• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbil privat

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag är lite nyfiken hur ni andra tänker nu när diesel priset stiger och fler fordon blir el-drivna.
är folk avvaktande när det gäller dieseldrivna husbilar?
Är det lätt att sälja privat, hur gör man med penga överföring och ägarbyte?
Våren borde väl vara bästa tidpunkten?
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag är lite nyfiken hur ni andra tänker nu när diesel priset stiger och fler fordon blir el-drivna.
är folk avvaktande när det gäller dieseldrivna husbilar?
Är det lätt att sälja privat, hur gör man med penga överföring och ägarbyte?
Våren borde väl vara bästa tidpunkten?
Jag har sålt min husbil privat under 2021 och även köpt en annan husbil, visserligen genom en förmedlingsfirma men de flesta kontakterna hade jag genom ägaren, förmedlingsfirman skötte bara kontraktet och pengaöverföringen.
När jag sålde min husbil skedde detta helt privat hemma vid köksbordet. Har man appen Mina fordon är det busenkelt med ägarbytet. Pengatransaktioner kan ju vara besvärligare, men har köpare och säljare samma bank är det inga problem, se bara till att köparen har så hög limit att göra utbetalning som bilens pris.
det finns naturligtvis andra sätt också, gör upp affären på ett bankkontor.
Köparen kan köpa en postväxel, jo det finns fortfarande men är inte så vanliga.
eftersom jag har ägnat sommaren 2021, se tråd med den rubriken, så tror jag mej kunna konstatera att utbudet på begagnade husbilar är ganska gott. Jag tror inte att det är någon större skillnad på utbudet beroende på årstid.
Men framförallt var försiktig och misstänksam. Kolla eventuella köpare, om det kommer någon för att kolla på din husbil ta bilnumret på den bil dom åker i ock kolla vem som äger bilen när dom har åkt
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Man kan vanligtvis enkelt öppna ett transaktionskonto i köparens bank,
tänk också på att ägarbyte på nätet bara kan göras om både säljare och köpare har SVENSKT körkort, och naturligtvis måste transportstyrelsens sida fungera just då. Inget av detta är gissningar utan egna erfarenheter.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Enklast, när man är överens om pris od träffas man på en bank och gör överföring av pengar. Samtidigt byter man ägare med Transportstyrelsens app. Så gjorde vi. Dessutom har man bankpersonen som vittne om något skulle strula.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag sålde vår Kabe via Blipp. De tog hand om ägarbytet och pengaöverföringen. Allt gick väldigt smidigt. Den nya köparen fick också finansieringen via Blipp (Ecster). Tiden från att köparen hade "besiktigat" bilen, priset var överenskommet, avtal undertecknade med Bank-ID, pengatransaktion och ägarbyte tog max två timmar. Jag som säljare betalade inget för denna tjänst.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sålde min personbil för några månader sedan och registrerade bytet i "mina fordon". Dock kändes det inte så smart eftersom köparen sent på kvällen skulle köra hem bilen och då utan försäkring. Tycker det skulle kännas bättre för köparen om jag som säljare istället gjorde som förr, postade det gula beviset. Då kommer köparen att ha någon dag på sig att fixa försäkring.

Eller hur ska man göra?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Många bra åsikter. Men tiden på året, spelar den någon roll? Sälja på hösten, färre spekulanter, färre konkurrenter.
Sälja på våren, fler spekulanter, fler konkurrenter.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Enligt en säljare på husbilar jag pratade med när jag skulle sälja min husbil så sa han att bästa tiden att sälja (båt, husbil, MC) var från slutet av april till mitten av juni.
Tidigare än april har många inte börjat tänka in sommaren än och mot slutet av juni är sommaren redan inbokad...
Jag sålde min HB i april, via blocket.
Hade annons ute i tre dar innan den blev såld.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ok, tack för alla svar. Då blir det nog annons i April. Kanske kan lägga in en här på husbilsklubben så länge?
Hittar inte var man lägger in en annons, nån som vet?
 
Toppen