• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Lite gamla bilder...så här var det "förr i tiden" om vintern innan vi hade husbil (och barn)...och jag saknar verkligen den här biten ibland, det måste snart bli en "riktig" vintertur med kompisar igen!

2002-689-Edit.jpg

1997-600-Edit.jpg

Förr fick man smälta snö på Trangian för att få vatten till matlagningen, det kunde ta en halvtimma för att få en halvliter vatten, nu för tiden vrider man kranen och tappar upp vatten, sätter på gasolen och ställer en kastrull på spisen...observera de små påsarna med på grammet uppvägda mängden pulver som ska bli mat till höger i bild...

1997-03-2.jpg

Då byggde man murar för att hindra vinden att slita sönder tälten, nu parkerar man vart som helst och bryr sig inte om vilket håll vinden kommer ifrån...

1997-03-2-Edit.jpg

Men dom här vyerna får man inte från husbilen, här mitt i Sarek i februari...


1997-03-323-Edit.jpg

Då var det toppbestigningar varje gång man låg i basläger, oftast tiotimmars sessioner, nuförtiden blir det promenader en timma från husbilen...

1997-596-Edit.jpg

Vädring av bostaden, ventilation är viktigt...

1998-654-Edit.jpg

1998-656-Edit.jpg

1998-658-Edit.jpg

Då fick man plats med all sin packning i en pulka för en vistelse på 14 dagar, nuförtiden bär vi ut grejer i husbilen i flera dagar i förväg om man ska vara borta en natt...

2000-662-Edit.jpg

2000-664-Edit.jpg

Förr var man lycklig när man hade lyckats gräva ur en bivack och fått "sängarna" i såpass lite lutning så man inte rullade ner med sovsäcken på "golvet" i sömnen, nuförtiden håller man på med nivåklossar och joxar med vattenpass så inte smöret ska glida snett i stekpannan...

2000-665.jpg

2000-668-Edit.jpg

2000-669-Edit.jpg

Om man inte just hade något annat att göra, så passade man på att skära ut snöblock och ställde till frysning, det var alltid bra att ha till skyddsmurar mot vinden, nuförtiden om man inte har nåt att göra i husbilen slår man på Tv:n...

2000-671-Edit.jpg

Då var man glad om man hade lyckats med att få "dörren" till bivacken precis lika stor som ryggan, så den skulle passa precis lagom som dörr för att hindra kallras och man kunde hålla tempen i bivacken så varmt som upp till fem minus (med 20-30 minus utanför) nuförtiden lägger man bara på vintertäcket på hytten så man kan ha 20 grader varmt även i hytten...

2000-673.jpg

2000-679-Edit.jpg

Då fick man renovera bivacken var tredje dag för att inte taket skulle rasa in, nuförtiden blir man irriterad om det kommit lite snö på takluckan så det blir mörkt inne i bilen...

Ja, en sak är iallafall säker, varje gång jag är ute med husbilen så tänker jag på hur otroligt bekvämt det är, och jag klagar aldrig på småsaker, det är en stor erfarenhet rikare jag är för att jag har haft förmånen att få vara ute och tälta i våra skandinaviska fjäll vintertid. Och hur otroligt det än låter, så är jag fortfarande lika sugen på att göra om det!

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

Faktum är att om man vistas utomhus dygnet runt i vinterkyla, så ställer kroppen om från kolhydratförbränning till fettförbränning efter ca 2-3 dygn.
De första dygnen fryser man en hel del, men efter att kroppen har ställt om till fettförbränning, så fryser man inte alls lika lätt. Det är en enorm skillnad. Följderna av detta är att man kräver stora mängder med mat, och det är energirik, kalorihög mat som gäller. Mycket fett, annars går man ner för mycket i vikt och orkar inget. Det är alltså "högoktanig" mat som gäller.
Sen är det givetvis så att kläderna spelar en viktig roll, det är mycket dun som gäller, vindtätt och bra underställ.

Man kan ju bara förställa sig vad mycket energi det går åt när man bara sover. Varje andetag skall värmas upp från 20 minus till 37 plus...

Jag kan intyga att det är en oerhört effektiv metod att banta, det räcker att bara vistas dygnet runt i sträng kyla utan att anstränga sig, så bränner man massor med kalorier!

Bilderna nedan är tagna 2001 och 2002 i Sarek respektive Storsteinsfjell i Narviksfjellen. Turen till Storstein var den kallaste jag varit på. Det var 36 minusgrader när jag tog de blå bilderna. Då hade vi "bara" 22 minus inne i tältet. Bilderna är tagna i skymningsljuset när det nästan är helt mörkt med dagsljusfilm, Velvia 50 på lång exponering, ca 5 minuter. Dagsljusfilmen gav blått ljus i skymningen. Bilderna är inscannade dior och naturligtvis inte förvanskade med färger el. dyl. Bilden med alpglöd är tagen inne i Pastavagge, Sarek. Ljuset uppstår när solens sista strålar träffar de höga topparna. Det är sådana tillfällen som gör att man vill vara ute och tälta på vintern i fjällen!

Ett annat dilemma som uppstår i samband med vintertältning är att när man väl ska flytta inomhus igen efter två veckor i 20 minus är att det är för varmt att sova. Man svettas enormt. Då vill man helst sova så svalt som möjligt med öppet fönster, men har då ens äkta hälft inte varit med på turen kan det uppstå en konflikt om hur kallt det ska vara i sovrummet...:cool:

2001-04-348.jpg

Scan-432.jpg

2001-03-.jpg

2001-04-342-Edit.jpg

2001-04-346.jpg

2001-03--2.jpg

2000-04.jpg
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

Hej Ludde
Släpa upp Husbilen i vinter till samma ställe, så vi får se hur det ser ut nu.
När Ni skaffat HB.
Ha det bra till dess.
/Vidhem
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

Ja du Vidhem... det blir lite svårt, man kommer inte längre med husbil än fram till Sourvadammen i Stora Sjöfallet, sen är det ett par dar på skidor fram till Bastavaggi i Sarek...:cool:

Vad beträffar husbil har vi redan en...
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

Hej Annette,
härliga bilder, förstår att den typen av bilder lockar till spännande och krävande strapatser. Inser att det krävs en bra fysik och stark vilja för att gå iland med ett sådant projekt.
Jag skulle nog inte klara av det idag och är hundraprocent säker på att min hustru aldrig skulle vilja följa med.
Har varit uppe på de där höjderna några gånger nere i Österrike och då nyttjat liftsystemet maximalt. Minns ett tillfälle med sol och klarblå himmel på en utsiktsplats och med fjälltoppar åt alla håll. Minns tystnaden, det kändes då som om jag var väldigt nära skaparen som lade sin hand på mitt huvud. Andäktigt och otroligt vackert.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

När åker vi??? jag hänger med Ludde!!!!

Det ser kallt ut men otroligt härligt, du är såååå bäst med kameran min vän.
//Mikkeman
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

Hej igen
Den som tar korten är hon/han yrkesfotograf eller har ett brinnande intresse för fotografins svåra konst?
Jag vet att Ni har HB.
/Vidhem
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

När åker vi??? jag hänger med Ludde!!!!

Det ser kallt ut men otroligt härligt, du är såååå bäst med kameran min vän.
//Mikkeman

Tja...2011 kommer jag att ha häcken full med den stora utställningen och bildspelet som ska produceras, men 2012 kanske...jag har lite kompisar jag kan trumma ihop också, minimum 6 st på en vintertur!

Vi får väl planera mer när vi träffas till våren!

Tack för komplimangen!

Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

Tack, men givetvis är alla bilder lika trevligt att titta på oavsett om det är en amatör eller ett proffs som tagit dom! Fortsätt att lägga in bilder, det är bara trevligt!

/Ludde
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

Tack för alla fina bilder.
Känner att jag behöver en utmaning själv.
Lägger nog en isbit i glaset och tar det med ut i en snödriva och sätter mig att banta!!!

Trevlig helg/Leif
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

tack för fina bilder men det är nog inget för mig som klagar på att gasen i en kompositflaska fryser vid 2minus mvh håkan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Så här var livet om vintern före vi hade husbil....

Gasol funkar inte heller i Trangian på vintern, många kör med bensinkök eller fotogenkök, men jag har sett hur dessa kök plötsligt har flammat upp med en och en halv meter hög låga. Min polare Kenth som jag sist tältade ihop med vågade aldrig laga käk inne i tältet med risk för att elda upp vår bostad, så han satt alltid ute och fixade med det. Jag kör alltid med T-sprit, T-lila är effektivast. Det tar mycket längre tid, men är driftssäkert till 100%, inga grejer som kan krångla.

/Annette
 
Toppen