• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sängen tung att få upp

F

F.d. 12696

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Niesmann
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Inredning
Hej!
Som nybliven medlem så är detta mitt första kontakt. Vill gärna ha hjälp med förslag på åtgärder som gör att sängen ovan förarplatsen går lättare att få upp. Vi behöver vara båda två för att orka få upp sängen. Vi har en Niesmann Flair 6100. Har bytt till nya "kolvar" men det hjälpte inte alls. Vad skall man göra?
HPSkara
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag hade motsvarande problem i min Dethleffs och det försvann när jag bytte kolvarna. Har du skaffat originalkolvar eller letat upp liknande någon annan stans?
 
  • Gilla
Reaktioner:
F

F.d. 4879

Guest
Om det är gaskolvar typ såna som är på bakluckorna på många bilar så har Biltema ett stort sortiment av sådana för mycket humana priser. Tänk doch på att kolla hur kraftiga infästningarna är så att dom inte blir överbelastade och går av, i värsta fall hamnar i ansiktet på en..
 
F

F.d. 12696

Guest
Hej!
Jojomensan, jag satsade på original från Hymer i Örebro men märkte ingen skillnad. När jag monterade de nya så kändes de lika "tröga" som de gamla.
Jag fick lägga hela min tyngd på (84 kilo) för att lyckas få ihop dem några centimeter för att kunna spänna om spännbandet så jag fick dem på plats. Det kanske är som så att det finns de som tillverkar nya gaskolvar som det är större kraft i? Någon som vet eller har annat förslag.
HPSkara
 
F

F.d. 4879

Guest
Min erfarenhet av gasdämpare från Biltema avsedda för en specifik bilmodell är betydligt kraftigare än orginalets, därför ska du kolla infästningarna!
 
F

F.d. 12696

Guest
Hej Roger!
Skönt att det kan finnas hopp om lösning. Har du möjlighet att se efter vad det är för beteckning på de "kolvar" som du har så jag kan jämföra?
HPSkara
 

Owe

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Örebro
HBK-Nr
89
Medlemskap
2024
Mitt sätt att lösa detta problem på våran Frankia var att parallelt med dom befintliga dämparna sätta dit två nya dämpare. Jag valde några från Biltema som passade i längd och kraft.
Gjorde fästen för dom nya dämparna, satte fast det nya fästena i de befintliga gasfjäderfästena.
Sen gick sängen lätt upp.
 
F

F.d. 12696

Guest
Hej!
Årsmodellen är 2000. Sätta dubbla är kanske inte så dumt om två nu går plats. Jag kan ju ta de som satt på från början tillsammans med de nya så kanske kraften räcker. Vad menar du Illåsen med att infästningen i trävirket rasade?
 
Toppen