• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rykande diesel

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Rykande diesel

Har en gång sett något om att man glömt en trasa i en luftslang, ibland stoppar man ju igen slangar för att hindra att skräp kommer in medan man mekar? :)
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Rykande diesel

Pumpen på väg in i Husbilen! Verkstadskillen sjuk, så jag har "varmgarage" fortfarande.
Bifogar två bilder. Den första är pumpen där det förutom gasvajern går ytterligare en vajer till en arm. Vajern går sedan in i den grå klumpen som sitter på baksidan av motorn mellan spridarna. Vad har denna för funktion?
 

Bilagor

  • Pump 1.jpg
    Pump 1.jpg
    329,2 KB · Visningar: 10
  • Pump 2.jpg
    Pump 2.jpg
    261,5 KB · Visningar: 9

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Rykande diesel

Min kompis gjorde oljebyte på sin husbil (Fiat 2,5 turbo -90) verkstaden bytte till helsyntetolja, han kom 100 m från verkstaden då hade han varken oljetryck eller vakuum till bromsarna dålig tomgång och rök väldigt. Efter flera oljebyten så bytte dom till vanlig mineralolja sen funkade allt igen. Syntetoljan var för tunn och löste upp en massa avlagringar ( därför bytte dom flera gånger). Så var noga med vilken olja ni häller i, gå inte bara efter vad som står i handboken utan kolla vad som var i senast, det gäller speciellt äldre dieslar.
 

Kajbys

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
713
Medlemskap
2024
Sv: Rykande diesel

Vi råkade ut för samma grej efter vårt vinteruppehåll. Först märkte vi inget direkt, men bilen rök allt mer och blev orkeslös. Blev förstås jätteorolig och såg framför mig en stor kostnad. Visade sig vara en slang som var trasig varvid motorn inte fick rätt lufttryck. Av hur skadan på slangen såg ut så kunde vi misstänka att någon eller några möss tuggat lite och liksom förberett så det gick hål. Hålet var på undersidan på en grov luftslang och syntes inte. Det var först när vi kände oss fram med händerna som skadan upptäcktes. Lätt fixat och inte särskilt många kronor.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Rykande diesel

Står fortfarande i "varmgarage"! Den som renoverade pumpen andra gången sa i telefon till verstan att han hade gått igenom den helt. Gjorde du inte det förra gången då , frågade Nisse, verkstadsägaren. Det blev tyst i luren. Pumpen är levererad och på väg att installeras. Killen i Borlänge skulle komma till Edsbyn och hjälpa till om husbilen inte fungerade. för min del spelar det ingen roll om husbilen står i verkstan. Husbilen får bli mellanstick mellan andra bilar som kommer in. För min del spelar det ingen roll om husbilen står inne på verkstan eller under Julaöverdrag hemma på gården.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Rykande diesel

Det kan bli problemet med att ha husbilen som mellanstick. Eftersom den blir stående hos verkstaden under vinteravställningen så kan det gå lång tid emellan de gånger man arbetar med pumpen. Den mekaniker som var sist & skruvade i pumpen kanske missbedömer vad han har gjode sist & då han återupptar arbetet är det lätt hänt att något blir missat. Eller ännu värre att mekaniker 2 skall ta vid där mekaniker 1 slutade vilket ökar på risken för missförstånd med missar & fel som följd.

Jag kanske "målar fan på väggen" men detta råkade jag ut för när jag lämnade in en utombordsmotor för reparation.

Bennie
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Rykande diesel

Det är bara Nisse verkstads ägaren och en till som jobbar på firman. Nisse är den som sliter med husbilen. Han vill få ut bilen så fort som möjligt för det är trångt att komma in på kontoret när husbilen är inne. Nisse har även faktureringen på sin lott, så det tar tid för honom. I verkstan finns plats för tre bilar varav två platser har fordonslyft.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Rykande diesel

Det börjar närma sig att få ut husbilen ur "varmgarage". Turbo bytt, insprutningspumpen "renoverad" tre ggr och monterad. Insprutningsmunstyckena kollade och riktiga. Fick provköra, vilken skillnad mot hur den var förra sommaren. Turbotryck 0,7 och vilket drag. Men avgaserna blev väldigt heta. Avgasröret monterades ner och den i Österrike eftermonterade katalysatorn skars loss. Den var tät. Det finns ingen EGR-ventil till katalysatorn. Avgasröret hade rostskador, nästan hål på ett ställe. Båda sidor om ljuddämparen var röret nästan av. Nu blir det nytt avgassystem utan katalysator. Bara att vänta på avgassystemet och besiktning. Besiktningen var från början beställd och betald till 10 oktober 2014.
Det ser ut som det blir resa med husbilen i sommar!!!
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Rykande diesel

Nu är husbilen hemma. Nytt avgassystem. Vilken skillnad att köra när turbon fungerar! Avställd i väntan på när det är tillåtet att köra utan dubbdäck!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rykande diesel

Nu är husbilen hemma. Nytt avgassystem. Vilken skillnad att köra när turbon fungerar! Avställd i väntan på när det är tillåtet att köra utan dubbdäck!

Finns inget krav på dubbdäck, dock får man INTE använda dubbdäck efter 15/4.

Dock inte tillåtet att köra på sommardäck vintertid ifall vägen har is, snö eller frost på någon del, även vägrenen.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Rykande diesel

Nu har jag använt husbilen som stod i "varmgarage" hela vintern. Vilken skillnad! Tidigare kunde jag knappt komma upp i 90 km/h. Nu gjorde jag en omkörning av lastbil på E4 i 110 km/h utan problem. Husbilen har inte sedan jag köpte den gått så bara. Monterade turbomätare och turbon ger 0,7-0,8 vid gaspådrag. Fick balansera om framhjulen, vibrerade bra när jag kom upp i 110!
 
Toppen