• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sänka värmen i biutrymmena

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har Alde panna med golvvärme och system för uppvärmning av biutrymmena (gasolskåpet, garaget, serviceutrymmet (batteri och vattenpåfyllnad, mm) samt färsk- och gråvatten tankarna)
Tycker att det är onödigt varmt i biutrymmena.
Undrar därför om det är möjligt att strypa/justera värmetillförseln till bara biutrymmena?
Eller kan det vara så att det är ett och samma system?

Värmesystemet borde väl vara uppbyggt på ungefär samma sätt oberoende av fabrikat.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.787
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Sänka värmen i biutrymmena

I vår bil Hymer 690 StarLine -12 med Alde-panna är det bara en slinga i hela bilen. Däremot har jag monterat en extra värmesensor i sovrummet som jag kan växla till under natten. Då blir det svalare i resten av bilen som då inte används. På morgonen växlar vi över till den främre temperatursensorn i samvarodelen eftersom det är viktigast att ha rätt temperatur där då. Under färd har vi sovrumssensorn på och gasen av så att värmen fungerar via värmeväxlaren som annars slår ifrån eftersom det kommer så mycket värme från bilens värmesystem i främre delen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Sänka värmen i biutrymmena

I vår bil Hymer 690 StarLine -12 med Alde-panna är det bara en slinga i hela bilen. Däremot har jag monterat en extra värmesensor i sovrummet som jag kan växla till under natten. Då blir det svalare i resten av bilen som då inte används. På morgonen växlar vi över till den främre temperatursensorn i samvarodelen eftersom det är viktigast att ha rätt temperatur där då. Under färd har vi sovrumssensorn på och gasen av så att värmen fungerar via värmeväxlaren som annars slår ifrån eftersom det kommer så mycket värme från bilens värmesystem i främre delen.

Har du inte provat att ställa in nattsänkning? Fungerar fint tycker jag.
Det man missar då är att man inte kan slå om snabbt om man vill gå upp en annan tid.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Sänka värmen i biutrymmena

Det går givetvis att dra förbikopplingar med hjälp av trevägskranar för att undvika t.ex vattentankar o dyl. Normalt går det en slinga ner i varje tank som värmer den
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Sänka värmen i biutrymmena

I vår bil Hymer 690 StarLine -12 med Alde-panna är det bara en slinga i hela bilen. Däremot har jag monterat en extra värmesensor i sovrummet som jag kan växla till under natten. Då blir det svalare i resten av bilen som då inte används. På morgonen växlar vi över till den främre temperatursensorn i samvarodelen eftersom det är viktigast att ha rätt temperatur där då. Under färd har vi sovrumssensorn på och gasen av så att värmen fungerar via värmeväxlaren som annars slår ifrån eftersom det kommer så mycket värme från bilens värmesystem i främre delen.

Det kan vara så att även jag bara har en värmeslinga. Jag använder mig av ALDES nattsänkning.
För att spara gas skulle jag dock vilja att värmesystemet till biutrymmena ska fungerar som en "frostvakt".
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.787
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Sänka värmen i biutrymmena

Jodå, jag använder även nattsänkningen vilket gör att vi på natten har ca 16 grader i sovrummet där sensorn sitter och ute i samvarodelen blir det vad det blir, ca 10 grader när det är - 5 ute (sparar gas). När dagtempen växlar till 21 grader på morgonen blir det för varmt för att sova och då är det lämpligt att även ställa om brytaren till sensorn i främre delen. Stänger man då dörren till sovrummet så blir det något svalare där (sparar gas) och varmt och skönt i samvarodelen. Nackdelen är det är trögt system när natt- och dagtempen har stor skillnad. Det blir ju alltid för varmt ett tag innan det stabiliterat sig på morgonen.
 
Senast ändrad:
Toppen