• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbil privat, hur gör man?

F

F.d. 13924

Guest
Hur gör jag på bästa/säkraste sättet när jag ska sälja husbilen privat? Kan jag få hjälp av min bank, (Nordea) köpekontakt, tillvägagångssätt. Är tacksam för tips
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Jag sålde min förra bil på blocket. Inga problem med det. Men se till att få en postväxel på summan när du gör upp affären. Ett kvitto kan du skriva själv att du säljer bilen. Behöver inte vara en massa krusiduller på kvittot du lämnar till köparen ....men var ärlig om det läcker in vatten eller har några dolda fel tala om det ..... köper han /hon det så ok . En sak till ... skriv inte över bilen fören du har löst in postväxelen ....BTV tror det finns kontrakt att hämta på konsumentverkets hemsida om du är osäker :)
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Dom gånger jag sålt dyrare varor, husbil, båt osv har jag alltid försökt göra avslut på vår bank. Då har jag pengarna innan kvittot skrivs, vet att postväxeln var OK.

Läste någon stans att någon oärlig köpare skulle ha förlustanmält en postväxel efter överlämnandet varpå banken spärrade den så säljaren inte fick ut sina pengar. Jag tycker det låter konstigt men man kan ju ta det som en varning och alltid gardera sig så mycket som möjligt.

Anders
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Att gå till banken och är nog det sämsta du kan göra.
För det första så blir de nervösa varför du ber om deras hjälp.
För det andra så kommer det att kosta dig 3.500:-, banken har ett fastpris för att skriva ut ett köpeavtal, banker gör inget gratis längre.
För det tredje så blir det så omständligt att du kommer att bryta ihop innan banken kommer till skott. Köparen kommer förmodligen att hoppa innan det är klart.
Ofta finns det bara en person på banken som har kunskap och får skriva ut köpehandlingar och han är inte lätt att bestämma träffa med, ofta en mycket märkvärdig banktjänsteman i svart Armanikostym.
Dessutom är risken mycket stor att affärsavtalet blir så invecklat formulerat att ingen begriper vad där står och på så vis blir det ändå galet skrivet.

Dessutom kan du inte lita på banken.
Om det rör sig om en större transaktion så kommer banken att försöka övertala din köpare att investera pengarna i värdepapper eller i en fond istället med hög avkastning.
Bankmannen kommer att säga ”Om du låter oss förvalta denna summa pengar så kommer vi att fördubbla pengarna på 5 år och så visar han upp en fond som gett fruktansvärt avkastning de sista åren. Samtidigt så kommer han att förklara hur dålig investering en husbilsaffär är.
Bankmannen drar sig inte för idiotförklara din köpare för sin egen vinning skull.


Detta är hårda ord om banker men tyvärr har jag dessa erfarenheter.


PS. Ta absolut inte emot kontanter som betalning.

[FONT=&quot]Torbjörn[/FONT]
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Hej!
Har sålt både bilar och husvagnar på blocket. Har inte råkat ut för några problem. Ett köpekontrakt tycker jag kan vara bra att luta sig emot. finns att ladda ner från blocket http://www.blocket.se/security/bil_ver1.pdf

En postväxel som betalning är nog det säkraste.
Lycka till!

/Thomas
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Hej när jag sålde min gamla bil hade köparen med sej sin bankdosa och överförde pengar till mitt konto på min dator när pengarna fanns på mitt konto skrev vi papprena tog ca 10 minuter lycka till

en fråga va är det för fel på kontanter:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Varför göra allt så besvärligt? Skriva bara en lapp med datum som kvitto där det står att du säljer husbilen i befintligt skick och där både köpare och säljare skriver under.Jag föredrar kontanta pengar även när det gäller större pengar men det är ju många som föredrar en bankväxel eller liknade.Är du osäker kan du ju göra affären en vardag och gemensamt gå till banken och lösa in bankväxeln eller sätta in pengarna på ditt konto.Överföring via databanken är ett annat sätt.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Torbjörn,
kanske du missuppfattade mig. Jag har aldrig tagit hjälp av banken. Vi har möts i banklokalen, när jag fått postväxeln har jag gått till kassan, satt in pengarna på mitt konto sedan är det klart. Kontraktet har vi haft med oss, ifyllt och klart. Givetvis drabbas man inte av några kostnader från banken.
Jag vet att pengarna, defakto, sitter på mitt konto när jag kvitterar. Det har fungerat bra för mig och känts säkert, aldrig några tveksamheter eller synpunkter från mina köpare.
Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Det finns flera skäl till varför man skall undvika kontantaffärer med stora penningbelopp.
För det första har både du och banken en undersökningsplikt varifrån pengarna kommer ifrån.
Har då köparen uppgett en falsk identitet och du tagit emot en stor summa pengar med ett oklart ursprung så har du problem. Man kan bli anklagad för penning-häleri-förseelse.
De andra skälet är att man kan bli rånad.
- Det är ju rena rama "Vilda Västern" nu för tiden.


Mvh Torbjörn
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

T.Rantzow;

Vill bara tala om att dra inte alla banktjänstemän över en kant!
Jag tycker inte att en husbil är dålig investering!
Postväxel är det bästa betalmedlet! Om det betalas med kontanter är det inte fel om du kan förvara dom säkert!

Vill också säga skicka in till vägverket som säljare ägarbytet!

Barene
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13924

Guest
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Tack för alla svar. Vem/ vilka ska man inte sälja till? Företag , etc? För att få bäst bet. Hur mkt ska man lägga på som prutmån, för att få det verkliga priset?
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Jag kunde inte låta bli att ringa Swedbanks telefonbank nu och personen jag pratade med sa att som privatperson har man ingen som helst undersökningsplikt när det gäller kontanter men om jag kom och ville sätta in 500000:- kontant efter en husbilsaffär hade dom kanske undrat lite men det var inget jag behövde bry mig om.Blev bara så nyfiken för jag har aldrig hört talas om nåt sånt innan.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

" Svårare att sätta in pengar på banken "
Varje insättning måste identifieras för att förhindra penningtvätt, enligt Finansdepartementet
En ny penningtvättslag trädde i kraft från årskiftet och finansinspektionen har kommit med rekommendationer om hur finansinstitut och banker ska följa lagen

Citat: Eva-Lena Nebelius Finansinstitutet

Mvh T
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Jag kunde inte låta bli att ringa Swedbanks telefonbank nu och personen jag pratade med sa att som privatperson har man ingen som helst undersökningsplikt när det gäller kontanter men om jag kom och ville sätta in 500000:- kontant efter en husbilsaffär hade dom kanske undrat lite men det var inget jag behövde bry mig om.Blev bara så nyfiken för jag har aldrig hört talas om nåt sånt innan.

Mycke märkligt!
Det är ju lag enligt Finansdep! Pga penningtvätt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Det var det svaret jag fick iallafall..
 
F

F.d. 23714

Guest
Sv: Sälja husbil privat, hur gör man?

Jag betalade 30000 kr för en resa till azorerna och blev omfrågad om var pengarna kom i från, så tydligen kan bankerna fråga efter eget godtycke och även på "små" belopp./Ronny
 
Toppen