• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkerhetsventil på pannan...

Skäreläjan

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13114
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: JTD 130Hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Aviano 725
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Värme
Hej!
Finns det någon som kan tala om för mig hur jag skall göra med säkerhetsventilen på pannan? Det är en Truma Combi, och det är ju snart dags att fylla på vatten i systemet... På vår förra husbil fanns ett liknande frostskydd, men där var det bara en knapp som skulle tryckas in. Hur fungerar det på denna - det ser ju helt annorlunda ut?
På bild ser det ut såhär:

Visa bilaga 77

Visa bilaga 78

Visa bilaga 79

I instruktionsboken framgår det att det skall vara den här gråa grejen, men inget om handhavandet...?
Så nu undrar jag om någon kan ge mig goda råd hur jag skall göra...

Tackar på förhand

Skäreläjan
Tjörn

F

F.d. 50110

Guest
Hej du,
frostvaktens vred skall vridas på. Börja fylla vatten, tappa lite vatten (kommer mest luft) i kranarna, kika under bilen efter ev. vattenläckage. Om så är fallet, vrid vredet ett halvt varv till. När inget vatten kommer ut när du tappar i kranarn har du hittat rätt läge.
Säkerhetsventil användes vid tryck, ofte högre tryck. Lycka till!

Hälsn. från Götet:spinny:

Skäreläjan

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13114
Medlemskap
2025
Tusen tack för tipsen! :yes:
Givetvis menade jag frostvakten, uttryckte mig tokigt ja...!
Skall prova dessa så snart det blir något varmare även nattetid.
Den där lilla runda knappen har jag funnit på sidan av den grå mackapären, och jag undrade just vad den var till...
Återigen tusen tack! :yes:

(Förresten - vet någon var man kan hitta en manual på svenska, den jag har är på tyska, och jag är inte alltför slängd i det språket...:oops: )

M

Mikael R

Guest
Skäreläjan skrev:
Tusen tack för tipsen! :yes:
Givetvis menade jag frostvakten, uttryckte mig tokigt ja...!
Skall prova dessa så snart det blir något varmare även nattetid.
Den där lilla runda knappen har jag funnit på sidan av den grå mackapären, och jag undrade just vad den var till...
Återigen tusen tack! :yes:

(Förresten - vet någon var man kan hitta en manual på svenska, den jag har är på tyska, och jag är inte alltför slängd i det språket...:oops: )

Jag letade själv efter manualen, och hittade den på trumas (Aldes) hemsida.
Tror Truma numera äger Alde. (eller om det var omvänt).
Men jag har läst tidigare inlägg och det är beskrivet ungefär som det som står i manualen.
Mvh Mikael

Toppen