• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetskrav för gasol

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Som ni kan läsa på SR:s sida, finns det de som tycker att detta är ett spel med människoliv.
Läs gärna i den bifogade filen hur många som var emot ett upphävande.
I husvagnar och husbilar registrerade efter 1994, när kravet trädde i kraft, har det inte omkommit någon människa.
I husvagnar och husbilar registrerade före 1994 omkommer 1 - 2 människor varje år, enligt MSB:s egen konsekevensutredning.
Alltså: Låt kontrollera gasolanläggningen varje år, trots att det efter den 29 april inte längre är obligatoriskt!
och du som importerar din husbil själv: Låt någon sakkunnig kontrollera ventilation och gasolinstallation. De felaktigheter som kan finnas redan från fabrik, är både skrämmande och livsfarliga!
 

Bilagor

  • Uppföljning Konsekvensutredning husvagnar.pdf
    81,3 KB · Visningar: 34
Senast ändrad:
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Bilprov. borde väl kunna fortsätta med gaskollen på begäran vid besiktningen utan att blanda in Eu så slipper man göra extra svängar till servicen!? (mot bet givetvis)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Bilprov. borde väl kunna fortsätta med gaskollen på begäran vid besiktningen utan att blanda in Eu så slipper man göra extra svängar till servicen!? (mot bet givetvis)
Dom kommer att fortsätta med detta, enligt helsidesannonser i diverse tidningar. Tyvärr är deras läckagetest inte mer värt än det du själv kan göra om du har en läckagetestare ("bubbelburk") monterad i husbilen. Bättre då att kosta på någon hundralapp (eler två) och låta en husbilsverkstad göra en ordentlig täthetskontroll. Då provtrycks systemet med ett tryck som är mer än 3 gånger så högt som arbetstrycket, vilket avslöjar även begynnande läckage.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Bubbelburkar finns väl i varje h.bil . Vilka säger att firmorna gör bättre tester än bilprovningen i så fall har vi alla betalat för ingenting!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Saxat ur tidningen Husbil & Husvagn (OK-förlaget):

[FONT=&quot]Läckagetest[/FONT]
[FONT=&quot]Ett läckagetest görs vid det arbetstryck (30 mbar) som systemet är avsett för. Denna kontroll kan du göra själv med hjälp av en läckagetestare, monterad i husvagnen eller husbilen (”bubblar det inte så läcker det inte”), och du bör ta till vana att göra kontrollen varje gång du byter gasolflaska.[/FONT]

[FONT=&quot]Täthetskontroll[/FONT]
[FONT=&quot]En täthetskontroll görs med ett tryck (100 mbar) som är drygt 3 gånger så högt som arbetstrycket, med en speciell provningsutrustning och omfattar hela systemet – inklusive gasapparaternas kranar och tändsäkringar. Provet görs under 10 minuter, och under den tiden får trycket inte sjunka. En täthetskontroll, som dessutom ofta avslöjar svagheter som kan leda till framtida läckage, bör göras av fackman varje år.[/FONT]

[FONT=&quot]Provtryckning[/FONT]
[FONT=&quot]En provtryckning görs med ett tryck som är ytterligare 10 gånger så högt – alltså 1 000 mbar – och omfattar systemet fram till respektive apparats avstängningskran. En provtryckning görs på samma sätt som en täthetskontroll, och görs normalt bara vid nyinstallation eller större ombyggnad av systemet.[/FONT]

[FONT=&quot]Bilprovningens kontroll falsk trygghet[/FONT]
[FONT=&quot]Bilprovningens kontroll är i princip ett läckagetest. Systemet utsätts för arbetstrycket under 10 minuter, och under den tiden får det inte förekomma något tryckfall. Rent matematiskt borde Bilprovningens kontroll pågå i 111 minuter för att vara lika ”avslöjande” som en täthetskontroll, och ändå skulle den inte avslöja svagheter som kan leda till framtida läckage.[/FONT]
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Har jag förstått regelverket rätt (tvivel finns) så är Sverige ensamt (i EU) om sina gasolregler, nu f.d. Hur många omkommer/olyckshändelser mer utanför Sverige utan dessa regler finns då påvisade? Betvivlar (men blir gärna emotsagd) att vi släpper denna kontroll med x antal olyckor som underlag om det är bevisbart att så är fallet! Jag tänker inte på före -94 som underlag, utan helt enkelt visavi resten av Europa (EU) varje år. Självklart? borde varje olycka som händer rendera en säkrare förutsättning för andra påföljande installationer oavsett land och regelverk?

Mvh Marita
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Det var også i Spania særregler for slike installasjoner. etter loven skulle en ha en spansk inspeksjon og godkjenning for anlegget før en kunne kjøpe en spansk gassflaske til bruk i en bil eller vogn - det fantes mange veier rundt dette. I Frankrike var det forbudt å ha trykk på gassanlegget i bilen under kjøring, dette ble opphevet for biler med slangebruddsautomatikk - påbudt i EU for nye biler de siste par årene.

De norske særreglene ble opphevet for ca. 5 år siden etter mildt påtrykk fra EU - men vi har jo ikke stemmerett i EU, må bare godta hva som vedtas sentralt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Har jag förstått regelverket rätt (tvivel finns) så är Sverige ensamt (i EU) om sina gasolregler, nu f.d. Hur många omkommer/olyckshändelser mer utanför Sverige utan dessa regler finns då påvisade? Betvivlar (men blir gärna emotsagd) att vi släpper denna kontroll med x antal olyckor som underlag om det är bevisbart att så är fallet! Jag tänker inte på före -94 som underlag, utan helt enkelt visavi resten av Europa (EU) varje år. Självklart? borde varje olycka som händer rendera en säkrare förutsättning för andra påföljande installationer oavsett land och regelverk?

Mvh Marita
Sverige är inte ensamt om att ha regler när det gäller gasolinstallation och ventilation. Det finns gemensamma regler för hela Europa - bland annat att fordonstillverkarna ska följa de installationsanvisningar som finns för de olika apparaterna.
Sverige är däremot ensamt om att ha en oberoende tredjepartskontroll av att tillverkarna följt reglerna. Denna kontroll har avslöjat felaktigheter, även allvarliga sådana, på flertalet av de fordon som undersökts.
När det gäller olycksrisken, skrev MSB själva så här i den konsekvensutredning som gjordes innan beslutet togs:
Sammantaget är det troligt att det uteblivna kravet på återkommande kontroll, installationskontroll av gasoldrivna kylskåp och spisar i fordon samt övriga borttagna krav på vissa fordonstyper kommer att leda till en viss ökning av antalet olyckor inklusive dödsolyckor.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Hej

En täthetkontroll varje år kunde väl vara obligatorisk men att behöva lägga över 10,000:- på en kontroll i Haninge är ju vansinigt och att vi som enda land i europa skall ha detta kvar kan ju inte stämma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Det Sverige har vært ensam om er utvidet krav til ventilasjon, EU reglene er meget spesifikke. Biler som er bygget etter EU krav er blitt pålagt store ombygginger i Sverige. Det er ikke unormalt med svenskregistrerte biler å være plaget med snø som fyker inn gjennom takluker og ventiler.
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Jag har som gammal husvagnshandlare varit tveksam till bilprovningens kontroll på de husbilar jag har haft.De har provat trycket från red.ventilen till första klockan.Alltså slangbiten där emellan.Jag tror inte de vet riktigt vad de gör. Låt er handlare provtrycka eller sätt in en Primus testare.MVH Lennart
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetskrav för gasol

Det Sverige har vært ensam om er utvidet krav til ventilasjon, EU reglene er meget spesifikke. Biler som er bygget etter EU krav er blitt pålagt store ombygginger i Sverige. Det er ikke unormalt med svenskregistrerte biler å være plaget med snø som fyker inn gjennom takluker og ventiler.
I Sverige har man länge erkänt den europeiska ventilationsstandarden EN 721. Problemet har varit att många tillverkare som intygat att de följt standarden i själva verket inte har uppfyllt standardens krav. Alltså samma fusk på fabrikerna med ventilationen som med gasolinstallationerna!
(Läste för övrigt alldeles nyss att en husvagn brunnit nu i påskhelgen, och att branden troligtvis startade bakom kylskåpet...)
 
Toppen