• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring till vattenpump går i ett

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
(Westfalia Columbus 2016)

Som väntat ska det såklart krångla på första semestern med husbilen. Bytte säkring till vattenpumpen i påskas när den gått. Nu har den gått igen, testade sätta dit en ny 7,5 A säkring, men den brann av nästan direkt när vi öppnade kranen.

Har nu satt i en 10 A kring och det verkar funka (än så länge, peppar peppar), men står då kvar med två frågor;
  1. Om det fortsätter funka, finns det risk för att något blir riktigt fel då jag har en 10A säkring istället för 7,5A, eller är det bara att köra vidare? (I årsmodeller efter vår har de 10A till vattenpump & toalettspolning)
  2. Om pumpen fortsätter käka säkringar, var börjar jag felsöka och hur kan jag ev åtgärda, eller måste/bör man försöka jaga en verkstad?
Har ingen aning om vad det sitter för pump i tanken eller hur jag kommer åt att kolla det. Tanken sitter i princip inbyggd i ett skåp, så den är ungefär lika hopplös att komma åt som allt annat Westfalia inte tänkt ska gå att serva enkelt, men det verkar ev. finnas ett stort lock på sidan som man kanske kan öppna när man tömt den?

Tacksam för tips och svar, gärna med förslag skrivna så att en idiot kan förstå! :rolleyes:
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Du behöver veta pumpens märkström för att kunna avgöra om det är fel på pumpen eller något annat.
Förklara gärna enkelt så en idiot kan förstå... :rolleyes:

Vad är "märkström"? Enligt bilens tyska manual ska där sitta en 7,5A säkring, men som med det mesta finns i princip ingen som helst info om bilens komponenter eller hur saker är kopplade. Sånt är företagshemligheter tydligen...
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
568
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Märkström är den ström pumpen ska dra, enligt tillverkaren. I ditt fall är det då 7,5 A. Sitter pumpen i tanken så kostar en ny ca: 500 -600 kr. Jag skulle ta upp pumpen ur tanken och provköra med en amp.meter ansluten.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Märkström är den ström pumpen ska dra, enligt tillverkaren. I ditt fall är det då 7,5 A. Sitter pumpen i tanken så kostar en ny ca: 500 -600 kr. Jag skulle ta upp pumpen ur tanken och provköra med en amp.meter ansluten.
Men gissningsvis, brukar det vanligtvis vara pumpen som krånglar, eller något annat?

Jag tänker med min lekmannalogik att en pump med 5 år på nacken, torrlagd 3-5 månader varje vinter, utsatt för minusgrader (åtminstone senaste vintern), kanske kan börja kärva i "mekaniken", och blir motståndet i pumpverket för stort kommer motorn få jobba hårdare, med resultat att säkringen går? Eller är jag helt ute och cyklar?

Och frågan kvarstår, är det "farligt" på något sätt att ha den säkrad med 10A, åtminstone tillsvidare?

Jag vill ju helst inte behöva avbryta semestern för en pump krånglar, vi är inte ens halvvägs igenom resan varken avstånds- eller tidsmässigt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.403
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det går att skaffa en tångampermätare, fungerar även som multimeter.
Då kan du se hur ström pumpen drar.

Om du säkrar upp behöver du kolla att det inte är för klena kablar.
När man skriver in hur många ledare ( kablar) som går till pumpen ska man räkna med plus och minus. Två kablar.

Startströmmen kan vara ganska stor när pumpen startar.
Frågan är om du har en dränkbar pump som sitter i tanken.
Eller en tryckpump, det brukar gå att ställa in trycket på en sån pump.
Kanske i ditt fall sänka trycket.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Att ha en 10A istället för en 7,5A bör inte ställa till med problem på kablaget.
Det bör ha ganska bra dimension (minst 1mm2) till pumpen och lär inte bli varmt.
Troligen är det, som du själv är inne på, att pumpen börjar kärva och dra mer ström.
Om 10A säkringen håller så är det inte kortslutning för då hade även den säkringen gått.
Du kan nog lungt köra vidare, byt pumpen när 10:eek:rna börjar gå.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Hade ett liknande fel när jag drog igång inför denna sesång. Säkringen till vattenpumpen i vattentanken gick direkt. Tog upp pumpen och kollade skovelhjulet under nätkåpan. Det visade sig att skovelhjulet krupit neråt på axeln så att det slitits ner till skovlarnas halva höjd oc nu tog emot så mycket att strömmen genom pumpen blev för hög. Säkringen på 10 A löste ut. Har sedan några år en kraftigare pump än original för att få bättre sprutt i duschen. Kan vara så att motståndet i vattensystemet blivit för stort, men vet ej.
Efter att ha knuffat upp skovelhjulet så går pumpen igen men har fått skaffa en ny.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Att ha en 10A istället för en 7,5A bör inte ställa till med problem på kablaget.
Det bör ha ganska bra dimension (minst 1mm2) till pumpen och lär inte bli varmt.
Troligen är det, som du själv är inne på, att pumpen börjar kärva och dra mer ström.
Om 10A säkringen håller så är det inte kortslutning för då hade även den säkringen gått.
Du kan nog lungt köra vidare, byt pumpen när 10:eek:rna börjar gå.
Tack! Lite så jag tänker också, borde inte vara någon större fara med 10A, är samma dimension på alla (+) kablar ut från säkringspanelen och en del är ju säkrade med 15A (dieselvärmaren tom 25A, fast den kan ev ha två pluskablar, minns inte exakt hur det ser ut där bakom). Förr eller senare kommer jag försöka ta mig in till tanken och se om jag kan komma åt vattenpumpen på ngt sätt, men det vore ju skönt att slippa göra det mitt i semestern om jag inte absolut måste.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.620
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om det är så att nyare årsmodeller har 10A säkring i stället för 7,5A, kan det ju vara så att tillverkaren upptäckt att 7,5A var "på gränsen".

Betvivlar att man bytt utförande på kabelhärva av denna "uppsäkring", så det torde vara lugnt att köra med 10A säkring.

Pålle
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag har samma problem som trådstartaren.
Min vattenpump är dock enligt EBL avsäkrad med 5A original men det sitter en 7.5A där som dock har börjat fara.
Ingen aning hur jag skall kolla hur mycket pumpen drar men har en multimeter från biltema om det kan hjälpa.
Enligt mätaren i husbilspanelen så drar pumpen runt 8A när jag öppnar en kran. I "köket" går det oftast bra men så fort jag aktiverar pumpen från toaletten (kran eller spolning) så går säkringen direkt. Ibland ryker säkringen från köket också.
Detta är pumpen jag har i tanken och har även beställt en ny likadan.

I köket just nu så droppar vattnet bara fram väldigt försiktigt för att ibland komma med full sprutt. Spelar ingen roll om det är kall eller varmvatten även om problemet verkar vara större på varmvattensidan. Min tanke är att pumpen nog inte orkar pumpa tillräckligt hårt.

Är jag fel ute med att misstänka pumpen eller skall jag börja byta slangar och elkablar?
Förlåt om jag hoppar in och kapar tråden, det är inte min mening men kände inte för att starta en ny tråd för liknande problem.

Edit: löste att läsa av hur mycket den drar.
kökskran 7.5A
toalettspolning 8.4A
handfat toalett 9.4A
tror jag förstår varför säkringen far
 
Senast ändrad:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag har samma problem som trådstartaren.
Min vattenpump är dock enligt EBL avsäkrad med 5A original men det sitter en 7.5A där som dock har börjat fara.
Ingen aning hur jag skall kolla hur mycket pumpen drar men har en multimeter från biltema om det kan hjälpa.
Enligt mätaren i husbilspanelen så drar pumpen runt 8A när jag öppnar en kran. I "köket" går det oftast bra men så fort jag aktiverar pumpen från toaletten (kran eller spolning) så går säkringen direkt. Ibland ryker säkringen från köket också.
Detta är pumpen jag har i tanken och har även beställt en ny likadan.

I köket just nu så droppar vattnet bara fram väldigt försiktigt för att ibland komma med full sprutt. Spelar ingen roll om det är kall eller varmvatten även om problemet verkar vara större på varmvattensidan. Min tanke är att pumpen nog inte orkar pumpa tillräckligt hårt.

Är jag fel ute med att misstänka pumpen eller skall jag börja byta slangar och elkablar?
Förlåt om jag hoppar in och kapar tråden, det är inte min mening men kände inte för att starta en ny tråd för liknande problem.

Edit: löste att läsa av hur mycket den drar.
kökskran 7.5A
toalettspolning 8.4A
handfat toalett 9.4A
tror jag förstår varför säkringen far
Ingen fara, att låna är inte att kapa. :)

För min del har det varit lugnt sen jag stoppade i en 10A säkring, har inte behövt byta efter det. Ska försöka mickla fram pumpen och se om den verkar sliten, men det får bli ett projekt efter vi kommit hem igen har jag tänkt (såvida det inte blir problem igen innan det, peppar peppar).
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Ingen fara, att låna är inte att kapa. :)

För min del har det varit lugnt sen jag stoppade i en 10A säkring, har inte behövt byta efter det. Ska försöka mickla fram pumpen och se om den verkar sliten, men det får bli ett projekt efter vi kommit hem igen har jag tänkt (såvida det inte blir problem igen innan det, peppar peppar).
Jag jobbar på annan ort och har husbilen som bostad när jag inte är hemma och ledig men har som tur är vatten i dunkar med mig så jag överlever.
Just denna vecka när det började krångla igen så hade frun semester och var uppe och hälsade på så vi for ut och fricampade några dagar. Enda gångerna vi fick ta in på camping var när vi ville diska eller duscha så man anpassar sig. Men nog är det bekvämt med rinnande vatten :-D

Nu har jag lyckats diska med vatten droppande ur kranen så jag kunde skölja rent :-D
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Kan utöka mitt inlägg nr 8 med att jag även satt ett relä mellan pump och krankontakterna. Allt för att inte det skall behöva gå för hög ström genom kranarnas microbrytare. Har även säkrat upp till 10 A på EBL istället för den 5A dom satt från början.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.403
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har samma problem som trådstartaren.
Min vattenpump är dock enligt EBL avsäkrad med 5A original men det sitter en 7.5A där som dock har börjat fara.
Ingen aning hur jag skall kolla hur mycket pumpen drar men har en multimeter från biltema om det kan hjälpa.
Enligt mätaren i husbilspanelen så drar pumpen runt 8A när jag öppnar en kran. I "köket" går det oftast bra men så fort jag aktiverar pumpen från toaletten (kran eller spolning) så går säkringen direkt. Ibland ryker säkringen från köket också.
Detta är pumpen jag har i tanken och har även beställt en ny likadan.

I köket just nu så droppar vattnet bara fram väldigt försiktigt för att ibland komma med full sprutt. Spelar ingen roll om det är kall eller varmvatten även om problemet verkar vara större på varmvattensidan. Min tanke är att pumpen nog inte orkar pumpa tillräckligt hårt.

Är jag fel ute med att misstänka pumpen eller skall jag börja byta slangar och elkablar?
Förlåt om jag hoppar in och kapar tråden, det är inte min mening men kände inte för att starta en ny tråd för liknande problem.

Edit: löste att läsa av hur mycket den drar.
kökskran 7.5A
toalettspolning 8.4A
handfat toalett 9.4A
tror jag förstår varför säkringen far
En förklaring till att strömmen är olika beror olika spänningsfall i kablar. Allt beroende av längden av kablarna och eventuellt microbrytarna i kranarna.
Ju större spänningsfallet ju lägre effekt (W) kan få man ut.
Då blir även förbrukningen lägre.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Man kan ju alltid försöka med "Indianmetoden" man kortsluter säkringen och tittar efter röksignalerna. Har lagat mycket på det sättet.
Inte för att vara sån men det är nog den dummaste iden jag har hört. Om det är en kortslutning bakom en panel och du inte ser röken innan lågorna kommer.............
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Intressant... ställer mig på Bengtic sida. Indianmetoden ( får man säga så..nu för tiden? Allt ändrar ju namn) den så kallade I-metoden är ju föträfflig i dessa elbilarnas tidevarv. Blir ju enda sättet för hemmameckaren med elbil i framtiden att kunna fixa något själv på sin elbil. Kortslut o leta efter rök. Där har du felet på din Tesla.
Ps.. ja fast med tillägget...man måste veta vad man gör..men det vet man väl..eller?
 
Toppen