• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sätta på dragkrok ???

F

F.d. 12061

Guest
Hej, precis köpt min första husbil, Knaus Sun Traveller -01 Hört talas om någon i Dalarna som monterar drag för mycket bra priser, är det någon som vet vem det är och har ett telefon nr el ett namn ?

Tacksam för hjälp :) Ha en bra lördag alla ..
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

Hej. Kolla så du klarar den extra vikten. Mitt drag väger 45 kilo!!

uno
 
F

F.d. 12061

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

Ok, Tack så jätte mycket...Då ska jag genast kolla detta :)
 
F

F.d. 12061

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

Jag kommer att vikta upp den, eftersom jag inte kommer köra med lite packning.. :) Tack..
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

Har du inte tummen mitt i handen är montering av drag tämligen enkelt på en husbil. Förutsatt att det finns färdiga drag till modellen. BoH bygger även egna krokar till bilar som saknar färdiga.

/J
 
F

F.d. 12061

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

Nja, som tjej vette tusan om jag är så haj på sånt, mycket praktisk är jag , men där går nog gränsen.. haha.. Men ska kolla upp om nån i min närhet är kanske :) Tack..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sätta på dragkrok ???

Svårighetsgraden varierar rätt mycket beroende på hur bilarna är uppbyggda. Är det ett vanligt lastbilschassie kan det vara ganska lätt, är det ALKO kan det behövas att man bygger/köper en hjälpram först. :wideeyed:
 
F

F.d. 12061

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

Det är en 01 som jag förstått så kom ALKO chassi senare ?? Så måste vara andra på min då ? L lastbil ..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sätta på dragkrok ???

Når alko rammen kom vet jeg ikke, men Flair 1994 årgangen hadde slik ramme på enkelte modeller. Selv har jeg hatt en 1999 modell Flair med dobbel bakaksel alko.

Problemet med dragkrok på alko kommer av at rammene produseres skreddersydd for de enkelte husbil modellene. Ramme som leveres til Kabe sendes med bakre del liggende strappet fast like bak førerplass, sluttmonteringen av denne del skjer først hos Kabe. Det spares en god del i transportkost på denne måten.

Dragkroken settes på en egen forsterkning av bakrammen som leveres i forskjellig lengde avhengig av lengden på overhenget bak.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Sätta på dragkrok ???

Det bör rimligen finnas någon verkstad i Sundsvall som kan hjälpa dig med detta. Själv har jag genom åren fått minst fyra drag byggda till husbilar av små verkstäder här runt Östersund, senast för 6 - 7 år sedan. Kostnad då omkring 8.000:- för komplett drag med elinstallation.
Märk dock att Bilprovningen inte kan godkänna ett i egen regi tillverkat drag för mer än 1.500 kg. För kraftigare drag krävs vad jag förstår förstörande prov på Statens Provningsanstalt.

aake
 
F

F.d. 12061

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

Oki, tack alla. får bara dra 750 kg med mitt körkort , så behöver inget värsting darg.. Får se vad jag hittar..
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

Det som varit klurigt gällande montering av drag på Al-Ko-ramar är att få rätt kulhöjd.

Det finns oftast flera olika dragbalkar till samma bil. Man får mäta och klura lite. När man väl bestämt sig så är det oftast bara att plocka bort bakre ljusrampen och bulta fast dragbalk, krok samt förstärkningar i befintliga hål.

Det svåraste brukar vara att få bort bakrampen/stötfångaren.
De jag har monterat drag på har samtliga varit skruvade och limmade. Lite svordomar och pianotråd så löste sig det med!

Mvh/
J
 

keba02

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
4579
Medlemskap
2024
Sv: Sätta på dragkrok ???

Jag kan verkligen rekomendera BOH AB Husbilsdrag som har sin verkstad i Långshyttan i Dalarna. Var dit förra sommaren och fick drag monterat på min Adria Coral 670 SL och blev mycket väl omhändertagen. Mycket bra service. Efter monteringen var det bara att åka till bilprovningen vilket också gick utan problem. Telefonnumret till dom var 0225-15515 eller 0225-15517.

Lycka till
Kenth Andersson
 
F

F.d. 12061

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

Tack alla för eran hjälp, har varit i kontakt med grabbarna i Dalarna. Mycket trevliga på telefon och bra pris. Så dit ska vi åka :)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

Her har jeg kjøpt dragkrok flere ganger.

Anhängerkupplungen - Wohnmobil Zubehör Campingzubehör Reisemobil Anhängerkupplungen


Kontakt de, gjerne på engelsk, oversend bilens spesifikasjner, og du får tilbud på komplett pakke levet hjemme.

:)
Hej
Får lyfta tråden igen.....är på gång med dragkrok har beställningen framför mig.
Det kanske redan finns ett svar .....men jag orkar inte leta.....NI SOM VET:D TACK PÅ FÖRHAND
Behövs det någon specifikation på dragkroken när man skall besiktiga ?
om ja,fick du/ni några specifikationer på dragkroken när ni köpte er krok från denna firman (LÄNKEN) per automatik eller fick ni begära den ?
 
F

F.d. 10345

Guest
Sv: Sätta på dragkrok ???

hej

Jag har satt drag på vår fiat 1990 jag tillverkade ett eget drag byggde om ett drag från ww pickupp
och kontroll bes utan problem
Med vänlig hälsning stisse
 
Toppen