sacce
HBK Medlem
Jag ska installera en 1000 W inverters och vill veta hur stor säkring ska jag ha mellan batteriet (12v) och inverters?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag skulle inte säkra alls i dessa strömmar utan hellre vara noggrann hur man drar + kabeln, blir det kortis/fel i invertern så brinner sakerna upp oavsett.Jag ska installera en 1000 W inverters och vill veta hur stor säkring ska jag ha mellan batteriet (12v) och inverters?
Jag skulle inte säkra alls i dessa strömmar utan hellre vara noggrann hur man drar + kabeln, blir det kortis/fel i invertern så brinner sakerna upp oavsett.
Själv har jag ingen säkring på min 600 wattare.
En startmotor är på ungefär dessa effekter, någon som sett en säkring där?
Men ska du säkra så skulle jag säga 100-150A, ju mindre säkring desto mera spänningsfall.
Se över sladden från batteriet till chassit den ska vara bra och kort, samma sak med inverter -, kort och bra.
Bäst är att använda chassit som jord för allt i syfte att minska förlusterna.
Ifall du tänker använda den med mycket last, varför inte koppla den till bilbatteriet ocjh nyttja den bara när du kör?