• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringsproblem med Trumatik

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Master
Chassietyp: Standard
Motortyp: Dci120
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: SunTi 650MF
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
Hej.

Vad kan förorsaka att säkringen på 7,5A till min Traumatic värmeberedare går sönder då jag försöker byta den? Från en dag till en annan så har något gått sönder. Första upptäckten gjorde jag då jag insåg att frostskyddet som tömmer Traumaticken
inte gick att stänga, den förblev öppen och vattnet som kom från pumpen gick på backen.. Nästa upptäckt var att värmesystemet inte startade, det var då jag såg att säkringen hade gått sönder. I kopplingsplinten så heter säkringen ”Batteriewätcher”.

Bilen som jag har är en Knaus SunTi 650MF 2005.

Om det blir för komplicerat så undrar jag om ni kan rekommendera någon i Stockholmstrakten.

Tack på förhand.

Bo Jönsson
Sundbyberg
 

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Hej Mats-Göran!

Tack för ditt snabba svar. Hur gick du tillväga med fläkten? Bytade du den själva eller lämnade du in bilen?

Vänligen
Bo Jönsson
Sundbyberg
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Hej.

Vi har nyligen fått byta fläktmotor. Kortis i motorn som tidigare insändare också varit med om. Har du en 6002 EH-panna så sitter det dessutom 2 säkringar på elektronikkortet varav den större (6,3A tror jag) säkrar av fläkten. Vad jag noterade var också att dom båda manöverpanelerna till värmen också var heldöda. Bara till att byta i så fall. Vår var under 2 år så det gick på garanti som tur var.

Mvh
Janne
 

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Hej Janne!

Tack för ditt svar. Jag har bestämt mig för att lämna över problemet till en firma eftersom att det utöver den brunna säkringen i fördelningsboxen så luktar det bränt. Det känns lite övermäktigt för en glad amatör att finna och fixa felet.

Stort tack till er två som ville dela med er av er erfarenhet!

Vänligen
Bosse i Sundbyberg
 
Toppen