• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RYKANDE MOTOR

Babbo

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2136
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: DUCATO
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127 HK
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: SLEEK
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Motor
När vi använde husbilen häromdagen så fungerade den som vanligt. Igår när vi startade den så gick den normalt någon minut och därefter började det ryka ur avgasröret ganska så ordentligt och sedan stannade bilen. Efter flera startförsök så gick motorn igång igen men hackade och det gick inte att påverka motorn med gaspedalen. Efter en stund gick den bättre och bättre och vi kunde köra bilen någorlunda. Idag likadant - svårtstartad ryker våldsamt både blått och vitt. Efter en stund går motorn ganska rökfritt, men det luktar ganska mycket diesel. Kan någon ge oss ett tips om vad det är för fel?
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Jag råkade ut för samma för ett par år sedan på vår idTD-99.
Då hade kamremmen kuggat över. Som tur var blev det inget motorras. Ventilerna klarade sig.
För vår del så stod bilen på garageuppfarten som lutar lite uppåt. När jag skulle backa bilen en aning (utan motor) trampade jag ner kopplingen med 1:an i och lät bilen rulla. För att stoppa släppte jag upp kopplingen. Gör man så kan det bli ett "bakryck" motorn och kamspännaren kan släppa.
När man monterar kamspännaren är det superviktigt att den flänsade brickan vänds rätt så att flänsen går igenom täckkåpan av plast. Görs inte detta rätt ligger det plast i förbandet som "svampar" och då är det kört. Förr eller senare.

Sune
f.d Lulebo du Rotax
 

Babbo

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2136
Medlemskap
2024
Tack för inläggen. Men om det är så att motorn inte går när remmen har kuggat över, så kanske det inte är det som hänt med vår bil. När motorn är varm så går det att köra i normal hastighet, dock något sämre kraft i motorn. Avgasröken vid varm motor och jämn gas minimal, men vid tomgång och gaspådrag ryker det ganska så mycket samtidigt som motorn går ojämnt.
 
F

F.d. 29925

Guest
I mina öron låter det nästan som om det skulle kunna vara en defekt i topplocket (ev packningen), kanske en spricka som tätar sig själv när materialet utvidgar sig med högre temperatur.
Hur är det med kylvätskan, minskar den, eller småbubblar det i expansionskärlet med varm motor?
Att det även luktar diesel tyder nästan på att det är någon cylinder som saknar nödvändig kompression för att tända med kall motor.
 
F

F.d. 3297

Guest
Förslaget om cylindertoppen bör tas på alvar!
Yit rök tyder på att vatten kommer in i någon cylinder under "uppvärmningsskedet".
Det är billigare att lyfta toppen och kolla än att köra "tills det händer" något.

En ny topp är faktiskt billigare än ett "totalras".
Lycka till!
 
F

F.d. 23327

Guest
kolla remmen först, kuggar pumpen över en kugg blir motor trögstartad kall och ryker vitaktigt kall när den blir varm minskar röken och blir ofta lite gråblå.
dålig ork blir det garanterat och dieselknackljudet blir inte lika högt som tidigare.
på en diesel läcker sällan kylvatten i cylindern om toppackningen går utan det blir väldigt mycket övertryck i kylsystemet så vattnet sprutar ur expansionkärlet lågt innan det hamnar i cylindern.
Detta pga att motorn inte jobbar upp något större undertryck pga bristen på gasspjäll hos en diesel och att cylindertrycket är väldigt högt.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Hade problem med kraftig vit rök när jag startade, upphörde efter någon minut. Alltid vid kall motor. En dieselfirma konstaterade att det var insprutningspumpen. Den renoverades och röken upphörde.
Ha det
 
F

F.d. 29925

Guest
mathias t skrev:
kolla remmen först, kuggar pumpen över en kugg blir motor trögstartad kall och ryker vitaktigt kall när den blir varm minskar röken och blir ofta lite gråblå.
dålig ork blir det garanterat och dieselknackljudet blir inte lika högt som tidigare.
på en diesel läcker sällan kylvatten i cylindern om toppackningen går utan det blir väldigt mycket övertryck i kylsystemet så vattnet sprutar ur expansionkärlet lågt innan det hamnar i cylindern.
Detta pga att motorn inte jobbar upp något större undertryck pga bristen på gasspjäll hos en diesel och att cylindertrycket är väldigt högt.

Ev. kylvatten kan rinner ner i cylindern när motorn är kall.
 
F

F.d. 23327

Guest
decker skrev:
Ev. kylvatten kan rinner ner i cylindern när motorn är kall.
Jo det kan vattnet fast då skulle du märka problemet ganska tydligt då man nästan spränger expansionkärlet vid start och det skulle spruta kylarvatten åt alla håll även vid kall motor.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Brittmarie & Sune skrev:
Jag råkade ut för samma för ett par år sedan på vår idTD-99.
Då hade kamremmen kuggat över. Som tur var blev det inget motorras. Ventilerna klarade sig.
För vår del så stod bilen på garageuppfarten som lutar lite uppåt. När jag skulle backa bilen en aning (utan motor) trampade jag ner kopplingen med 1:an i och lät bilen rulla. För att stoppa släppte jag upp kopplingen. Gör man så kan det bli ett "bakryck" motorn och kamspännaren kan släppa.
När man monterar kamspännaren är det superviktigt att den flänsade brickan vänds rätt så att flänsen går igenom täckkåpan av plast. Görs inte detta rätt ligger det plast i förbandet som "svampar" och då är det kört. Förr eller senare.

Sune
f.d Lulebo du Rotax
Lustigt att detta har hänt fler än mig. Fel växel vid motorbroms, och felvänd distans genom plastkåpan. Jag skrev om detta i "Detta hände mig", för några år sen.
Göte A
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
OT igen!
Enligt en Fiatverkstad så finns det gasspjäll även i dieselmotorer. Om man reglerar effekten med endast bränslemängden så kommer motorns förbränningstemperatur att variera beroende på bränslemängden. Det kan inte vara bra för varken avgasreningen eller slitaget.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hej du skriver att du har en 2,8 JTD men det stämmer inte med årsmodell 2000,JTD kom ut på marknaden först 2001. JTD,n har spridare som styrs elektriskt med en databox medan den gamla 2,8 har en mekanisk dieselpump!Om det är den mekaniska pumpen så kan vara så enkel sak att den tar tjuvluft mellan tank och bräslefilter!Snabbanslutningarna på
bränslefiltret är lömska då de blir gamla.Jag råkade ut för detta på våran gamla Fiat från 1995 i sommar och konstigt nog fungerade den bättre vi full tank men var svårstartad,rök mycket och hackade!
Tom
 

Babbo

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2136
Medlemskap
2024
Tack för alla synpunkter vi fått ang. vår "rökiga motor". Beteckningen på motorn var tyvärr fel, ska vara IDTD 2,8. På tisdag nästa vecka bär det av till bilverkstad.Vi återkommer med resultatet.En tanke, ska vi våga köra bilen till verkstaden,(5 km.) eller bärga bilen ?
 

Babbo

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2136
Medlemskap
2024
Nu fungerar bilen som den ska igen. Härligt! Problemet var kamremmen, som nu är bytt och två stycken plastkåpor som var trasiga + div tillbehör. Kostnaden blev totalt 5900 kr, därav arbetskostnad 1800 kr. Tack för alla era svar.
 
Toppen