• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkerhets/avstängningsventil varmvattenberedare

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
När jag skulle tömma varmvattenberedaren så blev knappen vid pilen fortfarande inne. Efter några minuter gick den sakta ut, prova ett par gånger till med samma resultat. Normalt brukar den gå ut direkt, vad kan det vara för fel?
Är det knappen som är till säkerhetsventilen och vredet ovanför en kulventil för normal öppning och stängning?

image.jpeg

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Sv: Säkerhets/avstängningsventil varmvattenberedare

När man öppnar för att tömma systemet så ska väl säkerhetsventilen öppna direkt, det har den gjort tidigare. Nu går den trögt och tar en lång stund för att öppna. Det är ju inte bra om den börjar kärva, vad kan man göra åt det?

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Sv: Säkerhets/avstängningsventil varmvattenberedare

Vredet är själva låsmekanismen och knappen är direkt förbunden och fjäderbelastad för att hålla det lilla gummimembran som håller vattnet
kvar i varmvattensystemet.
Jag hade valt att montera bort ventilen och öppna upp den för att rengöra ventilmembranet.
Möjligen är det rester på membranet som klibbar mot tätningsytan i stängt läge.
Membrandelen sitter på motsatt sida av den blå knappen så du ser inte hur det ser ut just nu.
Gäller att du kan hålla koll på själva dräneringsslangen som sitter kopplad
direkt under den delen du nu inte ser, så att du kan montera dit det igen.

Toppen