• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhet vid tankning.

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Ärligt! hur många stänger av kylskåpet (gasoldrift) vid tankning?
Som tankbilschaufför i snart 20 år så har jag sett många med husbilar och husvagnar som har kylskåpet igång när dom tankar. Öppen låga är förbjudet på bensinstationer.
En liten pekpinne i all välmening.
Joppe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

Micke
Driva hela bilen ? det gör jag redan med 1000 watt inverter.
Med denna fjärrkontroll jag kan slå av/på kylskap och 7 mer 230 volt förbrukare - under körning mer 100 meter innan tankstationen.

fjrnbetje.jpg

Men jag kan inta slå på/av gasol för kylskap och som Leif skriver kan ett kylskab som er kallt, vänta en timm eller mer.
Kan kolla temperaturen från förasätet via min kombinerade temperatur/volt meter.

Innom 1 - 3 timmar (0,3 - 1,6 kw) är batterierne fulladdad och kyskabet kann ta över ström överskott.

Micke
Du har uppenbarligen en stor förlust för att konvertera från 12 till 230 till 110 volt.
Finns också 12 till 110 volt inverter.
Jag har en förlust på 17%, men som knappast betydelse när genratoren är på, när spills omkring 17 watt vilket är endast ca.1/3 av en strålkastare glödlampa.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

Hejsan alla
Det förvånar mig lite, för min 12 eller 230 volt "värmare" för absorptionskylskåpet använder omtrent 20 minuters start-drift.
Omedelbart jag skulle påstå att det är ett förlust med ström, att slå på strömmen i 15 minuter - ahhha! :twitcy:

Om du vil kolla själv, da slå på ström i upkörningen och titta på en fjärrkontroll termometer eller liknanda.
;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhet vid tankning.

Micke
Driva hela bilen ? det gör jag redan med 1000 watt inverter.
Med denna fjärrkontroll jag kan slå av/på kylskap och 7 mer 230 volt förbrukare - under körning mer 100 meter innan tankstationen.

Visa bilaga 67877

Men jag kan inta slå på/av gasol för kylskap och som Leif skriver kan ett kylskab som er kallt, vänta en timm eller mer.
Kan kolla temperaturen från förasätet via min kombinerade temperatur/volt meter.

Innom 1 - 3 timmar (0,3 - 1,6 kw) är batterierne fulladdad och kyskabet kann ta över ström överskott.

Micke
Du har uppenbarligen en stor förlust för att konvertera från 12 till 230 till 110 volt.
Finns också 12 till 110 volt inverter.
Jag har en förlust på 17%, men som knappast betydelse när genratoren är på, när spills omkring 17 watt vilket är endast ca.1/3 av en strålkastare glödlampa.
Jag konverterar inte från 12v till 220v osv. endast från 220-110 på landström det är därför jag kör kylskåpet på gas när jag kör. nu orkar jag inte diskutera mer ang. det. åter till vad tråden handlar om.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

Till alla
Ursäkta om tråden inta handlar om hur det är möjligt att använda el istället för gas vid bensinstationer eller stanna på till exempel. färjor.
Kanske det är något du inte vill delta i, men så är det inte några ursäkter för olyckor.

HBK är väl också för att undvika fel och ansvarslöshet med husbil - eller hur :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30223

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

Ja när du tankat klart och kör iväg ja!
Men hur vet kylskåpet att det skall släcka lågan när du kör in på macken?

Jag säger det själv då så ingen annan behöver.
IDIOT!
Det var ju det som var vitsen, att inte köra på gasol under färd.

Om jag påstår att jag hade otur då jag tänkte,
kan ni ha överseende med mig då? :twitcy:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

.............. att inte köra på gasol under färd.
........ :twitcy:

Jo vist det är att fördra i h.h.t. säkerheten, att köra el på kylskab under färd, men om man först skal ladda t.ex. 1,6 Kw eller utsätta laddning 1 timma kanske mycket mer, - der måste du åka mycket.
Allt förutsatt RDL och AGM-batterier.
Batterierne är inta fulladdad om de inta har toppad' 14,3 volt.

problemet är att ladda batterierna så mycket som möjligt och det är nu möjligt, genom att använda AGM batterier och LED-varselljus - DRL.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30223

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

Hehe,
Var det därför ingen kommenterade. :)

Det är en bra stämning här överlag.
Är klart impad av den goda tonen.
Har hängt på en del andra forum där folk snabbt sätter näsan i vädret.

Nu skämdes jag av min egen enfald så jag tyckte det var ok att kalla mig själv det.
Liksom för att bjussa på det.
Jag trodde inte på allvar att någon skulle säga så.

//Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhet vid tankning.

Ja när du tankat klart och kör iväg ja!
Men hur vet kylskåpet att det skall släcka lågan när du kör in på macken?
Det är ju förbjudet att föra in öppen låga på området. (12 Meter från pump m.m. tror jag)
Skall man göra det rätt skall man alltså stänga av motorn INNAN man kör in på macken.
Om en "öppen låga" kan räknas som öppen när den är så inbyggd, vad finns det då för alternativ till "öppen låga"?
Hur blir lågan icke öppen?

Jag förstår såklart att man vill vara på den säkra sidan och det är rätt.

Jag har mest snöat in på uttrycket som används.

Med den moderne teknik anvendes altid 12 volt når camperen kører. Gassen er derfor slukket, også når du kører ind for at tanke! Gassen tænder først, når der er hverken 12 v eller 230 v, og som tidligere nævnt med 15 minutters forsinkelse.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

Med den moderne teknik anvendes altid 12 volt når camperen kører. ......
Ja og derfor har mange autocampere ikke strøm nok på batterierne når de stopper.
Køleskabet bruger ofte 300 watt og det sammen med nærlys (160 watt), forhindrer undertiden spændingen at kommer over 14 volt - alt for lille kapacitet ca. 75%, som langsomt ødelægger batterierne når de ikke bliver opladet ordentlig.
Derfor fornuftigt at bruge AGM batterier og DRL og vente med strøm til køleskabet når batterierne har toppet med 14,3+ volt.
Sålænge husbilsnettet er over 13,6 volt efter opladningen forbliver batterierne fuldt opladet.

Så løsningen for at undgå gas under kørsel er at opgradere sit el-system. ;)
- også for "moderne" husbiler uden DRL og AGM batterier.

Men nästan alla husbil fabriker är tillbaka med goda installationer, eftersom mycket få nya ställer särskilda krav på detta område - de tror på säljarens blå ögon.
Jag har kunnat välja fritt från många leverantörer att uppgradera till bättre och mer ström.
- # 19
 
Senast redigerad av en moderator:

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Säkerhet vid tankning.

Jaha, är det därför jag tycker det är låg eller ingen kyleffekt på 12 volt, därför har jag alltid kört med gasoldrift vid körning, vill ha kall pilsner till maten.
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhet vid tankning.

Dom uttrycker sig inte fel, du har en öppen låga, den är bakom en väl ventilerad vägg och bensingas tar sig ingenom ventilationen.
Det är i praktiken inte så farligt men den gången det har varit ett bensinläckage eller på en liten station där man står nära tankbilen som lossar bensin då kan det vara farligt. Så det är för att gardera sig mot "om det händer något" du ska stänga av gasen.


Stänger alltid av kylskåpet vid tankning, såå självklart!
För övrigt ska man ju inte heller ha mobiltelefon på ,
enligt instruktioner för mobiltelefon.
Jättebra att det skriívs om detta!
Tror att det är rätt många som inte stänger av varken det ena eller andra.
WalsanJ
icon14.gif
 
Toppen