F
F.d. 2564
Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: Peugoet J5
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2 td 95 hk
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Fendt
Husbilsmodell: Fendt 688
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Motor
Hejsan !
Vi har en J52,2TD-92. Det började med att den ibland rök ljusgrått vid start. Det hände både kall och varm motor.Så småningom började den rycka vid belastning på 4:an och 5:an. Då bytte jag bränslefilter vilket var behövligt, det såg ut som kalddkaka i filterhuset. Ryckningarna tilltog. Fyllde då på med diverse mirakelmedel för dieselinprutare, det blev bara värre. Såg då att kylvatten nivån var låg och slog då i en halvliter. Dagen efter hände det; Vid uppstart högg det emot, precis som om det stod vatten i en cylinder. Efter lite knuffningar med växel i så släppte det och bilen startade i ett enormt vit/grått moln. Därefter går den som en påse skit på 3:an, 4:an och 5:an, ryckigt och orkeslös. Däremot går den felfritt på 1:an och tvåan vid acceleration. Den tomvarvar mjukt och fint och ryker ingenting under körning, bara enstaka svarta puffar.Efter dom nödvändiga 30 milen hem med hjärtat i halsgropen och "draghjälp" av tradare så var vattennivån återigen låg. Jag gissar på toppackning men jag har inget övertryck i expansionkärlet. Är det ett kombofel; pump,spridare topp packning, var ska jag börja?
Jag har god erfarenhet av diesel och bensinmotorer, men det här gör mig förvirrad, hoppas på svar och tips!
MVH / Jonny
Chassiemodell: Peugoet J5
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2 td 95 hk
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Fendt
Husbilsmodell: Fendt 688
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Motor
Hejsan !
Vi har en J52,2TD-92. Det började med att den ibland rök ljusgrått vid start. Det hände både kall och varm motor.Så småningom började den rycka vid belastning på 4:an och 5:an. Då bytte jag bränslefilter vilket var behövligt, det såg ut som kalddkaka i filterhuset. Ryckningarna tilltog. Fyllde då på med diverse mirakelmedel för dieselinprutare, det blev bara värre. Såg då att kylvatten nivån var låg och slog då i en halvliter. Dagen efter hände det; Vid uppstart högg det emot, precis som om det stod vatten i en cylinder. Efter lite knuffningar med växel i så släppte det och bilen startade i ett enormt vit/grått moln. Därefter går den som en påse skit på 3:an, 4:an och 5:an, ryckigt och orkeslös. Däremot går den felfritt på 1:an och tvåan vid acceleration. Den tomvarvar mjukt och fint och ryker ingenting under körning, bara enstaka svarta puffar.Efter dom nödvändiga 30 milen hem med hjärtat i halsgropen och "draghjälp" av tradare så var vattennivån återigen låg. Jag gissar på toppackning men jag har inget övertryck i expansionkärlet. Är det ett kombofel; pump,spridare topp packning, var ska jag börja?
Jag har god erfarenhet av diesel och bensinmotorer, men det här gör mig förvirrad, hoppas på svar och tips!
MVH / Jonny