• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkra värmen i husbilen under vintern

F

Flow

Guest
Jag tänker använda husbilen i vinter men jag ämnar inte ligga på campingplats utan istället förlita mig på gasoluppvärmning (90-liters LPG-tank) samt omformad el från hyfsat stora AGM-batterier.

Vid extrem kyla blir det snabbt utkylt och tankar m m kan frysa sönder. Vilka reservdelar och förnödenheter kan då behövas ha till hands? Jag tänker inte i allmänhet såsom "snöskyffel" och inte heller "varma kläder" för överlevnad :cool: utan mer specifikt för en husbil med dubbelgolv och vattenburen värme.

Tack på förhand.

F

F.d. 58573

Guest
Sv: Säkra värmen i husbilen under vintern

Jag har använd mina husbilar flitigt på vintern i mer än trettio år. Trots att jag bor i ett betydligt strängare vinterklimat än vad du gör så har inget frusit sönder hitintills. Om jag inte räknar med att använda bilen inom de allra närmaste dygnen så brukar jag kallställa.

Mina rutiner för kallställning är enklast möjliga: Jag tömmer tankar och ledningar och brukar ofta hälla en liten skvätt (karurator)sprit i avloppen. Och naturligtvis plocka ur flaskor och burkar som kan tänkas frysa sönder ur kylskåpet.

Vissa brukar avstå från kallställning och lämna elvärme på även vid längre uppehåll vintertid, men det är jag dels för snål för och dels skulle jag då behöva oroa mig för elavbrott.

aake

PS. På den tiden jag hade gasoluppvärmning fick jag av och till användning för en injektionsspruta med alkohol för att tina upp reduktionsventilen till gasolflaskan, men det var på en bil med yttre gasolutrymme.

Senast redigerad av en moderator:
F

Flow

Guest

Aake: Du missförstod frågan, och förresten har väl inte du en aning om vart jag ämnar åka. Det jag menar är att när du är ute i kylan, och långt iväg från civilisationen och du ämnar stanna en vecka eller två, vilka reservdelar vill du då gärna ha med dig så att värmen fungerar?

F

F.d. 58573

Guest

Flow

Av din text tycker jag det klart framgår att du inte ämnar dig till tropikerna.
Utrustning för att tina upp reduktionsventilen nämnde jag. Reservmotor till cirkulationspumpen fick jag användning av några gånger under de år jag hade Alde-värmare.
Motorvärmare kanske du har via centralvärmen?
En varmluftspistol kan man ibland få användning för, men då krävs naturligtvis att du har antingen en inverter eller ett elverk med dig för att kunna använda den.

aake

Toppen