• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetsavstånd 4 m ?

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Detta såg vi på Zell am Sees Camping.Uppskattar avståndet till 80 cm !!!
Har en fundering, när man står med HB på en parkeringsplats är det ju svårt att hålla säkerhetsavstånd,gäller kanske också på ställplatser.
Kan det vara så att säkerhetsavståndet i första hand gäller om personer finns i fordonen (övernattar) ? eller helt enkelt för att begränsa ev. brand ?

Jojje
 

Bilagor

  • Sem 06 205.jpg
    Sem 06 205.jpg
    455,4 KB · Visningar: 12
  • Sem 06 204.jpg
    Sem 06 204.jpg
    464 KB · Visningar: 8

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Huga ........... jag ryser när jag ser på bilderna. Vi var ju långliggare på Hansagårds camping i 21 år innan vi köpte husbilen. Under dom åren var det 2 svåra bränder där den första med 2 omkomna. Den andra inga personskador men drygt ett tiotal uppbrunna husvagnar samt en stuga ,dessutom flertalet skadade husvagnar. Detta trots att campingen var och är exemplarisk när det gäller minst 4 m avstånd.
Gunilla
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Hej,
det är självklart för att begränsa brandspridningen, se t.ex. på radhusbränderna för en tid sedan. Våra möjligheter att begränsa brandspridningen är med avståndet mellan ekipagen. Vi har ju inga andra brandväggar.
V-backen :wink:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Jag tänkte så här att om det börjar brinna i en tomt fordon så skall ej fordonet intill med sovande personer råka illa ut,kanske lite långsökt. Tänkte att det i första hand var en livräddande åtgärd.
Huvudsyftet är nog som du säger brandspridningen,indirekt räddar man ju liv.

Jojje
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Jo det är väl så att den till höger inte gillade morgonsolen i förtältet , vi var på den campingen i somras och jag såg inget så trångt då .

Var han dessutom en långliggare för draget är ju ut mot gångbanan och vattnet .

( 0,84 euro/ kilowatt fick vi betala där ..... = nästan 500:-/natt inkl el för 3 pers )
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Hej, säkerhetsavstånd mellan husbilar för ju direkt tanken till Elmias "parkering" under mässan. Enmetersavståndet mellan bilarna försvaras ju med att det är en parkering och ingen camping, men det är ju ändå människor i alla parkerade bilar hela nätterna...........?

PICT0015-400.jpg

PICT0016-400.jpg

JANKRO.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Det är fyra meters regeln som gäller ock inget annat det är brandrisken som avses med dett, det är bara en rekomendation önskvärt vore en lag på det campingklubbar ock motororgnissationer jobbar hårt på att få en lag på avstånden men som vanligt skylls det på eu, som så mycket annat jag har under åren varit i luven på åskilliga campigägare och även campare om avstånden mellan enheterna men det är många som verken kan eller vill förstå vad det gäller srjligt men sant.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Titta på denna videon 4.33 minuter ifrån rök till helt övertänd
YouTube - RV Fire 4meter är inte mycket
En rejäl brandsläckare hade kanske räddat semestern i detta fallet
Kommer ni ihåg camping las nieves i Spanien ? 87 personer dog 1996.
Glöm inte brandsläckare ...
Juan
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Hej Juan,
när man ser på den brasan så förstår man att 4 m är ett minimiavstånd.
Börjar det brinna hos någon i närheten så gäller det att snabbt kunna ta sig från platsen.
V-backen :wink:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

det är däför jag är måttligt intreserad av ställplatser för där är i regel ingen ordning als på uppställningen, då betaler jag hellre en slant på en liten camping där kan man känna sig tryggare nu är jag nybliven husbils ägare så jag har kanske för mycket husvagnstänkande kvar ännu.
 
Toppen