• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sänkning av totalvikt 3850 till 3500 kg.

J

Jarmo

Guest
Har idag en totalvikt på 3500 kg och avser att höja det till 3850 kg. Men om jag/vi skulle få körkorten indraget av någon anledning (B-körkort taget före 1996), kan jag då registrera husbilen igen på 3500 kg?
Att skaffa C1 körkort är inget alternativ för oss.

Husbilen är Ford/Lmc 06 med tvillinghjul. Alla pappren är klara att väga upp till 3850 kg.

Med vänlig hälsning: Jarmo
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Sänkning av totalvikt 3850 till 3500 kg.

Det är väl iof inte riktigt samma sak, men en kompis försökte klassa ner en Cheva-van från C-kort till B-kort och det var i stor sett omöjligt.
Vet inte varför och han fick aldrig riktigt nån förklaring.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Sänkning av totalvikt 3850 till 3500 kg.

Vad jag har hört så skall det göras en teknisk ändring av fordonet t. ex andra däck. Ev ett nytt CoC dokument.
Anser att om man kör fordon på över 3.500 kg så skall man ha minst C1 körkort. 2014 kommer ytterligare ett körkort som är anpassat för oss husbilsägare. Det går att använda ett fordon utan färdskrivare vid prov. Detta körkort får användas om man använder privata fordon. Är fordonet registrerat på företag gäller dagen regler.
:yes:Jan I
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Sänkning av totalvikt 3850 till 3500 kg.

Eftersom processen "bara" är en omtypning hos Bilprovningen. Vår husbil tillverkades till 3.850. Typades om av importören till 3.500. Sen Typade vi upp den igen till 3.850. Jag kan aldrig tänka mig att det är problem men ring och kolla.
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Sänkning av totalvikt 3850 till 3500 kg.

Har idag en totalvikt på 3500 kg och avser att höja det till 3850 kg. Men om jag/vi skulle få körkorten indraget av någon anledning (B-körkort taget före 1996), kan jag då registrera husbilen igen på 3500 kg?
Att skaffa C1 körkort är inget alternativ för oss.

Husbilen är Ford/Lmc 06 med tvillinghjul. Alla pappren är klara att väga upp till 3850 kg.

Med vänlig hälsning: Jarmo

Hej igen!

Har nu hittat telefon nummer, som kunde svara och hjälpa med mina frågor Ang min husbil.
Min husbil är importerad som 3500 kg och jag kan alltid åter registeringsbesiktiga det som 3500 kg när jag nu höjer totalvikten till 3850 kg.

Bilen får naturligtvis inte väga mer då än det gör nu.

Transportstyrelsens kundtjänst för fordonsfrågor 0771-14 15 16

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Kontakta-oss/Vaxel-och-kundtjanster/

Eller!

E-post via webbformulär Fordon

Med vänlig hälsning: Jarmo
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Sänkning av totalvikt 3850 till 3500 kg.

Så var det färdigt, väldigt smidigt. Ringde Husvangssvensson (LMC/Ford) 2800kr för typskylt, coc-bevis och på några dagar hade jag pappren hemma med faktura, kanon service. Tidsbokning via telefon, max 2 minuters väntetid och besiktning idag, färdigt.
Bilen var redan besiktigat tidigare i år och behöver inte göras om, pga omtypning 3850.

Vill jag senare sänka totalvikten ner till 3500 igen, så är det ok, bara ringa h-svensson igen. Nu ska jag bara informera frun att jag kan lasta 350kg mer fiskeprylar i bilen, heh heh :D:D:D
De blir nog en moppe till nästa år.

MVH: Jarmo
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Sänkning av totalvikt 3850 till 3500 kg.

Vad jag har hört så skall det göras en teknisk ändring av fordonet t. ex andra däck. Ev ett nytt CoC dokument.
Anser att om man kör fordon på över 3.500 kg så skall man ha minst C1 körkort. 2014 kommer ytterligare ett körkort som är anpassat för oss husbilsägare. Det går att använda ett fordon utan färdskrivare vid prov. Detta körkort får användas om man använder privata fordon. Är fordonet registrerat på företag gäller dagen regler.
:yes:Jan I

Kan du utveckla detta med ett körkort för husbilsägare? Var hittar jag info om detta??

Ingemar
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Sänkning av totalvikt 3850 till 3500 kg.

Du är alltid välkommen att ringa Transportstyrelsen.

Kundtjänst för fordonsfrågor 0771-14 15 16
Fordon

Kundtjänst för körkortsfrågor 0771-81 81 81
Körkort

MVH: Jarmo
 
Toppen