• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rykande och ryckig j5 2.2 td

F

F.d. 2564

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: Peugoet J5
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2 td 95 hk
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Fendt
Husbilsmodell: Fendt 688
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Motor
Hejsan !
Vi har en J52,2TD-92. Det började med att den ibland rök ljusgrått vid start. Det hände både kall och varm motor.Så småningom började den rycka vid belastning på 4:an och 5:an. Då bytte jag bränslefilter vilket var behövligt, det såg ut som kalddkaka i filterhuset. Ryckningarna tilltog. Fyllde då på med diverse mirakelmedel för dieselinprutare, det blev bara värre. Såg då att kylvatten nivån var låg och slog då i en halvliter. Dagen efter hände det; Vid uppstart högg det emot, precis som om det stod vatten i en cylinder. Efter lite knuffningar med växel i så släppte det och bilen startade i ett enormt vit/grått moln. Därefter går den som en påse skit på 3:an, 4:an och 5:an, ryckigt och orkeslös. Däremot går den felfritt på 1:an och tvåan vid acceleration. Den tomvarvar mjukt och fint och ryker ingenting under körning, bara enstaka svarta puffar.Efter dom nödvändiga 30 milen hem med hjärtat i halsgropen och "draghjälp" av tradare så var vattennivån återigen låg. Jag gissar på toppackning men jag har inget övertryck i expansionkärlet. Är det ett kombofel; pump,spridare topp packning, var ska jag börja?
Jag har god erfarenhet av diesel och bensinmotorer, men det här gör mig förvirrad, hoppas på svar och tips!
:swoon:
MVH / Jonny
 
F

F.d. 23327

Guest
det är väl en 2,5 TD och det låter som om memebranet i rökbegränsaren gett upp vilket gör att det rinner in diesel i insugsröret.
 
F

F.d. 23327

Guest
lossa den lilla slangen som går mellan insug och insprutningspump och plugga den och se om problemen försvinner.Du kommer inte få full effekt då men det är ett enkelt sätt att testa
 
F

F.d. 2564

Guest
Hej igen !

Jag väntar nu på membranen till rögkasbegränsaren, under tiden tänkte jag fråga;

Det lilla hålet i hållaren för membranen, skall det peka åt något särskilt håll vid montering?

Finns det något värde på hur begränsaren skall vara inställd, eller är det bara att prova sig fram?

Vi ska åka till Mellsta (Borlänge) på moppeträff i Augusti med släpkärra med moppar på, hoppas nu att det är det här som är felet!

Det lilla membranet var helt slut.

MVH / Jonny:mcride:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej. När du sätter på ett nytt membran kolla hur den lilla pricken sitter i förhållande till Konan under membrant. den sitter exentiskt. Det är här man kan trimma motorn genom olika position av konan. Längst ifrån framkant på pumpen är max bosteffekt. Den kanske ryker för myck med sådan inställning. Har min egen kona 90 grader från max.
Bilen är starkare men drar lite mer bränsle.Mitt råd montera den som orginalinställning.

Jägarn.
 
F

F.d. 2564

Guest
Nya membran på plats. Startar utan rök och knack! Rycker dock vid belastning på 3-5:an.

Startar inte lika lätt som tidigare, är lite tjurig ibland. Jag misstänker skit i soppan men skall prova att ändra inställningen på den yttre " justerbara" muttern på rökgasbegränsaren. Tänker jag fel då?

Alla tips mottages!

Tjing så länge!
 
F

F.d. 23327

Guest
Fendt skrev:
Nya membran på plats. Startar utan rök och knack! Rycker dock vid belastning på 3-5:an.

Startar inte lika lätt som tidigare, är lite tjurig ibland. Jag misstänker skit i soppan men skall prova att ändra inställningen på den yttre " justerbara" muttern på rökgasbegränsaren. Tänker jag fel då?

Alla tips mottages!

Tjing så länge!
Lossa returslangen och stoppa ned i en burk samt kolla om det kommer luft med i dieseln och att det kommer en hyggliig stråle med diesel så att det inte finns ett hål ett stopp i ledniingen
 
Toppen