• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

säkerhetsventil på Truma

F

F.d. 659

Guest
Hej, rätt som det var så började allt vatten att släppas ut från varmvattenberedaren, ventilen som sitter på pannan stannar inte kvar i stängt läge.När man håller upp knappen så slutar det att rinna ut.
Någon erfaren som vet om det är ett vanligt fel och om det går att fixa utan att byta hela ventilen?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: säkerhetsventil på Truma

Den kräver en temperatur på c:a 8 grader för att stanna i stängd läge. Men den öppnar vid en temperatur av c:a 4 grader.

Utan ström till ventilen håller den bara i öppet läge.
 
F

F.d. 659

Guest
Sv: säkerhetsventil på Truma

aha, bytte batteri igår! men hur gör man för att få den att fungera igen? nya batteriet är ju inkopplat. nån säkring som gått måntro.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: säkerhetsventil på Truma

Vi blev trötta på att denna löste ut i tid och otid, så vi satte dit en u-formad plåtbit i springan på knappen. Då förblir den stängd. Men det gäller att ta bort plåtbiten till vintern. Har fungerat bra nu i 3-4 år.
Lycka till !
 

Bilagor

  • IMG_1841.JPG
    IMG_1841.JPG
    2,2 MB · Visningar: 52
  • IMG_1842.JPG
    IMG_1842.JPG
    2,6 MB · Visningar: 45

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: säkerhetsventil på Truma

Hej!

Om batteriet är nytt kanske det inte är tillräckligt laddat, är spänningen för låg löser ventilen ut.

Jag skulle personligen aldrig spärra ventilen mekaniskt, skulle det komma en plötslig frostnatt eller man glömmer spärren blir det dyrt alldeles i onödan.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: säkerhetsventil på Truma

När knappen är uppe = stängt läge och då är den 2 cm upp från kanten och man hör att det knäpper till lite när den går över haken .

Jag skulle heller inte våga låsa säkerhetsventilen med en ståltråd eftersom vi använder den året runt .
 
F

F.d. 659

Guest
Sv: säkerhetsventil på Truma

hej och tack för ideerna , det slog mig när jag fick reda på attt det måste ligga spänning på ventilen, att jag vid monteringen av nya batteriet råkade dutta till med fel kabel på fel plats "hoppsan" (men allt annat verkade fungera bra ändå) dock hade säkringen till truman gått och när jag fick i en ny så fungerade det igen. ha det gott / Andreas
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: säkerhetsventil på Truma

hej och tack för ideerna , det slog mig när jag fick reda på attt det måste ligga spänning på ventilen, att jag vid monteringen av nya batteriet råkade dutta till med fel kabel på fel plats "hoppsan" (men allt annat verkade fungera bra ändå) dock hade säkringen till truman gått och när jag fick i en ny så fungerade det igen. ha det gott / Andreas



På vår/høst kan temperaturen bli så lav at sikkerhetsventilen løser ut i tide og utide. For å sikre meg på et enkelt sett har jeg liggede en vanlig kleskype som jeg setter på ventilen for å holde den inne. Men man får sjekke at det ikke kan fryse.....ingen garanti på sundfryst Truma...!
 
Toppen