• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

säkra hemmet

F

F.d. 11293

Guest
Vi har haft inbrott i vårat hem, inte roligt :swoon:, här är några tipps som gör hemmet lite tryggare :yes:

Ett uppringande larm

Ett extra lås på ytterdörrarna, som gör att tjuvarna inte kan bära ut saker genom dörren

Säkra alla fönster, där det lätt går att gå in utifrån

Skaffa ett regält säkerhetskåp i bekväm höjd så att ni använder det och förankrade så att det är omöjligt att lossa det

Lägg alla smycke o värdeföremål i säkerhetsskåpet

Kopiera digitalbilder på ett flertal ställe, cd skivor är lite stenållder, men är inte stöldbegärliga, eller köp en plats i ett album på internetet

Montera en ytterlampa med en rörelsedeckare, så att den tänds natte tid om någon kommer

Gör upp en telefonlista med grannarna om dom vill vara med på att man vill ha en extra koll (ha denna lista i mobiltel)

Märk så många saker som möjligt med en märkpenna (perrsonnummer)

Om inbrott har ägd rum, kräv då att polis säkrar något spår i hemmet

Börja med ett säkerhets tänkande redan nu, det finns säkert fler saker att tänka på, det vore kul om ni la in fler tips i denna tråd

/mats axelsson
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: säkra hemmet

Vi har köpt ett larm där det ringer upp ens mobil om det kommer in någon objuden, men tyvärr så kan vi ej använda det nu när de bygger cykelbanan eftersom de har hela maskinparken här o kommer hit tidigt.
Men kan säga att det har fungerat bra förutom någon natt det ringde upp ett flertal ggr pg av att det antagligen kom ett flertal rådjur o strövade förbi, (tror jag i alla fall.)
Detta larm fick jag tipps av en annan Hbk are.
Så tack än än gång Gunnar N. för detta.
Vi har haft påhälsning hos oss innan vi skaffade detta.
Både med diesel o prylar och diesel när det varit folk här!
Men nu är det bara te att glömma det, då kommer jag ut med min vakthund, när det ringer i mobben.
O larmet var ej dyrt heller ca 3000:- värt varenda öre./susanne
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: säkra hemmet

Kan rekommendera ett par rejäla hundar också (om de är hemma), det toppat med ett larm som är kopplat till någon larmcentral skrämmer bort det mesta i tjuvväg.

Tror det gäller att avskräcka de från att gå in, har de väl kommit in så är det nog svårt att skydda sig, man måste komma ihåg att de är proffs på det de gör.
 
Senast redigerad av en moderator:

claes

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
1983
Medlemskap
2024
Sv: säkra hemmet

Vi har köpt ett larm där det ringer upp ens mobil om det kommer in någon objuden, men tyvärr så kan vi ej använda det nu när de bygger cykelbanan eftersom de har hela maskinparken här o kommer hit tidigt.
Men kan säga att det har fungerat bra förutom någon natt det ringde upp ett flertal ggr pg av att det antagligen kom ett flertal rådjur o strövade förbi, (tror jag i alla fall.)
Detta larm fick jag tipps av en annan Hbk are.
Så tack än än gång Gunnar N. för detta.
Vi har haft påhälsning hos oss innan vi skaffade detta.
Både med diesel o prylar och diesel när det varit folk här!
Men nu är det bara te att glömma det, då kommer jag ut med min vakthund, när det ringer i mobben.
O larmet var ej dyrt heller ca 3000:- värt varenda öre./susanne

Hej Ragge vad heter larmet och vad köper man det
MVH Claes
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: säkra hemmet

Köpte i våras ett larmpaket från detta företaget Trådlöst Hemlarm, Inbrottslarm, Villalarm, GSM larm, Billarm, MC Larm/Motorcykellarm.
Tyckte att priserna var lockande, men efter ca 20 fellarm under ett dygn, och ca 3 timmar i telefonsupport med företaget, kom jag fram till att det var mer eller mindre leksaker som jag köpt. Fellarmen berodde enl dom på att detektorer, centralenhet, ja i stort sett allt, var placerat för nära sådant som gav ifrån sig radiovågor och/eller någon elektrisk apparatur som störde förbindelsen mellan de olika larmgrejerna.
Efter att ha återsänt larmet enligt överenskommelse (vilket var svårt att få tillstånd), skulle pengarna återbetalas omgående, men för dom var omgående ca 30 dagar (det tycker inte jag)

Vi har nu ett larm via försäkringsbolaget som går till en larmcentral, kostar lite mera men känns tryggare, och inte ett fellarm har det varit. //Tommy
 
S

suneAl

Guest
Sv: säkra hemmet

Vi har installerat sedan flera år tillbaka ett trådbunden villarm med batteri backup.

Min uppfattning att trådlösa larm inte uppfyller sin verkan.

Trådlösa produkter, dessa kan tjuvar manipulera.

Mitt förslag är följande som kompletering till den försa i ämnet.

Installera trådbundet larm, Sätt en "saftblandare lika som lastmaskiner" synligt utanför villan. En eller två bra signalhorn utomhus och upprätta mycket god grannsämja som kan hålla uppsikt.

Detta är också bra få larmet till en larmcentral men innan det kommer någon har dessa TJUVAR redan försvunnit. Vet av egen erfarenhet "två timmar"

PS! Installera riktiga produkter och inte leksaker, dessutom erhåller man rabatt på sin villaförsäkring.

MVH 571


:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
S

suneAl

Guest
Sv: säkra hemmet

Vi har installerat sedan flera år tillbaka ett trådbunden villarm med batteri backup.

Min uppfattning att trådlösa larm inte uppfyller sin verkan.

Trådlösa produkter, dessa kan tjuvar manipulera.

Mitt förslag är följande som kompletering till den första i ämnet.

Installera trådbundet larm, Sätt en "saftblandare lika som lastmaskiner" synligt utanför villan. En eller två bra signalhorn utomhus och upprätta mycket god grannsämja som kan hålla uppsikt.

Detta är också bra få larmet till en larmcentral men innan det kommer någon har dessa TJUVAR redan försvunnit. Vet av egen erfarenhet "två timmar"

PS! Installera riktiga produkter och inte leksaker.

MVH 571


:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: säkra hemmet

Håller med om det trådlösa, vi försökte komplettera vår anläggning med en trådlös rörelesedeckare i garaget (för jobbigt att dra kabel mellan hus och garage), fick svar att de inte höll måttet.

Två fall från verkligheten med "riktiga" trådbundna larm kopplade till centralen:

tjuvarna gick in, slog i ena fallet sönder sirenen i andra fallet dränkte centralen i handfatet, var in och ut på 10 minuter, innan vaktbolaget var på plats.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: säkra hemmet

Håller med om det trådlösa, vi försökte komplettera vår anläggning med en trådlös rörelesedeckare i garaget (för jobbigt att dra kabel mellan hus och garage), fick svar att de inte höll måttet.

Två fall från verkligheten med "riktiga" trådbundna larm kopplade till centralen:

tjuvarna gick in, slog i ena fallet sönder sirenen i andra fallet dränkte centralen i handfatet, var in och ut på 10 minuter, innan vaktbolaget var på plats.


Bra tips,
bra att tänka på, var man plaserar siren eller om man monterar 2 sirener

vårat hus skall vara ointagligt i fortsättningen :cool:
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: säkra hemmet

Hej
Vi har TRYGGA HEM:s villa larm med sensor i brandvarnaren samt 3 sensorer i rum samt senasor i dörren. Larmet är kopplat till larmcentral.
Larmet löste ut en gång när vi var i Luxemburg, lärmtjänst ringde och talade om att larmet löst ut,men ingen åverkan på huset, troligtvis var det falsklarm.

Vi betalar en summa varje månad för denna trygghet, det är det värt tycker vi.
/Vidhem
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: säkra hemmet

Hej , vi har nu i höstas instalerat larm i hela huset . Det ingår även brandlarm som är direktkopplat till SOS och även vid längre strömavbrott . Så nu känner vi oss lite tryggare när vi inte är hemma.:wub:
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: säkra hemmet

Har ikke du trening i å bygge festning?
Bare en liten tanke med en bra mur rundt det hele :spinny:

Det finnes luftvernsirener på høy mast hmmm...... muligens ikke det......


jo jag håller på att bygga en fästning, bara det att den ligger en bit från huset :)

kolla på min hemsida under borgen

:)
alla mina bilder under byggtiden är stulna :mad:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: säkra hemmet

hej tack för samtalet sist (ed) tråkigt med inbrott jag fönderar att koppla 110volt i dörrhantag å fönster lister event 3st galler för rutor + larm detta blir fjärrstyrt man blir tvungen att se om sitt hus ps har lagt in kordinaterna vi ses mvh :wideeyed:håkan

jo jag håller på att bygga en fästning, bara det att den ligger en bit från huset :)

kolla på min hemsida under borgen

:)
alla mina bilder under byggtiden är stulna :mad:
 
Toppen