• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetsvarning vid bränslepåfyllning

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Hej,
jag har fått ett mail från en bekant i Spanien med en säkerhetsvarning i samband med tankning. Har nu skickat den vidare till mina vänner, familj och bekanta. Vill även dela med mig till alla HBK-medlemmar.
Det är någon på Shell som är avsändare och ber alla mottagare att skicka denna information vidare till alla i sin familj och vänner, särskilt till dem som har barn i bilen när de tankar. Om en explosion skulle inträffa, kan de inte få ut barnen i tid.
Fick texten på engelska och bifogar filen.

Säkerhetsvarning!
Här några skäl till varför vi inom Shell inte tillåter mobiltelefoner inom verksamhetsområdena: propylenoxidhantering och lagrings- och tankningsområden av propan, bensin och diesel.

Shell Oil Company har nyligen utfärdat en varning efter tre incidenter där mobiltelefoner antände bränsleångor under tankning.

I det första fallet var telefonen placerad på bilens bagagelucka under tankningen, det ringde och den efterföljande branden förstörde bilen och bensinpumpen.

I det andra fallet drabbades en person av svåra brännskador i ansiktet när bensinångorna antändes när personen besvarade ett samtal medan bilen tankades.

Och i det tredje, en enskild person drabbades av brännskador på låret och i ljumsken när bensinångor antändas när telefonen, som var i fickan, ringde medan bilen tankades.

Ni bör veta att: mobiltelefoner kan antända bränslen eller gaser.

Mobiltelefon som lyser upp när den slås på eller när det ringer skapar tillräckligt med energi för att avge en gnista för antändning av bensinångor.

Mobiltelefoner får inte användas på bensinstationer eller vid tankning gräsklippare, båtar, etc.

Mobiltelefoner får inte användas, eller ska stängas av i närheten av andra material som orsakar brandfarliga eller explosiva gaser eller damm, (dvs, lösningsmedel, kemikalier, gaser, spannmål, damm etc.)

För att summera, här fyra regler för säker tankning:
1) Stäng av motorn
2) Rök inte
3) Använd inte din mobiltelefon - lämna den i bilen eller stänga av den
4) Öppna inte för att gå in i ditt fordon i samband med bränslepåfyllning.

Bob Renkes of Petroleum Equipment Institute arbetar med en kampanj för att försöka göra folk medvetna om bränder som en följd av "statisk elektricitet" vid bensinpumpar. Hans företag har undersökt 150 fall av dessa bränder.

Hans resultat var mycket förvånande:
1) Av 150 fall, nästan alla av dem var kvinnor.
2) Nästan i alla fall stannade berörda personer kvar i sina fordon medan munstycket fortfarande fyllde på bränsle. När det var klart gick de tillbaka för att dra ut munstycket och branden började som en följd av statisk elektricitet.
3) De flesta hade på gummisulor på sina skor.
4) De flesta männen går inte tillbaka i sina fordon förrän den är helt klar. Det är därför de sällan är inblandade i dessa typer av bränder.
5) Man ska aldrig använda mobiltelefonen vid tankning.
6) Det är ångorna som kommer av bränslet som orsakar brand, när den kommer i kontakt med statisk laddning.
7) Det fanns 29 bränder där fordon återbesöktes och munstycken av olika märken och modeller blev vidrörda i samband med tankningen. Några resulterade i omfattande skador på fordon, bensinstationer, och kunder.
8) Sjutton bränder inträffade före, under eller omedelbart efter det att tanklocket togs bort och innan tankning började.

Mr Renkes betonar att man ALDRIG ska gå tillbaka in i sin bil när tankningen pågår.
Om du absolut måste komma in i bilen medan tankningen pågår, se då till att du kan komma ut genom att ta i dörren när den stängs, innan du drar ut munstycket. På detta sätt kommer den statiska laddningen i din kropp att försvinna innan du bort munstycket.

Som jag nämnde tidigare, The Petroleum Equipment Institute, tillsammans med flera andra företag försöker nu verkligen göra allmänheten medveten om denna fara.

Jag ber er att skicka denna i formation till alla dina vänner och din familj, särskilt de som har barn i bilen med dem vid tankning. Om detta skulle hända dem, kan de inte få ut barnen i tid.
 

Bilagor

  • Safety Alert.doc
    29 KB · Visningar: 40

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsvarning vid bränslepåfyllning

Sama sak hände när vi var i England och hämtade grabbens EVO 5:a och när jag tankade skulle jag bara kolla vad klockan var i mobilen och snabbt som ögat kom expediten och viftade med händerna ...

Det är väl den statiska elektrisiteten som gör att det smäller och jag skulle ju råka ut för samma sak om jag drog av mej en polyerstertröja(?) då blixtrar det ju om mej .

Det finns mängder på youtube från övervakningskameror .

YouTube - A cell phone and static electricity
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsvarning vid bränslepåfyllning

Vad gäller varningen för mobiltelefoner så är detta en sk Hoax d v s en bluff. Det har gjorts omfattande tester som visar att en mobiltelefon inte kan antända bränsle.
Däremot är det möjligt att statisk urladdning kan göra detta.
Därför skall påfyllningsmunstycket alltid vara i kontakt med metallen i påfyllningshålet.
(Strömmande bränsle kan generera statisk elekticitet.)
Inga kärl som inte är godkända för bränsle får användas.
Inga plast-trattar od som inte ärr godkända för bränsle skall användas.
Att statisk urladdning när man t e x tar i en dörr för att öppna den skulle få bränslet att antändas är nära nog omöjligt. För att exempalvis bensin skall antändas måste bensin/luftblandningen vara mellan ca 12:1 och 18:1.
Men visst skall man vara försiktig, en liter bensin innehåller mer energi än två kg dynamit.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Säkerhetsvarning vid bränslepåfyllning

V-backen, jag har svårt att förstå varför man skall skrämma upp folk i onödan med sådana här påhittade mail. Finns väl ingen som vinner något på detta?

Piraten
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsvarning vid bränslepåfyllning

Hej Piraten,
alla är kanske inte riktigt lika pålästa och kunniga som du.
Det skadar nog inte att få en och annan tankeställare runt risker och annat som tillhör vardagslivets olika moment.
Du kan kanske fördjupa dig ytterligare eller ta en diskussion direkt med dem som har skapat denna säkerhetsvarning genom att läsa här The Petroleum Equipment Institute report on gasoline fires started by sparks-Truth!
Varför inte kontakta Robert Renkes direkt eftersom du tycker att han skrämmer upp folk helt i onödan, här hittar du honom Robert Renkes Petroleum Equipment Institute Email @pei.org
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Säkerhetsvarning vid bränslepåfyllning

Det har visat sig att cellular telefoner påverkar räkneverket på pumpen så att det visar fel pris eller liter.
Det är därför dom skrämmer folk med detta hux. En mobil produserar ingen gnista. Det är en högtalare som låter med en sluten krets på några milliwatt
Dom största gnistorna sker av statisk elektricitet när man startar bilen. Kan också ladda statisk electricitet med att stoppa ner handen i fickan och gnider telefonens plast emot byxorna.
Skulle det uppstå en brand så ta INTE ut handtaget ur tankröret gå därifrån och larma personalen titta efter brandsläckaren. Det farligaste är att man går in och sätter sig i bilen medans man fyller och sedan går ut och tar på pumphandtaget.
Detta gäller ej Diesel det krävs mycket höga temperaturer för att Diesel skall förångas. Det är inte bensinen eller dieseln som brinner det är ångorna.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen