• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetsbälte till Hund

E

Ekorre

Guest
Hej

Har skaffat en liten hund till, tänkt att denna skall kunna ligga i sin korg under bordet när vi kör, någon som kan rek hur man kopplar säkerhetsselen till bilbältshållaren i soffan, finns det längre mellankopplingar att köpa?
Tacksam för tips
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Vi har löst det genom att ställa upp korgarna på sätet vid färd. Förlänga fästet är nog ingen bra ide, för när säkerhetsbältet behövs som bäst hänger hunden i en alldeles för lång lina. Alternativet är väl att sätta fast en ögla i stolsunderredet eller i golvet.
Mvh. Klas
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
I princip är det inte så bra att förlänga eftersom man vill ha så kort accelerationssträcka som möjligt innan bältet stoppar. Men det är ju två syften med säkerhetsbälte på hund: 1) skydda hunden vid kraftig inbromsning, 2) skydda passagerare/förare i främre delen från att få en tung hund flygande i nacken om man krockar. Och en hund som fixeras helt hela resan brukar inte tycka bilåkning är särskilt roligt. Jag har sytt förlängning av ett brett spännband, och förankrat det i ramen som håller säkerhetsbältena i soffan. Sen går förlängningen under dynan och kommer fram framför soffan. Då kan jag koppla båda hundarnas säkerhetsbälten i det. De har möjlighet ligga ner, byta ställning, eventuellt resa sig och gå bakåt till vattenskålen som står på golvet. Känns som en rimlig kompromiss för oss även om det inte är så säkert att jag skulle använda den lösningen för något av barnbarnen...
 

algutsrum210

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4125
Medlemskap
2024
Vi har våran lilla vovve i en fastbunden bur mellan sängarna .Det är på samma nivå som sängarna så han kan sitta och titta ut både framåt och sidorna och han verkar nöjd med det.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om den bältade, i detta fallet hunden har möjlighet att slaka på linan/bältet så skulle den vid en krock e.d accelerera framåt & tvärstoppa med en knyck med mycket stora skador som följd. Om inte hunden klarar att sitta fastspänd finns ju alltid möjligheten med en transportbur som sitter fastspänd. Det är väl trots allt så att människans säkerhet går i första hand men visst vore det väl tragiskt om hunden eller katten skulle skadas eller ännu värre dö.
 
Toppen