• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkra hundpassagerare i husbil?

christiana

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
32607
Medlemskap
2029
Hej, jag behöver tips hur man säkra en bordercolli mix i husbilen, så att den inte skada sig vid tvärbroms. Jag kan inte bygga in ett bur, finns inga utrymme. I nuläget är den i sin korg under bordet med sele och specialkoppel i bältesfäste. Eftersom kopplet är relativ lång så finns utrymme att den slungas fram och tillbaka i en nödsituation.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Klurigt problem... Vi har två hundar i plåtisen. Har löst det med att sänka bordet och ha en madrass ovanpå borskivan som är i nivå med sätet. Då blir det en plattform för hundarna som sitter/ligger där med bältesselar som inte har alltför långt slack. Har även ett lastnät uppspänt längs utsidan så de inte ska ramla ned på golvet. Men visst: ligger de närmast sätet så finns det risk att de slungas en bit innan bältet och selen tar stopp. ...och lite meckigt att bygga tillbaks bordet när man kommit fram. Men vad gör man inte för de små rackarna :) Kommer följa denna tråd med intresse.

Här lite bilder på hur det ser ut "in action":
IMG_20210830_172457.jpg
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Hej, jag behöver tips hur man säkra en bordercolli mix i husbilen, så att den inte skada sig vid tvärbroms. Jag kan inte bygga in ett bur, finns inga utrymme. I nuläget är den i sin korg under bordet med sele och specialkoppel i bältesfäste. Eftersom kopplet är relativ lång så finns utrymme att den slungas fram och tillbaka i en nödsituation.
vi har kopplat kopplet til säkerhetsbältet i soffan bakom oss..fast vi har kortat upp det...så gör vi,fast för det mesta sitter den i knät på frugan...
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Är det ingen som varnar när det finns airbag på passagerarsidan. Ser folk som har benen på instrumentbrädan. Hundar/barn i knät. Det är med stor kraft när airbagen löser ut. Benen ovan huvudet klarar en del akrobater. Hunden intryckt bland tarmar.
 

christiana

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
32607
Medlemskap
2029
Vi har varit på nu på lite semester och i "hundavdelningen" på campingplatsen. Jag kunde observerar att dem flesta hade egna lösningar från lös i bilen över inbyggda modeller, men demar oftast i garaget eller lastutrymme. Hur tänker ni kring om man blir påkört bakifrån? Det är hunden som ta smällen eller hur?
 
Senast ändrad:

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej,
vår hund( en blandras stor som en dvärgpudel) har en stadig sele som är fäst med en kort och stadig rem vid säkerhetsbältets hållare till passagerarstolen fram. Han ligger mellan framstolarna och kan vända sig så han når vattenskålen precis bakom stolarna. Så länge han ligger mellan matte och husse är han nöjd.
Hälsningar
Karin:wink:
 
Toppen