• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhet Råå Vallar? Se artikel (kan någon kanske låsa upp den)

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
Den ligger intill campingen (kallas även ställplats som du kan stå på om du inte vill köra in), och händer det ”1” meter utanför så kan det lika gärna hända ”1” meter innanför
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Den ligger intill campingen (kallas även ställplats som du kan stå på om du inte vill köra in), och händer det ”1” meter utanför så kan det lika gärna hända ”1” meter innanför
Nej, det har hänt på den allmänna parkeringen utanför campingens ställplats.
Ni ska veta att det i helgen varit Vallåkraträffen i trakterna. Då ser man en del vrak som används som övernattning och sen överges. Det är mycket troligt att det handlar om sådana och att det är "ägarna" själv som lämnat sina vagnar där på detta sätt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Service minded som jag är så tog jag en tur dit för att vi ska få veta lite mer. Allt jag såg bekräftar mina tankar ovan. Dvs vrak som använts under helgen för fest och övernattning och som sen för "skojs skull" slagits sönder. Jag är övertygad om att det finns flera sådana vrak i trakterna just nu. På samma sätt som det finns sådana vrak efter Sweden Rock t ex.

Jag vill återigen påpeka att denna parkeringsplats inte har något med campingen eller ställplatsen att göra.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Service minded som jag är så tog jag en tur dit för att vi ska få veta lite mer. Allt jag såg bekräftar mina tankar ovan. Dvs vrak som använts under helgen för fest och övernattning och som sen för "skojs skull" slagits sönder. Jag är övertygad om att det finns flera sådana vrak i trakterna just nu. På samma sätt som det finns sådana vrak efter Sweden Rock t ex.

Jag vill återigen påpeka att denna parkeringsplats inte har något med campingen eller ställplatsen att göra.
Fantastiskt bra initiativ! Ja, inte att slå sönder och dumpa husvagnar såklart, utan att faktagranska information som annars riskerar vara/bli vilseledande. Tummen upp på det från mig!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Tack.

Jag gillar inte "sensationsjournalistik" vilket detta på sitt sätt är.

Ett annat exempel är från gårdagens TV-sändning av VM på cykel. Tävlingen började med en tyst minut för "den danske cykelstjärnan Chris Anker Sörensen har avlidit efter att ha blivit påkörd av en bil i Belgien." Texten inom " " har jag hämtat från första posten när jag nu googlade efter namnet eftersom jag inte mindes det. Kommentatorerna på TV sa ungefär som texten.

Så hur tolkar man spontant den texten? Det är nog lätt att tolka som att bilisten gjort fel eftersom bilen kört på cyklisten. Visst, en bil får aldrig köra på en cyklist. Men googlar man vidare hittar man att ingen polisutredning om trafikbrott inleds eftersom cyklisten hade väjningsplikt mot bilen.

Om detta stämmer tycker jag det hade varit mycket mer korrekt och neutralt att skriva/säga att cyklisten avlidit vid en olycka mellan bil och cyklist.
Inte så stor skillnad kanske men mindre utpekande av bilisten. Tragiskt i vilket fall som helst.
 
Toppen