• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ryker o knackar

F

F.d. 25279

Guest
Jag har en Hobby-93 byggd på en Peugeot chassi ,men det lär ju vara en Citroen 2,5 TD motor i den. Bilen har rullat 9000mil
Startar ,kör varm ,stannar. Om jag nu startar bilen inom , säg 15 minuter-3 timmar , så ryker det nåt otroligt, samt knackar ibland. Startar jag omedelbart kommer det bara lite lätt vit/blå /svart rök. Samma vid kallstart.
När det väl rullar, så rullar det galant.
Har får till mig att det troligen är en pridare som läcker när det är tryck på pumpen.
Detta bränsle dunstar då bort om bilen står still tex ett dygn.
Hur felsöker jag lämpligast?
Hur kolla om en spridare läcker?
Är spridarna svåra att ta bort. ?
Tips på något annat som kan ställa till detta.
Felet dök upp efter ett 10min stopp vid vägkanten.
Hade veckorna innan hällt i en flaska stp, spridar-rens (svart)
Motoroljan som bytts veckan innan det hände , ser fortfarande fin ut och kylvattnet finns kvar.
Oljan som dom hällde i var Midland 5w-40 , specen säger 10W-40 .
Kan detta vara orsaken?

/Ljungberg

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Ryker o knackar

Jag tycker det verkar som kallstarten, tror att motorn är kall, redan när den svalnat lite.
Oljan är det inte.
bosse b

F

F.d. 25279

Guest

Hej
Lampan för glödning har jag aldrig sett lysa.
Bytt lampan, men nada
/Ljungberg

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Hejsan!

Har presis samma symptom som du och det inträffade efter att jag hällt i STP spridarrengöring och kört en halv tank. Kallryker vid kallstart ca 10 sekunder och låter som om motorn går på 3 cylindrar. Verkstaden som jag varit i kontakt med tror att det är någon av spridarna som läcker lite grann och att det pga STP lossnat "skit" i spridarna och nu fastnat på väg ut från spridarna.
Har bytt bränslefilter , olja och filter

forskar vidare ....

F

F.d. 25279

Guest
Sv: Ryker o knackar *LÖST*

Lämnade in bilen på verkstad idag och efter ett par timmar ringer meken.
Membranet i rökgasbegränsaren är sprucket. Dock var symtomen ovanlig. Borde rykt mera vid körning och inte bara vid start. Som det var nu så trycktes diesel in i den lilla begränsarslangen och luftinsuget när motorn stannat och vid tomgång även ut i luftslangen, rakt igenom turbon , därav "puffandet". Jag kunde ju inte begripa varför det var oljigt/diesligt i luftslangen.
Nu får jag vänta på delar ett par dagar innan dom kan fixa det. Hoppas .peppar,peppar, att det funkar

/Ljungberg

F

F.d. 58542

Guest

hade samma problem med vår moppe-bil. vi hade kört ca 500mil utan några tillsatser. därefter började jag med spridar rengöring och andra tankningen efter jag börjat med tillsatsen så började bilen gå lite dåligt på tomgång.
in på verkstad där mek sa sej haft samma problem på sin egen bil.
det visade sej att små flagor "skit" som släppte pga rengörings tillsatsen hade täppt en spridare delvis.
lösningen jag fick var att hälla i lite till och köra länge på så högt varv som möjligt, och det hjälpte efter ca 2mil.
numera åker det alltid i en skvätt ihop med tvåtakts oljan vid varje tankning och jag har inte haft problem sen dess.

verkar som om beläggningar kommer smygande om man inte gör nåt åt det....

F

F.d. 2944

Guest

Har just gått igenom samma resa under sommaren.
Först renovering av dieselpumpen. Sedan blev det spridarrenovering, sista fick vi värma ur.
Vore kul å höra vad din renovering går på. Min slutade på 5000 med bänkkörning å hela paketet.

När den biten var över passade vi på med ett kompprov:(
Resultatet blev en resa på 105 mil och då med en ny motor på flaket på hemvägen.

Fem sommarveckor utan bil, många, många tusenlappar fattigare.
När allt äntligen fungerar kom regnet.
Man kanske skall börja samla frimärken istället!

Gomer, medlem Pilote 89 Citroen 2,5 TD

F

F.d. 25279

Guest

Bättre sent än aldrig. Svaret alltså.:rolleyes:
Kan ju finnas fler med samma symtom.

Jupp, det var rökgasbegränsare som ställde till det i mitt fall.
Jobbet ink delar gick på 7000:- host,host.
Är man händiger kan man fixa det själv för några hundringar.
Men det upptäckte man förstås försent. :oops:

/Ljungberg

Toppen