F
F.d. 25279
Guest
Jag har en Hobby-93 byggd på en Peugeot chassi ,men det lär ju vara en Citroen 2,5 TD motor i den. Bilen har rullat 9000mil
Startar ,kör varm ,stannar. Om jag nu startar bilen inom , säg 15 minuter-3 timmar , så ryker det nåt otroligt, samt knackar ibland. Startar jag omedelbart kommer det bara lite lätt vit/blå /svart rök. Samma vid kallstart.
När det väl rullar, så rullar det galant.
Har får till mig att det troligen är en pridare som läcker när det är tryck på pumpen.
Detta bränsle dunstar då bort om bilen står still tex ett dygn.
Hur felsöker jag lämpligast?
Hur kolla om en spridare läcker?
Är spridarna svåra att ta bort. ?
Tips på något annat som kan ställa till detta.
Felet dök upp efter ett 10min stopp vid vägkanten.
Hade veckorna innan hällt i en flaska stp, spridar-rens (svart)
Motoroljan som bytts veckan innan det hände , ser fortfarande fin ut och kylvattnet finns kvar.
Oljan som dom hällde i var Midland 5w-40 , specen säger 10W-40 .
Kan detta vara orsaken?
/Ljungberg
Startar ,kör varm ,stannar. Om jag nu startar bilen inom , säg 15 minuter-3 timmar , så ryker det nåt otroligt, samt knackar ibland. Startar jag omedelbart kommer det bara lite lätt vit/blå /svart rök. Samma vid kallstart.
När det väl rullar, så rullar det galant.
Har får till mig att det troligen är en pridare som läcker när det är tryck på pumpen.
Detta bränsle dunstar då bort om bilen står still tex ett dygn.
Hur felsöker jag lämpligast?
Hur kolla om en spridare läcker?
Är spridarna svåra att ta bort. ?
Tips på något annat som kan ställa till detta.
Felet dök upp efter ett 10min stopp vid vägkanten.
Hade veckorna innan hällt i en flaska stp, spridar-rens (svart)
Motoroljan som bytts veckan innan det hände , ser fortfarande fin ut och kylvattnet finns kvar.
Oljan som dom hällde i var Midland 5w-40 , specen säger 10W-40 .
Kan detta vara orsaken?
/Ljungberg