyrt till slut för både dig och mig.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Ja, det är ju ingen välgörenhet försäkringsbolagen sysslar med. De har säkert ett bra beslutsunderlag när de både skriver villkor och sätter premier.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Stig ditt svar var ett tvärsäkert JA, men när jag kollar det finstilta i försäkringsvillkoren för M Försäkring Husbil, gällande från 2015-04-01, står det så här vad gäller "Räddningsförsäkring".

Persontransporter
Om din husbil stulits, skadats eller fått driftstopp ersätter vi kostnader för resa till hemort för förare och passagerare.

Fordonstransporter
Om din husbil råkat ut för skada enlig ovan ersätter vi kostnader för bärgning till närmaste lämpliga verkstad eller reparation på platsen om detta inte blir dyrare.

Om din husbil måste lämnas kvar på grund av att förare drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller har avlidit och ingen annan som deltar i resan kan köra hem husbilen ersätter vi kostnader för transport av bilen till hemort i Sverige.

Om skadan hänt utomlands kan vi också betala hemtransport av husbilen i oreparerat skick. Hemtransport av husbilen ska först godkännas av oss. Kostnad för hemtransport ersätts med högst ett belopp som svarar mot husbilens värde när transporten görs.

Slut citat.

Det här är alltså saxat ur den "riktiga" M-försäkringen för husbilar, alltså inte från den enklare M-Väghjälp, som jag håller med om är en ganska meningslös försäkring.

Som jag tolkar villkoren i M´s försäkring så skulle det i Cigno`s fall med motorstopp i Sverige, 100 mil från hemorten blivit samma sak som det blev med Folksam, nämligen bärgning till närmaste verkstad.

En för mig rimlig lösning, som medlem i kollektivet är jag tacksam för att försäkringsbolagen har en sådan bestämmelse. Skulle försäkringsbolagen börja köra gamla husbilar på bärgningsbilar runt om i landet, när de fått motorstopp, så blir det dyrt till slut för både dig och mig.


Det var det jag fick med i mina villkor, jag har inte reflekterat över om det var ett standardvillkor eller inte.
Hemtransport av bilen gäller vid större haveri såsom motor eller växellåda.
Ett vanligt stopp eller enklare fel åtgärdas på lämplig verkstad i närheten.
Har man ingen maskinskadeförsäkring vid ett motorhaveri så är det sista jag vill till en verkstad. Det kan bli en kostnad på 40 - 50000 för något som jag kan ordna mycket billigare själv.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Det var det jag fick med i mina villkor, jag har inte reflekterat över om det var ett standardvillkor eller inte.
Hemtransport av bilen gäller vid större haveri såsom motor eller växellåda.
Ett vanligt stopp eller enklare fel åtgärdas på lämplig verkstad i närheten.
Har man ingen maskinskadeförsäkring vid ett motorhaveri så är det sista jag vill till en verkstad. Det kan bli en kostnad på 40 - 50000 för något som jag kan ordna mycket billigare själv.

.......jo, förvisso blir det säkert billigare för dig.

Misstänker att i fallet Cigno finns det även där sådana orsaker till att man inte fick bilen att starta efter 6 månader på verkstaden. Att som Cigno skriver, "min husbilsrep.verkstad" skulle vara bättre lämpad än en märkesverstad som Iveco, tror jag helt enkelt inte på. Däremot så är jag alldeles övertygad om att hans lokala verkstad gör arbetet minst 6000 kr billigare än vad märkesverkstaden fakturerar för arbetet.

Bara gratulera att du fick bilen bärgad hela vägen hem, men hoppas att det inte var så långt på bekostnad av de andra försäkringstagarna som har M's husbilsförsäkring.

Egentligen väldigt enkelt, läs det finstilta innan, acceptera eller sök någon annan leverantör. Själv tar jag alltid med vagn-/maskinskada och skulle aldrig acceptera att försäkringsbolaget tog min bil någon annanstans än till märkesverkstaden.

Tror knappast att du finner något försäkringsbolag som lovar bärgning till hemorten, utan jag tror de flesta eller alla, har en liknande formulering, "bärgning till närmaste lämplig verkstad".

Man får normalt det man betalar för,du fick lite mera och det är som sagt bara att gratulera.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Det var det jag fick med i mina villkor, jag har inte reflekterat över om det var ett standardvillkor eller inte.
Hemtransport av bilen gäller vid större haveri såsom motor eller växellåda.
Ett vanligt stopp eller enklare fel åtgärdas på lämplig verkstad i närheten.
Har man ingen maskinskadeförsäkring vid ett motorhaveri så är det sista jag vill till en verkstad. Det kan bli en kostnad på 40 - 50000 för något som jag kan ordna mycket billigare själv.

Var går gränsen för enklare fel? Fick haveri på vattenpumpen för några
år sedan. Blir bärgad till närmsta Fiat verkstad (5 mil). kostnaden hade
säkert blivit mindre om min hemma verkstad gjort jobbet.
Vad skulle en bärgare kosta i 50 mil t.o.r ?

Tack Tommy D för inlägget om Motors försäkring.

Tommy R
 
Toppen