• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rykande Ford Transit

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Har en Hobby byggd på Transit-chassie av 2006 års modell. Motorn är en 2,0l 125 Hk TDci.
Klagade hos Ford på att det rök mer än vad jag ansåg normalt. Fick komma in på kontroll men de hittade inget fel.
Detta var hösten -06 och jag hade kört 500mil. De tyckte jag skulle köra lite till och avvakta om det blev bättre eller om det kom en programuppdatering.
I juni i år kom ett nytt program som jag fick inladdat i somras (den hade med avgasröken att göra).
Tycker dock inte att det blev någon skillnad förutom att jag har fått en något högre bränsleförbrukning. Tidigare under 1,2l/mil nu dryga 1,2l/mil
Undrar om någon mer har samma "problem" med sin Ford Transit?

Med hopp om svar och eventuell lösning / Lars-Olof
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Rykande Ford Transit

Hej Hobby-loy!

Jag hade liknande problem med min Ford, den ryckte vid olika tillfällen samtidigt som det ibland kunde komma ut stora rökmoln.
Problemet var en EGR-ventil som tydligen är feldimensionerad enl. verkstaden, åtgärden blev att man pluggade igen ventilen, sedan dess har bilen gått perfekt, med rena och fina avgaser.

MVH

Bosse
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Rykande Ford Transit

Hej Bosse!
Har du en samma Fordmodell som jag? Min gick också ryckigt innan nytt program lästes in men röken bestod.

Mvh / Lars-Olof
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Rykande Ford Transit

Hej!

Jag har 137 hk motorn årsmodell 2006, jag tror inte det är någon större skillnad på dessa motorer.


Mvh

Bosse
 
F

F.d. 273

Guest
Sv: Rykande Ford Transit

Vi har en Ford Transit 2007 - 137 hk motor (Rimor). Kört 1200 mil i år utan "rökstörning". Dieselförbrukningen har varit snitt 0,92 liter / Mil
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Rykande Ford Transit

Har också en rökfri 125 hp 2.0 tdci Ford. Årsmodell 2005. Kört 1600 mil på 16 månader. Snittförbrukning strax över 0,9, lite mer under semesteråkning på autobahn. Någon enstaka rökpuff i samband med acceleration efter en tids körning på lågvarv (stadskörning t.ex.). Annars inga problem alls.

;);)
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Rykande Ford Transit

Hej Maja
Har åkt efter en kompis med en några år äldre Fiat och inte sett någon rök efter den eller andra husbilar med Fiatmotorer.
I övrigt helnöjd med bilen och Ford/Hobby-servicen.

Hälsningar
Lars-Olof
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Rykande Ford Transit

Har en likadan. Den ryker ganska mycket vid gaspådrag men inte annars.
 
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Rykande Ford Transit

Har också en Fordmotor 2,4L som ibland vid växling kan rycka och en svart rökpuff syns.

Undrar också om man kan täppa till EGR-ventilen utan att det uppstår broblem vid besiktningen framledes?

Har aldrig varit under 1,06L/mil För det mesta ligger den på 1,2L

Jonas 796
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Rykande Ford Transit

Hejsan,
Har en Transit 07 TDCi 96 kW som vi har kört 2450 mil sedan januari.
2500 mila servicen nyss gjord samt den årliga fuktmätningen(euramobil 6 års garanti)
Vår förbrukning är i snitt omkring litern/mil och då håller vi 110 på 110 väg
och 90 på 90 väg osv , om trafiken/vädret tillåter detta.
Vi har inte märkt av några rökpuffar eller dyligt , avgaserna luktar dessutom mera som gasol.
Tidigare körde vi Fiat 2.8 Turbo -02 och märkte att det kunde bli lite "svart" när vi gasade på.
De nya dieslelbilarna har väl blivit bättre oavsett märke beträffande förbränning mm.
:snowman-1-icon:
 
Toppen